Patriot, The (1998)

08-08-2001

3.8

Patriot, The (1998) (DVD)

Floyd Chisolm (Gailard Sartain), een harde en onvervalste Amerikaan en leider van een militante groepering, spreekt zijn volgelingen toe die zich verschuilen op zijn ranch. De FBI en ATF omsingelen de ranch van Chisolm, waarna hij gearresteerd wordt. Tijdens de rechtszaak spuugt Chisolm rechter Tomkin in het gezicht en deze belandt in het ziekenhuis. Daar blijkt dat de rechter is besmet met een afschuwelijk virus. Een rampenbestrijdingsteam arriveert per vliegtuig en gaat op onderzoek uit. Ondertussen worden meer en meer mensen uit de omgeving ernstig ziek. Het leger verordent dan ook een strenge quarantaine voor het hele gebied. Even later overvallen aanhangers van Floyd de rechtbank en bevrijden hem. Floyd gaat samen met zijn militieleger naar het ziekenhuis, waar ze vervolgens de leiding overnemen. Ze komen erachter dat alleen het bloed van Holly, dochter van dokter Wesley McClaren (Steven Seagal) een medicijn kan verschaffen. Om Holly in handen te krijgen is Floyd bereid haar te vermoorden. Het is aan dokter McClaren om ze te stoppen...

The Patriot uit 1998 (niet te verwarren met Mel Gibson’s The Patriot uit 2000) is een van de meer recente films uit het repertoire van ieders favoriete fluisterende actieheld, Steven Seagal. In deze film mag hij zijn talenten laten zien in de rol van arts, iets wat hem helaas niet zo goed afgaat. Steven Seagal als intelligente dokter is namelijk ongeveer even geloofwaardig als Sylvester Stallone als winnaar van de Nobelprijs voor de vrede. Ook het verhaal is onzinnig en vergezocht, maar iedereen die een film van Seagal bekijkt voor het verhaal kan evengoed Playboy lezen voor de interviews. Want Seagal-films draaien nu eenmaal om actie, en niet om intelligente verhaallijnen. Helaas stelt The Patriot ook op dit gebied zwaar teleur. Het duurt maar liefst 40 minuten voor er enige vorm van actie in de film te bespeuren valt, en ook verderop vallen er weinig rake klappen. Maar als Steven Seagal geen mogelijkheid heeft om een pak slaag uit te delen, dan rest hem slechts één ding: acteren. En als een film het moet hebben van het acteerwerk van Seagal is dit bij voorbaat een verloren zaak. In mijn ogen is The Patriot dan ook één van de minder goede films uit zijn loopbaan, die alleen voor de allergrootste Seagal-liefhebbers de moeite waard is.

Jaar: 1998
Speelduur: 86 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045201012

De kwaliteit van de 2.35:1 weergave van The Patriot is in orde. Het beeld staat anamorf op de DVD en is redelijk scherp en gedetailleerd. De kleuren worden goed verzadigd weergegeven, wat onder andere resulteert in mooie plaatjes van de natuurlijke omgeving waarin de film speelt. Zwartniveau en schaduwdetail zijn prima en er zijn totaal geen compressie-artefacts te bespeuren. Toch zijn er enkele minpuntjes aan de beeldkwaliteit. Zo duiken er enkele gevallen van aliasing en een sporadisch vuiltje of vlekje in het beeld op. Ook staat het beeld op sommige momenten niet mooi stil. Gelukkig zijn deze problemen niet in dergelijke mate aanwezig dat ze een al te hinderlijke afleiding vormen. Voor de ondertiteling (die desgewenst uitgeschakeld kan worden) heeft men gebruik gemaakt van een klein lettertype, waardoor deze van een afstand wat moeilijk leesbaar is. Bovendien had de tekst wat lager geplaatst mogen worden. Ook minder positief is de indeling van het schijfje: de hele film is slechts in 12 tracks opgedeeld.

Het geluid van The Patriot is Dolby Digital 5.1 gecodeerd. Bij deze DD-track wordt optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare kanalen. Uit de surround-speakers komt vrijwel continu geluid in de vorm van directionele geluidseffecten (in split-surround) en muziek. De soundtrack, die bestaat uit (enigszins overdreven) bombastische orkestmuziek, heeft een prima dynamiek. De subwoofer treedt op als ondersteuning van de deze muziek en de zwaardere effecten, en laat op momenten flink van zich horen. De dialogen, die voornamelijk uit het center-kanaal komen, zijn altijd goed te verstaan. Eigenlijk valt er niets te klagen over de kwaliteit en men kan dan ook concluderen dat deze DVD op geluidsgebied tot de beteren behoort.

Wat extra’s betreft moeten we het bij de DVD van The Patriot doen met een standaard bioscooptrailer, die in niet anamorfe 1.78:1 verhouding met DD 2.0 geluid op het schijfje staat.

Op technisch gebied is er weinig mis met de DVD van The Patriot: het beeld is redelijk goed en de geluidskwaliteit uitstekend. Mede door het gebrek aan actie is de film echter één van minder boeiende films die het repertoire van Steven Seagal rijk is. Ook het karige trailertje dat als extra meegeleverd wordt, zal voor niemand een doorslaggevende reden vormen om dit schijfje in huis te halen. Hierdoor is deze DVD eigenlijk alleen voor de echte Seagal-fans het overwegen van de aanschaf waard.