Cave of the Yellow Dog, The

18-04-2007

4.5

Cave of the Yellow Dog, The (DVD)

Op het platteland van Mongolië leeft de nomadenfamilie van Buyandulam. Ze zijn herders en leven van de producten die de geiten, schapen en koeien opleveren. De oudste dochter Nansal heeft vakantie van school en keert terug bij de familie. Ze moet al op jonge leeftijd meehelpen bij het hoeden van de geiten en schapen en het verzamelen van droge mest als brandstof. Dat gaat niet altijd van een leien dakje. Ze vergeet haar opdracht wel eens en helemaal als ze in een grot een jong hondje vindt. Ze noemt het Zochor (Vlekje) en neemt het mee naar huis. Moeder kan het wel waarderen, maar vader wil niets met het hondje te maken hebben. Het kan wel eens in contact zijn geweest met de wolven, waardoor die nog vaker naar de kudde gelokt worden. Nansal probeert het hondje voor haar vader te verbergen, maar dat wil niet echt lukken. Als de familie naar een andere plek gaat verhuizen zal het hondje toch achter moeten blijven.

The Cave of the Yellow Dog is een bijzondere film. Niet zozeer qua verhaal of vorm, maar vanwege de setting waarin de film is opgenomen. De familie in de film is een gewone, bestaande, Mongoolse familie, gefilmd in hun eigen omgeving. Geen acteurs en geen speciale decors, maar puur natuur. De familie doet precies wat ze in hun eigen dagelijkse leven ook doen. Regisseuse Byambasuren Davaa (zelf van Mongoolse afkomst, maar al jaren werkzaam in Duitsland) heeft lange tijd gezocht naar een familie die aan haar criteria voor het verhaal voldeed. Bijna had ze het opgegeven en was de film er nooit gekomen, maar op het laatste moment kwam ze de familie Buyandulam tegen. Met een klein team trok ze naar de familie om daar weken met hen op te trekken en de film te draaien. Davaa werkte in de jaren negentig voor de Mongoolse televisie, totdat ze naar Duitsland vertrok. Daar werd ze bekend met haar eerste speelfilm The Story of the Weeping Camel, die zich ook afspeelt op het Mongoolse platteland.
The Cave of the Yellow Dog lijkt op een kruising tussen een speelfilm en een documentaire. Alle scènes zijn geënsceneerd, maar zijn wel gebaseerd op het dagelijks leven van de familie. Je zou het als een antropologische speelfilm kunnen zien. Je krijgt als kijker een redelijk goed beeld van het leven van een nomadenfamilie op het Mongoolse platteland. Maar de mengeling van documentaire en speelfilm is ook meteen de (enige) zwakte van de film. Voor een speelfilm zit er net iets te weinig spanning in het verhaal, voor een documentaire heeft de film net iets te weinig inhoud. Je komt door deze film wel veel te weten over de leefcultuur van de nomaden in Mongolië. Ze zijn bijna volledig op zichzelf aangewezen. De stad is vele kilometers verwijderd en is alleen via auto of motor te bereiken. De familie moet dus zorg dragen voor hun eigen voedsel, brandstof en elektriciteit. De familie zit met de vraag hoe ze de toekomst en de vooruitgang zien. Moeten ze naar de stad verhuizen om dichter bij hun kinderen te zijn als ze naar school gaan? Dat wordt moeilijk, want daar is niet genoeg geld te verdienen. Maar op het platteland worden hun dieren bedreigd door wolven. De familie maakt kennis met nieuwe technieken en producten als plastic. Dat voelt echter nogal onwennig en daar weet men niet altijd even handig mee om te gaan. Met dat als onderliggend verhaal binnen de film maakt het tot een boeiend portret van deze nomadenfamilie.
Regisseuse Davaa heeft met haar tweede film wederom een verhaal over mensen met respect voor z’n omgeving en de natuur gemaakt. Daarmee heeft ze een eigen stijl ontwikkeld die boeiende films opleveren.

Jaar: 2005
Speelduur: 89 min
  • Dolby Digital 2.0 - Mongools
  • Dolby Digital 5.1 - Mongools
EAN: 9789080157392

• Fotogalerij
  • Interview met regisseuse

De film is gedraaid op 16mm en voor bioscoopprojectie overgezet naar 35mm. Dat levert altijd een iets grotere korrel op en dat is ook te zien in deze transfer. Een grotere korrel betekent ook een iets minder scherp beeld. De scherpte is dan ook maar redelijk. Er is af en toe edge-enhancement toegepast om de scherpte-indruk iets te verhogen. De film staat in 1.85:1 anamorf beeldformaat op de DVD en bevat geen beschadigingen of vuiltjes. De landschappen komen mooi over. Doordat de film op het platteland is opgenomen was er weinig tot geen stroom voorhanden voor extra belichting. Het contrast is daardoor wat aan de lage kant en de kleuren ogen een beetje flets, ondanks dat de familie kleding met felle kleuren draagt. Doordat het diepe zwart ontbreekt is het zwartniveau slechts van redelijke kwaliteit. Af en toe zijn er wat compressiefoutjes te zien. De compressie zelf had een stuk lager mogen zijn, want er is nog een flink stuk schijfruimte over.
Gezien de omstandigheden waarin deze film is gemaakt is het resultaat zeker voldoende. Op zich heeft de kijker daar natuurlijk geen boodschap aan en het kan allemaal iets beter, maar de beeldkwaliteit is toch zeker acceptabel.
De film is onderverdeeld in slechts negen hoofdstukken, die ook via het menuscherm zijn te selecteren. De laagwisseling is wel zichtbaar, maar niet storend. De ondertiteling is goed geplaatst in beeld en heeft een redelijk op elkaar staand lettertype, wat de leesbaarheid niet echt bevorderd.

De DVD bevat zowel een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) als een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) plus een Frans nagesynchroniseerde geluidstrack. We concentreren ons voor deze bespreking op het DD 5.1 kanaal. Zeker ook omdat deze van een prima kwaliteit is. Het geluid concentreert zich op de frontspeakers, waarbij de dialogen bijna in z’n geheel uit de centerspeaker komen. Enkele echo’s op stemmen komen uit de front- en achterkanalen. Het mooiste aan het geluid zijn de atmosferen van het platteland. Dreigende windvlagen over de grote vlaktes geven het een heel aparte sfeer. Ze klinken mooi vol en hebben behoorlijk veel laag in zich. Ze staan breed en redelijk hard in de mix. De geluidseffecten zijn vaak mooi in het stereobeeld geplaatst en de weinige muziek is subtiel en mooi sfeervol. Hier en daar had er iets meer diepte in de dialogen mogen zitten. Ze klinken nu vrijwel allemaal hetzelfde, ongeacht de diepte in het beeld. Maar voor de rest is dit een met Duitse grundlichkeit gemaakte geluidsband.

De DVD heeft geanimeerde menuschermen met een fragment uit de film in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Als achtergrondgeluid is het sync-geluid van de scène te horen in DD 2.0 geluid.

Interview met Byambasuren Davaa (15½ min)
Een interview met de Mongoolse regisseuse, in het Duits, over het maken van deze film. Ze vertelt dat ze lang heeft gezocht naar de familie en over de omstandigheden waarin de film is opgenomen. De vragen worden d.m.v. titelkaarten aan de kijker voorgeschoteld. Dit item heeft een 1.66:1 anamorf beeldformaat en DD 2.0 geluid. De ondertiteling is Nederlands.

Trailers (4 min)
Twee trailers van films van Byambasuren Davaa. Cave of the Yellow Dog (1.85:1 anamorf/DD 2.0) is de Duitse versie met ingebrande Duitse ondertiteling. De Nederlandse ondertiteling staat bovenaan in beeld.
The story of the Weeping Camel (4x3 letterbox/DD 2.0) is een teasertrailer van slechts één minuut. Deze bevat geen teksten of commentaren, alleen beelden uit de film met een zangstuk als geluid. Het blijkt de versie voor de Franse markt te zijn, gezien het feit dat de naam van de film in het Frans vermeld staat.

Fotogalerij (12 min)
Een diashow met prachtige foto’s van de familie. Veel portretten en een enkele still uit de film. Het duurt wel een beetje lang en enkele foto’s lijken erg op elkaar. Een selectie uit al deze foto’s met een kortere speelduur zou beter zijn geweest.

Op het platteland van Mongolië woont de nomadenfamilie Buyandulam. De oudste dochter Nansal vindt een klein hondje, dat ze graag wil houden. Haar vader vindt het geen goed idee, want het hondje kan mogelijk in aanraking zijn geweest met wolven. Als die terug komen is dat te gevaarlijk voor de schaapskudde. Nansal probeert daarom het hondje voor haar vader te verbergen.
The Cave of the Yellow Dog is een sympathieke film die het midden houdt tussen een speelfilm en een documentaire. De mensen in de film zijn bestaande personen, geen acteurs en het toont hun echte levenssituatie. Het verhaal is aan de magere kant, maar de scènes zitten goed in elkaar. Technisch biedt de DVD voldoende kwaliteit. Er bevinden zich een paar aardige extra’s op de DVD, welke in een keepcase met slipcase wordt geleverd. Voor liefhebbers van wereldcinema zeker een aanrader.