Wire in the Blood - De Complete Serie 1

07-06-2007

6.8

Wire in the Blood - De Complete Serie 1 (DVD)

In de Engelse serie Wire in the Blood volgen we het wel en wee van klinisch psycholoog Dr. Tony Hill (Robson Green). Hij wordt door de ambitieuze politie-inspecteur Carol Jordan (Hermione Norris) bij een lopende zaak betrokken. Normaal bestudeert hij seriemoordenaars die opgesloten zitten, nu moet hij helpen er één te pakken die nog vrij rondloopt. De samenwerking bevalt en Hill en Jordan werken vanaf dat moment vaker samen.
Het eerste seizoen van deze serie bestaat uit drie afleveringen die qua lengte rond een speelfilm zitten. Het gaat om de volgende drie afleveringen:

The Mermaids Singing (Disc 1):
Dr. Tony Hill wordt door inspecteur Carol Jordan betrokken bij een zaak waarbij twee verminkte en gemartelde mannenlichamen zijn ontdekt. Jordan vraagt de hulp van Hill zodat zij kan bewijzen aan haar collega's dat de moorden geen alleenstaande gevallen zijn, maar onderdeel van een serieel patroon. Hill maakt een profiel van de dader maar dit weet de collega's van Jordan niet te overtuigen. Tot er een derde slachtoffer valt en dit een agent blijkt te zijn. Nu wordt alles op alles gezet de dader te vinden en werken Hill en Jordan samen aan de zaak. Dit brengt echter gevaar voor Dr. Hill met zich mee aangezien hij door de moordenaar in het oog wordt gehouden.

Shadows Rising (Disc 2):
Wanneer de lichamen van twee jonge meisjes worden gevonden, vermoedt Dr. Tony Hill dat hier een seriemoordenaar actief is. Samen met inspecteur Jordan probeert hij achter de identiteit van de meisjes te komen, in de veronderstelling dat de twee van huis zijn weggelopen. Dan wordt Jordan ontboden naar het huis van twee populaire televisiepresentatoren, Jack en Amanda Vance. Amanda is al enige tijd het slachtoffer van boosaardige haatmail en onlangs is hun hond vermoord in hun eigen huis. Hill en Jordan denken dat de twee zaken met elkaar te maken hebben en gaan op onderzoek uit.

Justice Painted Blind (Disc 3):
Een grootmoeder van middelbare leeftijd en een jong meisje worden vermoord aangetroffen. Hun moorden vertonen grote gelijkenissen met de moord op een elfjarig meisje enkele jaren daarvoor. Een geregistreerd pedofiel en verdachte in die zaak werd vrijgesproken, maar nu lijkt hij opnieuw aan het moorden geslagen. De politie heeft hem dan ook als hoofdverdachte op de korrel, maar Dr. Tony Hill voelt dat er deze keer iets anders aan de hand is. Hij moet snel te werk gaan om de echte dader te pakken en bovendien de onschuld van de verdachte te bewijzen.

Wire in the Blood is een Engelse serie die zich het best laat vergelijken met Amerikaanse shows zoals Profiler, Millennium, Criminal Minds, CSI en Bones. In al deze series draait het om het pakken van criminelen, allemaal op hun eigen kenmerkende wijze. Het is niet zozeer de vraag wie de misdaad gepleegd heeft, maar het opsporen van de dader is eigenlijk het hoofdthema en dan vooral de manier waarop. In CSI worden allerlei vooruitstrevende onderzoekstechnieken gebruikt en in bijvoorbeeld Criminal Minds en Profiler wordt in de gedachte van de dader in kwestie gekropen om deze zo een stap voor te zijn. De hier besproken show is eigenlijk een combinatie van deze twee onderwerpen. Aan de ene kant hebben we Dr. Tony Hill, een klinisch psycholoog die als geen ander in de gedachten kan kruipen van gestoorde misdadigers en aan de andere kant hebben we politie-inspecteur Carol Jordan die zich bezighoudt met de ouderwetse opsporingstechnieken. Deze combinatie maakt de serie extra interessant en ook de manier waarop alles gemaakt is. Zo bestaat dit eerste seizoen uit slechts drie afleveringen, maar wel allemaal met een lengte van een gemiddelde film. Hierdoor kunnen de karakters extra goed uitgewerkt worden en hebben de makers alle tijd alles uit de doeken te doen. De afleveringen zijn goed geschreven, lekker spannend en het acteerwerk is van hoog niveau. Ook de hoofdkarakters zijn erg interessant en vooral Dr. Tony Hill is leuk om naar te kijken. Dit is ook grotendeels toe te schrijven aan acteur Robson Green die een erg geloofwaardig personage neerzet. Wanneer je Hill aan het werk ziet geloof je ook echt dat deze man verstand van zaken heeft en dat helpt toch wel bij een show zoals deze. Ook zijn tegenspeler Hermione Norris zet een sterke rol neer en haar karakter, Carol Jordan, is een sterke vrouw die zich moeiteloos stand weet te houden in een door mannen gedomineerde wereld.
Zoals wel vaker in een show zoals deze wordt bloed niet geschuwd maar niet in overdreven mate of dat het storend wordt. Alles wat getoond wordt staat in dienst van het verhaal en daarom blijft het allemaal aanvaardbaar. We kunnen rustig zeggen dat Wire in the Blood een erg sterke serie is en perfect aan te raden voor liefhebbers van het genre. De show is niet zo bekend als zijn Amerikaanse tegenhangers, maar dit wil niet zeggen dat de kwaliteit minder is. Qua budget en uitstraling is het misschien allemaal wat minder, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door de sterk geschreven afleveringen, spanning en optredens van de betrokken acteurs.
In deze uitgave is het complete eerste seizoen te vinden van deze serie. Het betreft hier drie afleveringen die verdeeld zijn over evenveel schijven. Elke aflevering heeft een lengte van rond de anderhalf uur en kunnen daarom eigenlijk worden beschouwd als televisiefilms.

Genre: Drama, Misdaad, TV
Jaar: 2002
Speelduur: 285 min
Verpakking: Slimcase (3x)
EAN: 7321932004199

De afleveringen hebben allemaal een 1.78:1 beeldformaat dat bovendien anamorf is uitgevoerd. Het wordt tijdens het kijken al snel duidelijk dat deze show qua budget moet onderdoen voor zijn Amerikaanse collega's en dat vertaalt zich dan ook in de vormgeving. Het beeld heeft een typische televisie-uitstraling, maar er valt eigenlijk weinig op aan te merken. De kleuren komen wat ingetogen over, maar dit kan ook een keuze geweest zijn van de makers. De scherpte is voldoende, maar toch zijn er wat momenten dat het beeld wat soft oogt. Het beeld bevat redelijk wat detail, maar soms is het wat aan de lage kant, iets dat waarschijnlijk is toe te schrijven aan de gebruikte opnametechnieken. Zwartniveau, contrast en schaduwdetail zijn ook allen voldoende, maar blinken niet uit. Beeldruis is eigenlijk constant aanwezig en verder komt er af en toe wat aliasing voorbij. Een beeldkwaliteit waar zoals gezegd weinig op aan te merken valt, maar de typische televisie-uitstraling, wat resulteert in de kleuren en scherpte, voorkomt dat het geheel hoger scoort dan nu het geval is.
Elke aflevering is verdeeld in zes hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid tijdens de afleveringen wordt verzorgd door een Dolby Digital 2.0 surroundtrack (224 kb/s) in de originele Engelse taal. De tracks doen wat ze moeten doen en dat is geluid leveren bij de beelden op het scherm. De show is vooral dialoog gericht en deze zijn prima te volgen via de centerspeaker. De muziek en overige geluiden zijn hoorbaar via de frontspeakers en het mono achterkanaal laat soms wat omgevingsgeluiden horen. Soms klinken de tracks wat onnatuurlijk gemixt waardoor bepaalde bijgeluiden wat gaan overheersen. Dit zal waarschijnlijk gedaan zijn om de tracks wat meer ruimtelijk over te laten komen, maar dit werkt helaas averechts. De track bevatten genoeg laag om niet al te flets over te komen en het geluid klinkt verder mooi helder. Beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De menu's worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78? en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Deze uitgave bevat geen extra's.

Wire in the Blood is een serie van Engelse makelij en in deze show staat het opsporen van criminelen centraal. Aan de ene kant hebben we een klinisch psycholoog die in de gedachte kan kruipen van de daders en aan de andere kant hebben we een vrouwelijke politie-inspecteur die zich bezighoudt met het ouderwetse opsporingswerk. Deze combinatie werkt goed en maakt de show extra interessant. De afleveringen zijn goed geschreven en spannend. De twee hoofdrolspelers zetten erg goede rollen neer en hun karakters zijn prima uitgewerkt. Dit komt voornamelijk door de lange speelduur van de afleveringen, zo'n anderhalf uur. Het seizoen bestaat dan ook uit "slechts" drie afleveringen, die allemaal op deze uitgave te vinden zijn. Beeld en geluid zijn voldoende, maar scoren beiden niet echt hoog. Toch nog altijd acceptabel, dit in tegenstelling tot de extra's die er gewoon niet zijn. Deze serie is een sterke aanrader voor fans van het genre en laat vooral de onbekendheid van de show je niet afschrikken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.