Accelerator

10-08-2001

3.7

Accelerator (DVD)

Een autodief uit Belfast is de criminele wereld beu, en zou het liefst naar vrienden in Barcelona gaan. Na een ruzie om Louise, zijn vriendin, ziet hij zich geplaatst tegenover Whacker, de zelf gekroonde koning der joyriders. Ze besluiten de ruzie te beslechten door een race te organiseren tussen Belfast en Dublin. Daarbij moet een prijzenpot verzameld worden zodat ook de hulp van vrienden aan beide kanten wordt ingeroepen. De truc is alleen dat de raceauto’s eerst gestolen moeten worden. Een race tegen elkaar, de politie en de klok is het gevolg.

Accelerator uit 1999 is een op en top Ierse productie: het verhaal speelt zich af in Ierland en de veelal jonge acteurs spreken al hun teksten met een grappig zwaar Iers accent (soms zelfs vergelijkbaar met dat van Brad Pitt’s onverstaanbare personage in Snatch). De film laat zich het best omschrijven als een kruising tussen Gone in 60 seconds en het antieke Cannonball Run. Het simpele verhaaltje vormt de achtergrond voor een vermakelijke autorace van Noord-Ierland naar Ierland, waarin de nodige onverwachte zaken gebeuren. Ondanks de korte duur (82 minuten inclusief aftiteling) en het plotselinge einde is Accelerator een aardige film. Verwacht echter geen spectaculaire big-budget film, maar gewoon een lekker actiefilmpje voor tussendoor.

Jaar: 1999
Speelduur: 82 min
Uitgever: Focus Film Facts
EAN: 8712806991032

De kwaliteit van het beeld van Accelerator, dat in standaard 1.33:1 verhouding op het schijfje staat, is bovengemiddeld. De pluspunten eerst: om te beginnen is de weergave redelijk scherp. De kleuren worden goed verzadigd weergegeven, maar zijn in enkele scènes bewust wat flets. Een groot deel van Accelerator speelt zich af bij nacht of in een donkere omgeving, en tijdens deze scènes valt op dat het zwartniveau in orde is, maar het schaduwdetail wat laag. Een ander minpunt is het feit dat aliasing-artefacts regelmatig opduiken en dat ook beschadigingen en vuil meerdere malen in het beeld aanwezig zijn. Bovendien is gedurende de hele film wat filmgrain te bespeuren. De ondertiteling is goed verzorgd qua plaatsing en leesbaarheid, maar het gebruikte lettertype is iets aan de grote kant. Deze ondertiteling kan desgewenst uitgezet worden, al is dit niet aan te raden vanwege de moeilijk verstaanbare Ierse accenten. Verder is de DVD ingedeeld in 11 tracks, wat zeer weinig is voor een film van deze lengte.

In plaats van Dolby Digital 5.1 is het geluid van Accelerator nog “ouderwets” Dolby Surround gecodeerd. Het mono achterkanaal wordt voornamelijk gebruikt voor muziek en achtergrondgeluid. Vanwege het lage volume speelt dit kanaal echter geen noemenswaardige rol in het geluidsbeeld, dat hierdoor vooral naar voren geconcentreerd is. Het gebruik van de kanalen links- en rechtsvoor is goed, met redelijk wat stereo-geluidseffecten. De dialogen zijn altijd goed te verstaan (voor zover dat mogelijk is met die zware accenten). Het geheel klinkt redelijk dynamisch, maar vooral bij de geluidseffecten wordt een apart aangestuurd bas-kanaal wel gemist. Al met al is het geluid goed aan te horen, maar eigenlijk niet te vergelijken met een goede DD 5.1-track.

Als extra zijn een aantal trailers op de DVD terug te vinden, die allen 1.33:1 verhouding met DD 2.0 geluid hebben en bovendien Nederlands ondertiteld zijn. Als eerste is er uiteraard de trailer van Accelerator. Verder zijn ter promotie onder de optie “Coming soon” nog vier trailers van andere (minder bekende) films te bekijken.

Op beeld- en geluidsgebied presteert de DVD naar behoren, maar wat extra’s betreft stelt Accelerator teleur. Verwacht dus geen DVD die je laat zien waar het medium toe in staat is. Ook de film zelf is geen echte block-buster, maar desalniettemin toch een vermakelijk filmpje voor tussendoor. Ieder die Accelerator vanuit dit oogpunt in huis haalt zal zich dan ook best een avondje met de film kunnen vermaken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Focus Film Facts.