Rise and Fall of Rome, The

10-05-2007

7.8

Rise and Fall of Rome, The (DVD)

Enkele honderden jaren lang regeerden de Romeinen over grote delen van Europa en delen van Noord-Afrika. Gedurende die tijd heersten verschillende Koningen en later Keizers over het rijk dat steeds verder werd uitgebreid Ook was er een tijd dat het rijk geen echte leider had maar meer gezien kon worden als een republiek. Namen als Ceasar, Nero, Constantijn de Grote en Augustus zijn bij de meeste mensen wel bekend.
The Rise and Fall of Rome behandelt enkele perioden uit de geschiedenis van het rijk en bij heersers als Julius Ceasar, Nero en Constantijn de Grote wordt stilgestaan, evenals de uiteindelijke ondergang van het eens zo grote en machtige rijk.

Voor veel mensen heeft het Romeinse Rijk een bepaalde aantrekkingskracht. De geschiedenis van het rijk wordt gezien als een boeiende en ook in de filmwereld zijn er veel mensen die deze periode graag gebruiken voor het vertellen van deze geschiedenis via het medium film. In de jaren '50, '60 en '70 van de vorige eeuw werden er meerdere films gemaakt met dit onderwerp, zoals Spartacus, Ben-Hur en Quo Vadis. Recentelijk kende het genre een opleving dankzij het spectaculaire Gladiator en konden we genieten van de uitstekend gemaakte serie Rome van de Amerikaanse betaalzender HBO. Het hier besproken The Rise and Fall of Rome is enigszins te vergelijken met deze serie aangezien ze qua onderwerp veel overeenkomen. Toch zijn er ook veel verschillen en één hiervan is het budget. Deze serie is gemaakt door de Engelse zender BBC en die hebben blijkbaar wat minder te besteden dan het rijke HBO. Dit wordt duidelijk in de decors en de manier waarop alles gefilmd is, maar toch wisten de makers een nog altijd vermakelijke serie te maken. Een ander verschil is dat deze serie een meer documentaire-achtige stijl hanteert in tegenstelling tot Rome.
De show bestaat uit zes afleveringen met elk een eigen onderwerp. Dit zijn achtereenvolgens Nero, Ceasar, Revolution, Rebellion, Constantine en The Fall of Rome. Dit is tevens een ander groot verschil met Rome waar slechts één periode behandeld wordt en wel die van Julius Ceasar.
The Rise and Fall of Rome mag rekenen op goedgeschreven afleveringen die helaas voor de geschiedeniskenners onder ons niet echt accuraat te noemen zijn. Veel zaken zijn toegevoegd om het één en ander wat dramatischer te maken. Verder wordt er door de betrokken acteurs goed geacteerd en weten zij de emoties van hun karakters goed tot uiting te brengen. Voor liefhebbers van historische films en series is deze show dan ook een aanrader, maar dan moet je wel de fouten voor lief kunnen nemen. Al met al een aardige serie die niet zal misstaan in de collectie van mensen die ook de voorgenoemde films in hun verzameling hebben opgenomen.
De afleveringen zijn verdeeld over twee schijven die worden geleverd in een mooi uitgevoerde digipack. Elke schijf bevat drie afleveringen.

Genre: Drama, TV
Regio: 0
Speelduur: 300 min
Verpakking: Digipack in slipcase
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344728218

De afleveringen staan in het formaat 1.78:1 op de DVD's. De kwaliteit van het beeld is prima te noemen. Eigenlijk zijn er weinig zaken die niet in orde zijn en dit resulteert in prettige transfers die lekker wegkijken. Alleen de scherpte varieert wel eens op sommige momenten en hier en daar hebben sommige scènes een wat soft uiterlijk. Het beeld bevat echter genoeg detail. De kleuren worden mooi natuurlijk en goed verzadigd weergegeven. Ook contrast, schaduwdetail en zwartniveau zien er goed uit. Qua artefacten kunnen we vrij kort zijn, die er nauwelijks. Hier en daar wat beeldruis en wat lichte aliasing maar daarmee hebben we het wel gehad. Prima beeld dat goed past bij de serie.
De afleveringen zijn verdeeld in 6 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid tijdens de afleveringen wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (448 kb/s) in de originele Engelse taal. De tracks richten zich voornamelijk op de voorste kanalen waar de dialogen netjes uit de centerspeaker komen. De surrounds worden zo nu en dan gebruikt voor het weergeven van omgevingsgeluiden, maar verwacht geen tracks die uitblinken in ruimtelijkheid. De frontspeakers geven de mooie muziek en overige geluiden weer. Het geluid klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.
Prima tracks die het tijdsbeeld goed weergeven en goed passen bij de serie.

De menu's worden weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Er zijn geen extra's aanwezig op deze uitgave.

Honderden jaren lang bloeide het Romeinse Rijk en werden de grenzen steeds verder verplaatst. De BBC serie The Rise and Fall of Rome geeft gedurende zes afleveringen een aardig beeld van de opkomst en ondergang van het rijk en de levensloop van enkele sleutelfiguren uit haar geschiedenis. In elke aflevering staat een periode of persoon centraal en hiermee verschilt de show ten opzicht van de recent verschenen serie Rome. Een vergelijking is namelijk al snel gemaakt en hoewel het onderwerp gedeeltelijk gelijk is, verschillen de twee toch op meerdere vlakken. Vooral het budget is van de hier besproken serie duidelijk lager, maar de serie is toch vermakelijk en onderhoudend te noemen. Beeld en geluid van de uitgave zijn dik in orde, extra's zijn niet aanwezig. The Rise and Fall of Rome is aan te raden voor fans van historische series en films en Romeinse in het bijzonder.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Just Entertainment.