Pretty Baby

01-04-2007

6.7

Pretty Baby (DVD)

Tijdens de Eerste Wereldoorlog groeit de jonge Violet (Brooke Shields) op in het bordeel van madam Nell, waar Violet’s moeder Hattie (Susan Sarandon) werkzaam is als prostituee. Ze brengt de dagen door met het opknappen van kleine klusjes voor de aan drugs verslaafde madam en het gezelschap houden van de huispianist. Ook kent ze veel van de vaste klanten van de prostituees, waaronder die van haar moeder. Op een dag arriveert de fotograaf Bellocq (Keith Carradine), die portretten maakt van de prostituees. Als Violet´s moeder de kans krijgt om met één van haar klanten een nieuw leven te beginnen blijft Violet achter in het bordeel. Bellocq begint zich steeds meer aangetrokken te voelen tot haar, maar ze wordt langzaam klaargestoomd voor het vak van prostituee.

Pretty Baby is geregisseerd door de Fransman Louis Malle. Hij kreeg de meeste bekendheid met films als Ascenseur pour l'échafaud en Zazie Dans le Metro, voordat hij met Pretty Baby zijn eerste Amerikaanse film maakte. Deze is gebaseerd op een boek over de prostitutiewijk Storyville in New Orleans van Al Rose uit 1974. Daarin wordt ook melding gemaakt van een fotograaf die het leven van de prostituees vastlegde en een jong meisje dat in een bordeel opgroeide. Pretty Baby is een hele controversiële film geworden. Het was ongehoord dat Malle een dertienjarig meisje – in dit geval Malle’s ontdekking Brooke Shields – met ontbloot (boven-)lijf op het doek bracht. Antipornografie lobbyisten en fundamentalistische christelijke groeperingen kwamen in opstand toen duidelijk werd dat Malle een jong meisje naakt ten tonele liet verschijnen. Malle heeft zich van alle kritieken niets aangetrokken en komt met een bijzondere film op de proppen. Brooke Shields is inderdaad een paar keer in vol ornaat te zien. Zelf lijkt ze daar helemaal geen moeite mee te hebben. Ze is in deze film erg ontwapenend en draagt de film bijna in haar eentje. Voor iemand die op zo’n jonge leeftijd op deze manier haar eerste hoofdrol vervult is dat een bijzondere prestatie. Ze krijgt alle ruimte om haar eigenwijsheid en ook onwetendheid over het leven buiten de prostitutie ten toon te spreiden.
Dat de film geen platte kinderporno wordt komt vooral doordat Malle zich onthoudt van de gemiddelde clichés. Hij zet Violet als een zelfstandig jong meisje neer, die haar eigen keuzes maakt en zich weinig tot niets aantrekt van wat anderen om haar heen zeggen. Maar ze is ook nog kind en mag dat ook zijn. Er zit geen moraal in deze film, in tegenstelling tot veel andere Hollywoodfilms. Een beetje een tegenvaller in deze film is Keith Carradine als de zoete en slappe fotograaf. Er komt erg weinig uit hem en hij is een beetje een sukkel. Iets meer pit in zijn rol had zeker gemogen, juist omdat de film ook mede op zijn karakter is gebaseerd. Susan Sarandon laat zich van een andere kant zien door zich ook een paar keer voor de camera letterlijk bloot te geven. Dit soort rollen heeft zij niet vaak gespeeld, maar ze doet het overtuigend.
Pretty Baby is in deze vorm een unicum in de filmgeschiedenis geworden. De kans dat een dergelijk soort film tegenwoordig nog gemaakt kan worden is bijna nihil. Dit zou als pedofilie en kinderporno aangemerkt (kunnen) worden en zou de bioscopen niet meer halen. Maar is alle commotie betreffende Pretty Baby terecht? Dat moet iedere kijker voor zichzelf beslissen.

Jaar: 1978
Speelduur: 84 min
  • Dolby Digital 2.0 mono - Duits
  • Dolby Digital 2.0 mono - Engels
  • Dolby Digital 2.0 mono - Italiaans
  • Dolby Digital 2.0 mono - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865553992

De film heeft op de DVD een beeldverhouding van 1.78 meegekregen en is ook anamorf. Ondertussen is de film al weer bijna dertig jaar oud en dat is ook enigszins te zien aan de kwaliteit van het gebodene. Met enige regelmaat komen lichte beschadigingen en vuiltjes voorbij. De transfer heeft een redelijke scherpte, waarbij het nooit echt haarscherp is. Vooral de wat ruimere shots hebben last van onscherpte. Het contrast is aan de hoge kant, waarbij er in de donkere delen van het beeld nauwelijks detaillering aanwezig is. De kleuren zijn nogal verzadigd. Huidstinten krijgen daardoor een erg rozerood karakter. De hoeveelheid filmgrain valt alleszins mee. Wel is er een lichte beeldruis waarneembaar. Compressiefoutjes zijn niet te zien. De gemiddelde bitrate is dan ook behoorlijk hoog met ruim 7 Mb/s. De film is onderverdeeld in 14 hoofdstukken. De witte (optionele) ondertiteling is goed leesbaar en staat prima geplaatst in beeld. In z’n geheel genomen haalt deze transfer net een voldoende, meer zit er niet in.

De DVD bevat alleen een Dolby Digital 2.0 monotrack (192 kb/s). Het originele geluid van de film is ook mono. Wat allereerst opvalt is dat de mastering van de DVD een erg laag volume heeft. Je moet de volumeknop van je TV (of HT set) behoorlijk omhoog draaien om een aanvaardbaar geluidsniveau te hebben. Daarmee wordt dan ook ruis hoorbaar. Het geluid klinkt verder een beetje dof en nasaal. Het laag schittert door afwezigheid. Verder is het een degelijke geluidsband, met duidelijk verstaanbare dialogen en nette geluidseffecten. Atmosferen zijn niet veel aanwezig, maar worden ook niet echt gemist. Er wordt niet veel gebruik gemaakt van muziek. Wel is er af en toe source-muziek van de huispianist te horen.

De DVD heeft een statisch 1.78? anamorf menuscherm zonder achtergrondgeluid. Verder bevat deze DVD geen extra’s.

De 13 jarige Violet groeit op in een bordeel waar ook haar moeder werkzaam is. Ze voelt zich er prima thuis en weet al snel dat zij ook het beroep van prostituee zal gaan uitoefenen.
Pretty Baby is een controversiële film van de Franse filmmaker Louis Malle. Vooral door de aanwezigheid van naaktopnames van de jonge Brooke Shields. Dat neemt niet weg dat Pretty Baby op zich een geslaagde film is die het leven in een bordeel natuurgetrouw portretteert.
Qua beeld en geluid is er zeker wat aan te merken op deze DVD. Vooral op het geluid, maar het beeld is ook niet schadevrij. Deze DVD is een kale versie zonder extra’s. Verder moet iedereen voor zichzelf uitmaken of hij/zij een film waarin vormen van pedofilie en kinderporno aangestipt worden wil zien.