CSI: NY - Seizoen 2 (Afl. 2.13 - 2.24)

Alexander de Mol
27-06-2007

7.2

CSI: NY - Seizoen 2 (Afl. 2.13 - 2.24) (DVD)

In de ‘Big Apple’ is een team doortastende forensische detectives actief om moorden op te lossen door alle sporen te verzamelen en te interpreteren. Tijdens de zoektochten naar DNA, haren, bloedspetters, vingerafdrukken en andere, met hightech apparatuur op de sporen aanwijzingen, schijnt de serie nieuw licht op de soms onheilspellende wereldstad. Detective Mack ‘Mac’ Taylor (Gary Sinise) is een gedreven ‘crime scene investigator’. Zijn partner, detective en workaholic Stella Bonasera (Melina Kanakaredes) deelt zijn voorliefde voor het werk. Samen geven zij leiding aan het team deskundigen. Deze box met het tweede en laatste gedeelte van seizoen 2 bevat de volgende afleveringen:

Disc 1:

Aflevering 2.13 – Risk
Mac, Lindsay en Hawkes onderzoeken wat lijkt op een uit de hand gelopen grap. Een 'metrosurfer' lijkt zijn laatste kick te hebben beleefd, maar al snel blijkt dat zijn dood geen ongeluk was. Stella en Danny duiken in de wereld van de beurshandel. Er is een handelaar gevonden die dood uit het raam van zijn kantoor hing. De CSI’ers moeten erachter zien te komen of hij na een slechte dag op de markt zelfmoord heeft gepleegd, of dat hij slachtoffer is geworden van een moord.

Aflevering 2.14 – Stuck on You
Stella verheugt zich op een avondje vrij en gaat naar een kunsttentoonstelling aan huis. Maar als de schatrijke gastheer met een hightech pijl en boog aan zijn date wordt gespietst, weet Stella dat er die avond alsnog gewerkt moet worden. Mac en Hawkes helpen haar om erachter te komen wie er jacht zou willen maken op een rijke playboy. Danny en Lindsay vinden het lichaam van een dode muziekpromotor. Hij zit helemaal onder de lijm waarmee hij posters aanplakte van een populaire band.

Aflevering 2.15 – Fare Game
Op een begraafplaats wordt het lichaam van een jonge assistent-districtsprocureur gevonden. Mac en Stella denken dat hij het slachtoffer is geworden van een onderzoek van de Grand Jury. Maar uit het bewijsmateriaal blijkt dat hij betrokken was bij wat meer lijkt op een moordspelletje. Danny en Hawkes onderzoeken de mysterieuze dood van een beeldschone vrouw. Haar laatste avondmaal was bij Exotic Cuisine, het jaarlijkse galadiner in Manhattan, dat gehouden werd op Waldorf Astoria.

Aflevering 2.16 – Cool Hunter
Stella vindt een student doodgeslagen op een speelplaats. Vervolgens belandt ze in een wereld waar alles draait om wat cool is; hier ontstaan de laatste trends uit de Newyorkse jeugdcultuur. Stella ontdekt dat het geld dat in deze business op het spel staat, het motief is voor de moord. Als Mac en Lindsay een eigenaardig mysterie aan het licht brengen, blijkt één van de watertorens die op vele flatgebouwen van New York staan, een plek te zijn om een lichaam te dumpen.

Disc 2:

Aflevering 2.17 – Necrophilia Americana
In het wetenschappelijk museum van Manhattan ontdekt Mac het lichaam van een jonge beheerder, dat gedeeltelijk is verslonden door kevers (Necrophilia Americana). Het bewijs leidt de CSI'ers naar een mysterieus jongentje. Mac moet het kind zien te herenigen met zijn ouders om de zaak op te lossen en recht te zetten wat de moord overhoop heeft gehaald. Danny en Flack onderzoeken de dood van een man die is gevonden met isolatiemateriaal in zijn luchtwegen. De zaak leidt de CSI'ers naar de Natural Born Golfers, die het eiland Manhattan zien als één grote golfbaan.

Aflevering 2.18 – Live or Let Die
Mac, Danny en Flack sporen de moordenaar op van een jonge co-assistent. Diegene heeft bovendien de kaping op zijn geweten van een koeler met daarin een menselijke lever, die bedoeld was voor transplantatie. Stella en Lindsay krijgen te maken met de dood van een jonge vrouw, die zou zijn vermoord door één van haar vele minnaars. Na onderzoek blijkt de moordenaar een serieverkrachter te zijn die haar dagenlang had gestalkt.

Aflevering 2.19 – Super Men
Mac en Stella onderzoeken de dood van een geestelijk gehandicapte weldoener die dacht dat hij Superman was. Maar hij was bepaald geen ‘man van staal’ en werd notabene van het leven beroofd om zijn onbaatzuchtigheid. Lindsay en Danny zoeken uit wie de moordenaar is van een razend populaire football-ster. Ze komen erachter dat hij niet vermoord is vanwege zijn gouden toekomst, maar om een geheim uit zijn nogal duistere verleden.

Aflevering 2.20 – Run Silent, Run Deep
Mac en zijn team krijgen een mysterieus telefoontje van een jongen die zelfmoord wil plegen. De jongen zegt dat er een lichaam verborgen ligt onder het Giants stadium. Als de CSI'ers er gaan graven, vinden ze er een vijftien jaar oud skelet. Stella en Hawkes onderzoeken de dood van een bankier uit Manhattan. Hij is doodgestoken, terwijl hij genoot van de diensten van een prostituee die tweeduizend dollar per uur vraagt.

Disc 3:

Aflevering 2.21 – All Access
Het team onderzoekt de moord op een limousinechauffeur tijdens een concert van Kid Rock. Kid is de hoofdverdachte en Danny en Lindsay zoeken backstage naar aanwijzingen om de zaak te kunnen oplossen. Ondertussen vindt Mac Stella bewusteloos geslagen in haar appartement. Haar vriend Frankie Mala ligt naast haar, dood. Mac probeert de zaak op te lossen en recht te doen aan zijn partners staat van dienst.

Aflevering 2.22 – Stealing Home
Danny en Lindsay vinden het lichaam van een jonge vrouw verkleed als zeemeermin, drijvend in een bed van zeewier. Ze gaan op het eiland Manhattan op zoek naar haar moordenaar. Ondertussen onderzoeken Mac en Stella de dood van een man die net midden in een sekskwartet zat, met onder andere zijn twee eigen vrouwen.

Aflevering 2.23 - Heroes
Het is de vlootweek in New York City. Maar het evenement loopt niet goed af; een marinier wordt doodgestoken gevonden in Central Park. Aan de andere kant van de stad onderzoekt het team de dood van een vrouw die is gevonden in een uitgebrande auto. Stella verdenkt de eigenaar van de auto. Vooral als blijkt dat feiten elkaar tegenspreken omtrent het tijdstip waarop de auto is gevonden en wanneer beweerd wordt dat deze is gestolen.

Aflevering 2.24 – Charge of This Post
Een veiligheidsagent wordt in een gebouw doodgestoken. Mac en Flack haasten zich naar de plaats delict. Terwijl de CSI'ers de moord onderzoeken, ontploft een bom in het gebouw en zitten ze als ratten in de val. Flack is bovendien zwaargewond geraakt. Als ze eenmaal bevrijd zijn, moet Mac de misdaad zien op te lossen, voordat de moordenaar opnieuw toeslaat.

Genre: Misdaad, Thriller, TV
Speelduur: 500 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025509449

• A New Look from the 35th Floor – CSI NY Set Tour
  • Top of the Heap: The Cast & Crew Look at Season 2
  • Heroes feature
  • Following the Finale

CSI: NY heeft een beeldformaat van 1.78:1. De beeldkwaliteit van de afleveringen op de drie discs is weer van het bekende kaliber. Goede scherpte (vooral in close up) en een uitgebalanceerd zwart- en contrastniveau. Zoals vanzelfsprekend is de kwaliteit onderhevig aan de grillen op visueel vlak van de desbetreffende regisseur en de mensen van de speciale effecten. Voorheen moest je overigens de DVD uitgave in huis halen wilde je het originele beeldaspect beleven. Inmiddels is RTL eindelijk overstag gegaan ten aanzien van het uitzenden in breedbeeld, waardoor je die ervaring niet alleen via de glimmende schijfjes krijgt. De beeldkwaliteit van de DVD is over het algemeen stabieler dan het beeld dat via digitale televisie de huiskamer wordt ingeslingerd. Een en ander uiteraard afhankelijk van de kwaliteit van het signaal van de kabelmaatschappij.

Auditief gezien is deze release weer op niveau van de eerdere box uitgaven. Waren we in onze vorige bespreking van de 'Built to Kill'-special nog kritisch over de kunstmatig gecreëerde (zgn. 'unwrapped') Dolby Digital 5.1 track, over het geluid bij de afleveringen in deze boxset zijn we weer ouderwets tevreden. De track creëert een mooi open geluidsbeeld. Mede dankzij subtiele aanvulling van geluidseffecten en het weergeven van omgevingsgeluiden door de achterkanalen. Het LFE-kanaal zorgt regelmatig voor gewenste ondersteuning in het lage tonengebied. Dialogen zijn altijd uitstekend te volgen en de track is gevrijwaard van ruis of andere ongerechtigheden.

A New Look from the 35th Floor – CSI NY Set Tour (8½ min)
In een minuut of acht neemt Anthony Zuiker de kijker mee door de nieuwe set die in het tweede seizoen in gebruik is genomen. Het geeft wel een aardig beeld hoe de set er in totaliteit uitziet en hoe men de set gebruikt bij de opnamen.

Top of the Heap: The Cast & Crew Look at Season 2 (10 min)
Een licht promotioneel getint filmpje waarbij leden van de cast en crew het tweede seizoen beschouwen. De interviews bevatten nog best aardige informatie en zijn zeker niet zo maar reclamepraatjes. Anthony Zuiker gaat in op de veranderingen voor het tweede seizoen ten aanzien van de personages, maar ook ten aanzien van de set.

Heroes (7½ min)
Heroes is de één na laatste aflevering van het seizoen. In deze aflevering komt DJ Pratt, een verkrachter weer om de hoek kijken die eerder verscheen in Grand Murder at Central Station (aflevering 2.2). De aflevering is tevens het weerzien met een oude bekende uit het CSI-team van Mac Taylor. Dit filmpje geeft een blik achter de schermen. Uitstekende aflevering trouwens.

Following the Finale (6½ min)
Deze korte feature geeft achtergrondinformatie over de aflevering genaamd: Charge of this Post welke seizoen 2 van CSI: New York besluit. In deze aflevering zit een geweldige explosie, waarvan we een kijkje in de keuken krijgen bij de opnames. Vanwege 9-11 heeft de productie het nog niet eerder aangedurfd om bommen te gebruiken, maar voor Charge of this Post heeft men het toch aangedurfd.

Momenteel is de kans groot dat als je rond prime-time één van de RTL-zenders selecteert je in een nieuwe of oude CSI-aflevering terechtkomt. Op diverse avonden staan nu oude en nieuwe afleveringen van CSI: Miami, CSI: NY of de originele CSI door elkaar geprogrammeerd. Voor een gezonde portie forensisch speurwerk hoef je de DVD boxen feitelijk niet aan te schaffen. Sinds er begin juni ook nog eens in heus breedbeeld wordt uitgezonden is één een belangrijk sellingpoint van de DVD uitgave verdwenen. Toch valt deze box aan te raden en dat is niet alleen vanwege het betere geluid. Deze release bevat namelijk een collectie zeer bekijkenswaardige afleveringen van deze CSI spin-off. Het beeld en geluid op deze set is prima zoals vanouds. De extra’s zijn aardig, maar we hadden op z’n minst bijvoorbeeld toch ook nog een paar audiocommentaren verwacht. Te meer omdat het eerste deel van seizoen 2 helemaal verstoken van extra's was. Desalniettemin komt CSI: NY, ondanks de ietwat uitgemolken CSI-formule, lekker op stoom. We zijn alvast benieuwd naar de ontwikkelingen in seizoen 3.