Things to Come

09-04-2007

6.5

Things to Come (DVD)

Ondanks de dreiging van oorlog lijkt op kerstavond 1940 alles rustig in de stad Everytown. Maar dan wordt de dreiging werkelijkheid, in de vorm van bombardementen. De oorlog duurt tientallen jaren en alsof dat nog niet erg genoeg is, breekt er ook nog een verschrikkelijke ziekte uit die vele mensen het leven kost. In 1966 komt de oorlog tot een eind en leven de mensen in Everytown onder primitieve omstandigheden in de ruïnes van de stad. Langzamerhand lijkt de beschaving zich enigszins te herstellen. Dit ondanks het oorlogszuchtige leiderschap van “The Boss” (Ralph Richardson). Zal het bezoek van techneut John Cabal (Raymond Massey) verandering brengen voor de bewoners van Everytown? Het antwoord blijkt in 2036, wanneer Everytown veranderd is in een ondergrondse stad vol technische snufjes. De nieuwste wetenschappelijke doorbraak zal een reis naar de maan zijn. Maar dat blijkt niet zonder tegenstand te gaan.

Het is altijd leuk om te zien hoe schrijvers en filmmakers tegen de toekomst aankijken. Vooral wanneer daarbij harde jaartallen genoemd werden, omdat dit de mogelijkheid geeft om te kijken of men het bij het juiste eind had. Vaak blijkt dat niet het geval. Zo zou er in 1984 sprake zijn van een alziende overheid die alles en iedereen in de gaten hield en zouden we in 2001 in staat zijn om bemande vluchten naar verre plekken in het zonnestelsel te ondernemen. We weten allemaal wat daarvan waarheid is geworden. Ook schrijver H.G. Wells probeerde het als hobby-profeet. En wel met het boek “The Shape of Things to Come” (1933). Afgaande op de verfilming uit 1936, waarvoor Wells zelf het script schreef, zat hij aanvankelijk verbazingwekkend dicht bij de werkelijkheid. In het door William Cameron Menzies geregisseerde Things to Come zien we namelijk hoe in 1940 een nieuwe wereldoorlog uitbreekt, waarbij bombardementen en gevechten in het luchtruim een belangrijke rol spelen. Maar na de start van de oorlog lopen Wells' visie en de werkelijkheid uit elkaar. In het echt brak er geen wereldwijde epidemie uit die de mensheid in technologische zin terugwierp naar het stenen tijdperk, en ook zou de mensheid er al lang voor 2036 in slagen om naar de maan te gaan. Maar ach, dat is misschien ook wel de charme van een film als dit: zien hoe ver men er naast zat en welke al dan niet bizarre zaken men verwachtte. Mede hierdoor is het aardig om de toekomstvisie van Wells in filmvorm te kunnen bekijken, al moet je het daarbij wel met eendimensionale personages en een totaal gebrek aan spanning stellen. Ook het acteerwerk is erg theatraal (de personages spreken vaak met een ongepaste gewichtigheid) en daardoor niet echt sterk. Dat valt in het algemeen wel op aan de film; dat deze zichzelf heel erg serieus neemt. Minder interessant dus voor mensen die op zoek zijn naar een vermakelijke portie pulpachtige science-fiction. Wat Things to Come toch bijzonder maakt is het visuele aspect, vol kleine details en voor die tijd hoogst geavanceerde effecten. Dit is ongetwijfeld ook de reden waarom effect-legende Ray Harryhausen de DVD-uitgave van de prent middels een "Ray Harryhausen Presents" onder de aandacht wil brengen. Hieronder een bespreking van deze DVD.

Genre: Science fiction
Jaar: 1936
Speelduur: 90 min
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045212964

Het beeld van Things to Come was oorspronkelijk in zwart-wit, maar op deze DVD-release tref je de ingekleurde versie aan. De inkleuring is van acceptabele kwaliteit, maar ieder die wel eens een ingekleurde oude film heeft gezien weet dat het flets ogende resultaat bij lange na niet kan tippen aan normale kleuropnames. Puristen zullen überhaupt moord en brand schreeuwen dat men niet de oorspronkelijke zwart-wit beelden op het schijfje heeft gezet. Nog beter zou het zijn geweest als men ons de keus tussen de zwart-wit of ingekleurde versie zou hebben gegeven. Maar helaas. Verder vertoont de transfer (in de oorspronkelijke verhouding van 1.33:1) nogal wat ouderdomskwaaltjes, waaronder een matige scherpte, sterk fluctuerende helderheid, wiebelend beeld en flink wat beschadigingen. Volgens de cover is het beeld voor deze DVD-uitgave digitaal geremasterd, maar verwacht dus geen kwaliteit die je mond zal doen openvallen.

Net als op beeldgebied is ook qua geluid duidelijk te merken dat we hier met een antieke film te maken hebben. Het monogeluid van Things to Come, dat als Dolby Digital 2.0-track (192kbit/s) op de DVD staat, klinkt namelijk erg gedateerd. Dus: weinig laag, een uiterst beperkte dynamiek, doffe klank, geen spreiding en flink wat ruis en gekraak. Ondanks dit laatste hebben de dialogen een acceptabele verstaanbaarheid. Al met al duidelijk geen top-track, maar dat zal gezien de leeftijd van de film voor niemand een verrassing zijn.

Zoals we wel vaker zien bij DVD-uitgaven van RCV tref je op Things to Come geen menu aan. Dit betekent ook dat er geen extra's op het schijfje te vinden zijn. Wel worden voorafgaande aan de film drie trailers afgespeeld, namelijk van Snakes on a Plane, Texas Chainsaw Massacre: The Beginning en Perfume. De Amerikaanse uitgave heeft overigens wel een aantal extra's, waaronder een featurette over het inkleuringsproces en een interview met Ray Harryhausen.

In 1936 is in de boekverfilming Things to Come te zien hoe schrijver H.G. Wells de mogelijke toekomst voor zich zag. Onder meer is te zien hoe oorlogen en agressiviteit een zware impact hebben op de ontwikkeling van de mensheid. Inmiddels is de film ingehaald door de geschiedenis en is het duidelijk dat Wells visie slechts voor een klein deel werkelijkheid is geworden. Maar dat is misschien juist de charme van deze film, die het verder vooral van het visuele aspect moet hebben. Wat betreft de DVD-uitgave verraden de ouderdomskwaaltjes van zowel het beeld als het mono-geluid de hoge leeftijd van de film. Extra’s zijn er niet, in tegenstelling tot de Amerikaanse uitgave. Al met al dus een DVD die weinig recht doet aan het medium.