Guardian, The

02-07-2007

6.4

Guardian, The (Blu-ray)

Onderstaande samenvatting van de film is overgenomen van onze eerdere recensie van de SD DVD uitgave.

Ben Randall (Kevin Costner) is werkzaam bij de kustwacht als reddingszwemmer. Wanneer mensen in de problemen komen door zwaar weer of overboord geslagen worden, komt Ben in actie door in het water te springen en ze te redden. Deze baan is niet zonder risico en zijn vrouw heeft er dan ook genoeg van. Het werk komt bij Ben namelijk altijd op de eerste plaats en ze verlaat hem hierom. Hierna raakt hij tijdens het uitvoeren van zijn werk ook nog eens betrokken bij een tragische ongeval en enkele collega's komen om het leven. Ben is getraumatiseerd en wordt tijdelijk overgeplaatst naar de school waar toekomstige reddingszwemmers worden opgeleidt. Op de school geeft hij leiding aan een nieuwe klas van toekomstige zwemmers en Ben valt niet echt in de smaak dankzij zijn harde aanpak. Met één leerling heeft hij al snel een bijzondere band. Deze Jake Fischer (Ashton Kutcher) is de meest getalenteerde van de klas, maar Ben mist iets bij de jongen. Daarom geeft hij hem extra aandacht en probeert erachter te komen wat hem dwarszit.

We hebben er allemaal wel eens één gezien, een film waarin we getuige zijn van de harde training van soldaten en waarin een beginneling wordt omgetoverd tot een harde vechtmachine. Films als Top Gun, An Officer and a Gentleman en GI Jane zijn enkele van deze films en ook The Guardian past mooi in dit rijtje. Dit keer echter geen soldaten als middelpunt maar reddingszwemmers van de Amerikaanse kustwacht. Deze mannen en vrouwen wagen bijna dagelijks hun leven om dat van anderen te kunnen redden. Wanneer mensen op zee in de problemen komen worden de zwemmers met een helikopter naar de plek des onheil gebracht en springen met gevaar voor eigen leven in de vaak woeste zee. De film begint en eindigt met enkele van deze reddingsacties en het midden van het verhaal is ingeruimd voor de opleiding van de nieuwe rekruten. Deze opleiding verloopt volgens de regels van het genre en komt dus wat voorspelbaar over. De film ziet er verder goed uit en regisseur Andrew Davis weet hoe hij een actiescène in beeld moet brengen. Hij liet dit eerder zien in films als Collateral Damage, Under Siege en The Fugitive. Toch rekt hij het verhaal veel te ver op en met een lengte van ruim twee uur is The Guardian gewoonweg te lang. Veel scènes hadden gemakkelijk kunnen sneuvelen of korter gemogen en soms haalt dit de vaart het verhaal. Met een kortere speelduur was het geheel ongetwijfeld wat spannender geweest en waren we misschien verlost van de soms wel erg soapachtige scènes dat het script rijk is.
Het verhaal draait in feite om twee personen, die van de leraar en de leerling. Deze rollen worden vertolkt door Kevin Costner als de oude rot en Ashton Kutcher als de talentvolle leerling. Beiden spelen hun rol naar behoren, maar worden duidelijk teruggehouden door het script vol clichés en voorspelbaarheden. Het is toch aan deze twee acteurs te danken dat het allemaal nog net een voldoende scoort, met twee minder goede acteurs in de rollen was de film minder interessant geweest. Costner en Kutcher hebben een goede chemie en, ondanks zijn soms wat negatieve imago, blijft Kevin Costner gewoon een acteur met veel ervaring. Hij weet dus als geen ander wat een rol van hem vraagt en hij weet zijn rol dan ook de juiste diepgang mee te geven en de innerlijke strijd van zijn personage te vertalen naar het scherm. Ook Kutcher komt overtuigend over en ook hij weet de strubbelingen van zijn personage goed neer te zetten.
Dankzij de goed gemaakte actiescènes en de optredens van de twee hoofdrolspelers is The Guardian een aardig filmpje voor tussendoor. De veel te lange speelduur en de soms wel erg soapachtige scènes halen de vaart uit het verhaal. Toch nog altijd een nipte voldoende en de film voldoet dan ook prima voor een avondje filmkijken zonder al te veel na te denken.

Buena Vista heeft The Guardian zowel op DVD als in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de DVD uitgave.

Genre: Actie, Avontuur, Drama
Speelduur: 139 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD 5.1 - Duits
  • DTS-HD 5.1 - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Buena Vista / Touchstone
EAN: 8717418126407

• Gesproken toelichting
  • Alternatief einde
  • The Guardian: Hoge Golven
  • Miskende Helden: Opdat andere overleven

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle films in een High Definition uitgaven is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Dit betekent dat je dan geen last maar hebt van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op deze Blu-ray Disc is 139 minuten tegenover 133 minuten op de PAL DVD uitgave.

De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc laat de film beter tot zijn recht komen dan de transfer die we zagen op de gewone DVD uitgave. De film heeft in het algemeen een donkere aanblik, omdat veel scènes in het donker bij slecht weer afspelen. De BD uitgave laat bij deze scènes een duidelijk beter schaduwdetail zien dan de DVD. Ook de scherpte en de detaillering van het beeld zijn zichtbaar beter. Het beeld is stilistisch aangepast met een kleurenpalet dat het beeld een koele aanblik geeft. Die aanpassingen hebben ook hun weerslag op de detaillering in het beeld. Je ziet duidelijk dat het beeld daardoor iets minder detail heeft en daardoor wat soft oogt. De meerwaarde van de Blu-ray Disc zit ook in de betere detaillering, vooral zichtbaar bij de achtergronden. Het beeld is volledig vrij van artefacten en oogt bijzonder schoon. In lichte mate is nog steeds ruis in het beeld te zien, maar dit is niet storend. DezeBlu-ray Disc uitgave heeft een beeld dat mooi filmisch aandoet. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein, zeer strak ogend en daardoor goed leesbaar lettertype. De plaatsing onder in het beeld is beter dan bij de gewone DVD uitgave, al had ook hier de ondertiteling nog iets lager in het beeld mogen staan.

In verband met copyright technische redenen kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

Wat geluid betreft heeft deze Blu-ray Disc uitgave een duidelijk streepje voor op de gewone DVD uitgave. Bij deze Blu-ray Disc heb je bij de originele Engelstalige soundtrack keuze uit een goed klinkende Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en fraai klinkende ongecomprimeerde PCM 5.1 (24bit/48kHz) soundtrack. De Dolby Digital soundtrack is vergelijkbaar met de Dolby Digital track op de gewone DVD uitgave. Een goed klinkende surroundtrack, die nu ‘strakker’ klinkt dan bij de gewone DVD. Dit komt met name door de hogere bitrate van de soundtrack. Veel fraaier is de 24 bits ongecomprimeerde PCM 5.1 surround track. Vooral bij actiescènes met de helikopter en het zeegeweld. Dan komt met bijzonder goed surroundsgevoel met veel dynamiek overdonderend je kamer binnen. Het LFE kanaal ondersteunt dit met een stevig laag. Bij deze actiescènes blijven de dialogen steeds goed te volgen. Bij de rustige scènes beperkt het geluid zich tot de voorste kanalen, met subtiele achtergrondgeluiden uit de surrounds. Als geheel verhoogt de ongecomprimeerde PCM5.1 het bioscoopgevoel tijdens het kijken van de film.

De Blu-ray Disc start met een reclametrailer voor andere High Definition Buena Vista uitgaven. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt wat iets extra’s als de SD DVD uitgave. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Alternatief Einde (3 min)
Een ander einde van de film dat uiteindelijk niet gebruikt is. Regisseur Andrew Davis legt voorafgaand aan het filmpje uit waarom niet en wat ze wilden bereiken met dit einde. Beeldformaat is 1.85:1 / 1080p HD.

Deleted Scenes
Vier scènes die de uiteindelijke film niet gehaald hebben en deze scènes zijn hier los of allemaal achter elkaar te bekijken. Er wordt geen uitleg gegeven over het hoe en waarom deze scènes niet gebruikt zijn. Beeldformaat is 1.85:1 / 1080p HD.

The Guardian: Hoge Golven (10 min)
Een making of van de film en we zien interviews met leden van de cast en crew, beelden uit de film, beelden van tijdens de opnames en ook wordt er kort ingegaan op het maken van de actiescènes. Beeldformaat is 1.33:1 / 480i.

Miskende Helden: Opdat Anderen Overleven (5 min)
Deze korte featurette gaat in op de echte medewerkers van de kustwacht, hun werk en de inspiratie voor de film. Beeldformaat is 1.33:1 / 480i.

Gesproken toelichting
Een extraatje dat niet op de DVD stond is het audiocommentaar tijdens de film van regisseur Andrew Davis en schrijver Ron L. Brinkerhoff. Een audiocommentaar dat niet echt spannend gebracht wordt, maar wel alle facetten van de filmproductie behandeld.

Ben Randall is reddingszwemmer van beroep bij de Amerikaanse kustwacht. Wanneer hij betrokken raakt bij een tragische ongeval, besluit de leiding hem over te plaatsen naar de school van de kustwacht waar nieuwe reddingszwemmers worden opgeleidt. Met harde hand helpt hij de jonge rekruten door de opleiding. Speciaal de jonge Jake valt hem, die veel talent heeft voor het vak maar lijkt te zijn afgeleid door zaken in zijn privéleven. Tussen de oude rot en het groentje ontstaat een bijzondere band. The Guardian is een actiefilm die het leven van reddingszwemmers bij de kustwacht behandelt. Het onderwerp is uitermate geschikt voor een film maar toch vervalt het verhaal in enkele clichés. Desondanks is de film spannend genoeg voor een avondje leuk film kijken.
De Blu-ray Disc heeft een goede HD beeldkwaliteit en een uitstekende PCM 5.1 geluidskwaliteit. Beide zijn overtuigend beter dan bij de DVD uitgave van de film. De extra’s zijn allemaal overgenomen van de DVD, waarbij een audiocommentaar als aanvullend extra is toegevoegd.