Touch of Frost, A - Seizoen 3

07-05-2007

7.9

Touch of Frost, A - Seizoen 3 (DVD)

DVD 1 - Appropriate Adults
De 8 jarige Tricia Martin is aan het spelen in de tuin voor haar huis. Als ze niet binnenkomt met eten blijkt ze spoorloos verdwenen te zijn. De laatste die haar gezien heeft is de 20 jarige verstandelijk gehandicapte jongen Billy Conrad. Een paar dagen na haar verdwijning wordt Tricia dood gevonden in het bos. Billy wordt verhoord en lijkt iets te verbergen. De hele buurt denkt dat Billy de moordenaar is, maar Jack Frost twijfelt aan zijn schuld.

DVD 2 - Quarry
Tijdens een demonstratie van dierenliefhebbers tegen de vossenjacht wordt een demonstrant op zijn hoofd geslagen en overlijdt korte tijd later. Een uit de hand gelopen vechtpartij? Jack Frost denkt dat er meer aan de hand is. Dan wordt er op een illegale dumpplaats in het bos een ander lijk gevonden.
Het blijkt ook een activist te zijn. De baas van Frost, Mr.Mullet, is bang dat er een vete uitgevochten wordt tussen de dierenactivisten en de jagers, maar Frost denkt daar anders over. Samen met het neefje van de commissaris, zijn nieuwe assistent en de rest van zijn vaste team gaat hij op onderzoek uit.

DVD 3 - Dead Male One
De plaatselijke voetbalclub van Denton draait voornamelijk om hun sterspeler Adie Carr. Hij komt altijd te laat, maar beslist dan alsnog wel de wedstrijden. Hij is enorm populair, maar dat verandert in één keer als hij in het ziekenhuis wordt behandeld aan een overdosis drugs. Geniet Adie teveel van zijn roem of is er meer aan de hand? Ondertussen wordt in de rivier ook nog het lijk opgevist van een man die verdwenen is uit het ziekenhuis. Hij heeft een rijbewijs bij zich, maar dat blijkt uiteindelijk toch van iemand anders te zijn. Wie is dan de man in het water?

DVD 4 - No Refuge
Bill Boxley heeft een glasfabriek, waar ook zijn zoon Kevin werkt. Op een vrijdagmiddag, als er veel geld in huis is vanwege de weekloonbetalingen, wordt het kantoor overvallen door een drietal gemaskerde mannen. De boekhouder wordt doodgeschoten en de drie vluchten weg in een auto. Jack Frost weet één van de daders al snel te pakken. Maar het geld en het moordwapen blijven spoorloos. Na een aanslag op Boxley is hij bang voor zijn leven en duikt onder. Weet Jack Frost de daders te pakken of weten die Boxley alsnog te vinden?

De serie A Touch of Frost is een van de langstlopende Britse detective series. Seizoen 1 werd al in 1992 op de BBC uitgezonden en sinds 2000 in Nederland en België. De afleveringen zijn gebaseerd op de verhalen van R.D. Wingfield. Voor seizoen 3 zijn er vier afleveringen gemaakt.
In dit derde seizoen is inspecteur Jack Frost weer op zijn best als inspecteur van de politie in het Britse Denton. Met zijn droge humor, zijn heel eigen mededogen, zijn kunst tot het creëren van chaos en tot het irriteren van zijn meerdere Mr. Mullett, maken hem tot een zeer sympathieke, zij het eigenwijze en onconventionele politiedetective. In elke aflevering heeft hij weer een andere adjudant, wat de afwisseling en interactie tussen de mensen hoog houdt. De verhalen op deze vier DVD's zijn zeer de moeite waard. Het zijn niet alleen spannende verhalen waarbij het tot op het laatst onduidelijk blijft wie nou wat gedaan heeft en waarom, maar het snijdt ook onderwerpen aan als vooroordelen en de gemakzucht van de gemeenschap om sommigen als dader en anderen als slachtoffer te zien. En daar moet je bij Frost dus niet mee aankomen. In tegenstelling tot andere politieseries heeft deze serie ook aandacht voor het persoonlijke leven van Jack Frost. En hij is niet de almachtige, geweldige politie-inspecteur, maar ook maar gewoon een mens die ook fouten maakt, zowel in z’n vak als op het persoonlijke vlak. Dat maakt Jack Frost erg sympathiek.
De afleveringen zijn aan de lange kant (ruim 100 minuten per stuk) en hadden iets korter mogen zijn, waardoor er iets meer vaart in had gezeten. Soms is het een tikje aan de trage kant. Neemt niet weg dat A Touch of Frost één van de betere Britse politieseries is, die tot op heden nog steeds op de buis te zien is, zij het in iets minder afleveringen per seizoen dan in de beginperiode.

Genre: Detective, TV
Jaar: 1995
Speelduur: 406 min
Verpakking: Digipack in slipcase
EAN: 8715664037133

Het beeld staat in een 1.33:1 verhouding op de DVD. Dit seizoen is ook in dit formaat opgenomen. Pas bij seizoen 6 is men overgegaan tot het filmen in 16x9 formaat.
In vergelijking met de vorige seizoenen is de beeldkwaliteit er op DVD in ieder geval behoorlijk op vooruit gegaan. Voornamelijk de scherpte is een stuk beter. Filmgrain is nog steeds in flinke mate aanwezig en af en toe duikt het kameffect op (interlacing). Het contrast is aan de hoge kant en het zwartniveau is vrij matig, het zwart komt niet verder dan donkergrijs. Af en toe zijn er zeer kleine, maar niet echt storende, beschadigingen zichtbaar. Filmtechnisch is het camerawerk niet zo bijzonder. Vooral de belichting is vrij vlak. De kleuren zijn ook aan de fletse kant. Maar gezien de eerdere seizoenen toch een flinke stap voorwaarts. De gebruikte schijven zijn van het type DVD-5, dus een laagwisseling is niet aanwezig. De optionele ondertiteling is verder goed geplaatst in beeld en bevat weinig tot geen typefouten meer. Het aantal van zeven hoofdstukken is wel aan de magere kant.

Het geluid op de DVD is een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) track. Het geluid is redelijk helder en meer verzorgd dan eerdere seizoenen. Buitenscènes en drukke binnenscènes hebben allemaal een stereo ambiance, die wel vrij zacht in de mix staat. De nadruk ligt voornamelijk op de dialogen, die prima verstaanbaar zijn. Het geluid bevat verder weinig laag. Schel klinkt het echter niet. Ruis is niet aanwezig. Extra geluidseffecten zijn er nauwelijks toegevoegd, maar dat wat er is klinkt prima.

Het menu van de DVD’s is een statisch scherm in 1.33:1 beeldformaat en bevat Dolby Digital 2.0 mono (224 kb/s) geluid, waarbij het themamuziek van de serie is gebruikt. Er is alleen de keuze om de ondertiteling aan of uit te zetten. Extra’s zijn niet aanwezig.

Inspecteur Jack Frost heeft z’n plek gevonden bij het politiekorps uit Denton. Ook nu krijgt hij weer te maken met diverse moorden, die allemaal opgelost dienen te worden. Met zijn soms onorthodoxe methodes weet hij alles weer tot een goed einde te brengen.
Het derde seizoen van A Touch Of Frost bevat vier afleveringen die ieder op hun eigen DVD staan. De beeld- en geluidskwaliteit zijn er gezien de eerdere seizoenen een stuk op vooruit gegaan. Extra’s heeft ook dit seizoen niet. De 4 DVD’s zitten in een mooie uitvouwbare digipack box. Dit vrij nieuwe type digipack zoals DFW ze steeds vaker gebruikt bij TV-series is een centimeter dieper dan een normale DVD-box, wat mogelijk onhandig in de kast staat.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.