Lonely Hearts

05-07-2007

6

Lonely Hearts (DVD)

Raymond Martinez Fernandez (Jared Leto) heeft het oplichten van alleenstaande vrouwen tot kunst verheven en voorziet zo in zijn onderhoud. Totdat hij de alleenstaande Martha Beck (Salma Hayek), die Raymond al snel doorheeft. Zij doet hem een voorstel om samen via contactadvertenties in het blad Lonely Hearts eenzame en rijke oorlogsweduwen op te sporen. Alleen de jaloerse Martha wil ‘haar’ Ryamond wel voor zichzelf houden en heeft moeite met zijn amoureuze aanpak bij hun slachtoffers. En ontwikkelt zich een dodelijk duo dat na een romantische start de vrouwen beroofd en op gruwelijke wijze vermoord. De toegewijde detective Elmer Robinson (John Travolta) komt het moordenaarsduo op het spoor en bijt zich vast in de zaak. Zijn partner Charles (James Gandolfini) probeert hem te remmen. Voor weduwnaar Elmer moet alles voor deze zaak wijken. Zelfs zijn zoon en zijn nieuwe vriendin Rene (Laura Dern) komen op de tweede plaats. Dit gestoorde moordenaarskoppel moet zo snel mogelijk verbannen worden uit de maatschappij en veroordeeld worden tot de elektrische stoel.

In het Amerika van de jaren ’40 waren “The Lonely Hearts Killers” zeer berucht door hun moordpartijen op onschuldige vrouwen. Ze spoorden hun potentiële slachtoffers op via contactadvertenties in het blad Lonely Hearts. Detective Elmer C. Robinson zorgde er uiteindelijk voor dat ze opgepakt werden. Regisseur Todd Robinson is de kleinzoon van deze beroemde detective. Hij groeide op met de verhalen rondom “The Lonely Hearts Killers” en verfilmde dit waargebeurde verhaal. Met een sterrencast bestaande uit John Travolta, Salma Hayek, James Gandolfini, Jared Leto, Laura Dern en Scott Caan kon Todd Robinson zijn verhaal brengen over zijn bijzondere grootvader. Robinson zet met mooie cinematografie een sfeervolle ‘film noir’ type film neer. De jaren ’40 sfeer is visueel fraai in beeld gebracht met een overwegend donker kleurenpalet. John Travolta speelt de rol van Robinson’s grootvader, detective Elmer C. Robinson. Salma Hayek en Jared Leto spelen het verknipte oplichtersduo. Van deze drie personen zien we iets meer van de drijfveren van hun handelen. Voor het overige blijft de verfilming van Robinson wat aan de oppervlakte. Ook qua opbouw en uitwerking van het verhaal is de film weinig verrassend. Alhoewel zeer fraai in beeld gebracht, is Lonely Hearts leuk om een keer te bekijken, maar zal geen blijvende indruk bij je achterlaten.

Genre: Detective
Speelduur: 103 min
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983481138

• Making Of

De film staat in het breedbeeldformaat 1.78:1 anamorf op deze DVD. Het oorspronkelijke beeldformaat van de film is echter 2.35:1. Wat betekent dat de door de regisseur bedoelde beelduitsnede geweld is aan gedaan en er zonder pardon links en rechts beeld is weggelaten (screenshot 4).
De kwaliteit van het beeld is verder redelijk. Het kleurenpalet is bewust donker en grauwbruin gehouden. Maar het contrast en zwartniveau van het beeld zijn niet optimaal. Het beeld is te helder, waardoor het diepe zwart meer als donkergrijze uitziet. Scherpte en detaillering van het beeld zijn matig. Het beeld heeft een softe aanblik. Door de aanwezige filmgrain heeft het beeld een ‘korrelig’ aanzien. De film is verdeeld in 6 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s) en in DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s) op de DVD. Het is een goed klinkende soundtrack. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek heeft een prima stereobeeld en klinkt dankzij de surrounds mooi ruimtelijk. Het merendeel van de filmgeluiden komt via de voorste speakers, waarbij de surrounds de omgevingsgeluiden en incidentele geluidseffecten weergeven. Het laag is vooral in de muziek aanwezig, waarbij af en toe ook het LFE kanaal wordt aangesproken. Dialogen zijn altijd goed te volgen. Tussen de DD en DTS track zit geen hoorbaar kwaliteitsverschil.

De DVD heeft één statisch menuscherm.

The Making of Lonely Hearts (11½ min)
Een promotioneel bedoeld kijkje achter de schermen met de bekende interviewfragmenten. De filmbeelden in deze making of hebben wel het juiste 2.35:1 beeldformaat.

Met vier promotie trailers voor ander uitgaven van Bridge.

De keepcase zit in een kartonnen slipcase met dezelfde afbeelding als op de cover.

Lonely Hearts is een actiethriller die het waargebeurde verhaal van een Amerikaans duo vertelt die in de jaren ’40 van de vorige eeuw in Amerika bekend werden als de “Lonely Heart Killers”, die rijke weduwen oplichten en vermoorden. Het duo werd uiteindelijk gepakt dankzij detective Elmer Robinson. De kleinzoon van Robinson heeft het verhaal van zijn grootvader verfilmd. In de hoofdrollen onder andere John Travolta, Salma Hayek en Jared Leto. Het beeld is bijgesneden tot beeldvullend breedbeeldformaat, het Dolby Digital en DTS geluid klinkt goed. Een korte making of is het enige extraatje.