Moody Blues, The – Every Good Boy Deserves Favour

25-06-2007

8.5
SACD

Moody Blues, The – Every Good Boy Deserves Favour (SACD)

Het zesde studio album van The Moody Blues draagt de titel Every Good Boy Deserves Favour. Dit album werd in 1971 uitgebracht. De titel van dit album is een zin die bij muziekstudies wordt gebruikt. Het is een zgn. mnemonic (geheugentrucje) voor het onthouden van de notenlijnen van de G-sleutel (ook wel solsleutel). De sleutel legt in de muziek op de notenbalk de toonhoogte van de noten vast. De noten E, G, B, D en F zijn bij deze sleutel de noten die op de muzieklijn liggen. Dit zijn dus tevens de beginletters van de titel van dit Moody Blues album.
Het album opent met het nummer “Procession” wat de toon zet voor het gehele album. Dit is het enige Moody Blues nummer waar alle vijf bandleden een bijdrage aan geleverd hebben. Every Good Boy Deserves Favour betekent ook het afscheid van de mellotron, de synthesizer die de groep vanaf het eerste album gebruikte. De enige single van het album “The Story in Your Eyes”. Een fraai nummer schreef John Lodge met “Emily’s Song”. Dit liedje schreef hij voor zijn pasgeboren dochter. De complete tracklisting van dit album is:

1. Procession
2. The Story in Your Eyes
3. Our Guessing Game
4. Emily's Song
5. After You Came
6. One More Time to Live
7. Nice to be Here
8. You Can Never Go Home
9. My Song

The Moody Blues behoren tot de pioniers op het gebied van symfonische rock, en scharen zich bij andere grote namen als Yes, Deep Purple en Procol Harum. Vanaf het allereerste begin bestaat de groep uit vijf personen, te weten:
- Justin Hayward – zang en leadgitaar
- Mike Pinder – keyboards en zang
- John Lodge – bas en zang
- Ray Thomas – fluit en zang
- Graeme Edge – drums en slagwerk
De Mellotron (een samenvoeging van melody en eletronics), de voorloper op de hedendaagse synthesizer, werd voor het laatst gebruikt op dit album. De veel compactere Moog synthesizer maakte zijn entree op dit album.

In de jaren zeventig kwam de eerste (commerciële) toepassing om stereogeluid uit te breiden naar surround geluid, het Quadrafonie (ook wel Quadrafonie genoemd) geluidsysteem. De term quadrafonie werd gebruikt omdat het aantal van 2 geluidskanalen werd verdubbeld tot vier. Er werden diverse popalbums opnieuw gemixt voor dit quadrafonisch geluidsysteem Quadrafonie stierf een commerciële dood omdat de luisteraar te weinig toegevoegde waarde aan de ruimtelijke muziekbeleving beleefde om de daarvoor benodigde uitbreiding van de audio installatie te doen. In 1972 zijn de belangrijkste albums van The Moody Blues opnieuw gemixt voor dit vier kanaals audiosysteem.

Universal Music heeft de albums van The Moody Blues volledig geremasterd en heruitgegeven als een Super Audio CD (SACD). De jaren ’70 ‘quadrafonie’ mix is gebruikt als basis voor het SACD surround geluid.

Medium: SACD
Genre: Muziek
Regio: 0
Jaar: 1971
Speelduur: 40 min
Verpakking: Digipack
Beeldverhouding: N.v.t. niet anamorf
  • DSD 2.0 - Muziek
  • DSD 5.1 - Muziek
  • PCM 2.0 - Muziek
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Universal Music
EAN: 60249455067

• Boekje
  • Bonus tracks

Beeldkwaliteit is niet van toepassing bij Super Audio CD (SACD).

Evenals de andere The Moody Blues albums heeft Universal Music Every Good Boy Deserves Favour uitgebracht als een hybride SACD (Super Audio CD). Ook dit album van The Moody Blues is weer een fraai staaltje muzikaal genot. De kwaliteit van de drie soundtracks op deze SACD is gelijk aan die van de eerder besproken albums. Met onderstaande tekst herhalen we dit nog eens.

Deze hybride SACD schijf kun je gewoon in je CD speler afspelen. Je hoort dan de ongecomprimeerde PCM stereotrack, ofwel de ‘gewone’ CD versie zoals je die gewend bent bij de CD. Ook bij dit album weer een zeer fraai klinkende en gedetailleerde stereotrack, die gelijk is aan originele geluidsmix van het album uit 1970. Wel hebben de technici het geluid opnieuw geremasterd en ruisvrij gemaakt.

Dan heb je met deze SACD keuze uit SACD stereo en SACD 5.1 surround sound. Om deze tracks te kunnen beluisteren heb je wel een SACD (of multi SACD/DVD) speler nodig, je normale CD/DVD speler kan de SACD tracks niet lezen. Voor de 5.1 mix heb je uiteraard een surround installatie nodig. Meer informatie over de techniek van SACD en DSD kun je vinden in in onze Woordenlijst.

De SACD stereotrack is qua mix identiek aan de ‘normale’ CD laag van deze schijf. Wat wel opvalt is dat de muziek verfijnder en gedetailleerder klinkt in vergelijking met de ‘gewone’ CD track. Vooral de hogere frequenties klinken fraaier en rustiger. Vergeleken bij de originele LP en eerdere CD uitgaven is deze SACD stereomix een enorme verbetering.

Nog fraaier wordt het bij de SACD 5.1 surround sound track. Nu is 5.1 hier geen juiste benaming, het is feitelijk een 4.1 mix. Voor deze mix zijn de originele door Tony Clarke in 1972 gemasterde Qaudrafonische mastertapes gebruikt. Hiervan heeft men een moderne 4.1 mix gemaakt. De mix is met toestemming van Justin Hayward en John Lodge gemaakt. Het enige verschil met de originele Quadrafonische mix is dat men nu een .1 LFE kanaal (subwoofer) heeft toegevoegd. De centerspeaker blijft in deze mix ongebruikt. De 4.1 geluidsmix is een prachtige muziekbeleving, waarbij alle vier kanalen op gelijke wijze worden gebruikt. Dit betekent dat de verschillende muziekinstrumenten ook gemixt zijn in de beide surroundkanalen. Dankzij het gebruik van vier audiokanalen klinkt de muziek wel veel opener met goed te onderscheiden subtiele details. Op gezette momenten geeft het LFE kanaal subtiel het extra laag weer, zonder daarbij te nadrukkelijk te zijn. Al met al een prachtige muziekbeleving van dit alweer ruim 35 jaar oude muziekalbum.

In 2003 kreeg Universal Music van The Moody Blues toestemming om in de geluidsarchieven materiaal op te duiken dat ten tijde van de opnames van Every Good Boy Deserves Favour is opgenomen. Twee niet eerder gepubliceerde nummers zijn als bonus op deze SACD uitgave toegevoegd.

Previously Unreleased Bonus Tracks

1. The Story In Your Eyes (Originel Version) (3½ min)
2. The Dreamer (5 min)

Booklet
Tevens bevat de set een uitgebreid boekje met informatie over de Moody Blues, aanvullende informatie over het album Every Good Boy Deserves Favour en aanvullende informatie bij de extra bonustracks.

De Engelse symfonische rockgroep The Moody Blues had zijn grootste successen in jaren ’60 en in de jaren ’70 van de vorige eeuw. Universal Music heeft de belangrijkste albums van The Moody Blues uit deze periode heruitgegeven op SACD, waaronder het hier besproken album Every Good Boy Deserves Favour. Dit album betekende het afscheid van de mellotron en de introductie van de Moog synthesizer.
Door Universal Music zijn de albums van The Moody Blues volledig gerestaureerd en heruitgegeven als een hybride SACD. Je kunt de SACD schijf in een gewone CD/DVD speler afspelen, waarbij je kunt genieten van een fraaie geremasterde stereo uitvoering van dit album. Met een SACD speler kun je de SACD stereo track beluisteren, die iets verfijnder en gedetailleerder klinkt. De SACD surroundtrack is een fraaie surroundmix gebaseerd op de quadrafonische mix uit de jaren 70.
Deze uitgave hoort natuurlijk bij je andere Moody Blues albums in je muziekverzameling te staan.

De als SACD heruitgegeven albums van The Moody Blues zijn
- Days Of The Future Passed (1967)