Shield, The - Season 3

16-08-2007

8.9

Shield, The - Season 3 (DVD)

Vic Mackey (Michael Chiklis) en zijn collega's van het Strike Team zijn terug in het derde seizoen van The Shield. Na een grote slag geslagen te hebben met het beroven van een Armeens geldtransport moeten de mannen zich rustig houden. Het geld wordt gestopt in het pensioenfonds zodat de heren na hun pensioen een leuk appeltje voor de dorst hebben. De overval op het geldtransport is echter groot nieuws en de bazen van de politie willen er alles aan doen om de zaak opgelost te krijgen. Mackey en zijn mannen moeten het geld regelmatig verplaatsen en wanneer leden van de Armeense mafia één voor één mogelijke daders uit de weg beginnen te ruimen wordt de sfeer binnen het team er niet beter op. Rechercheurs Claudette Wyms (CCH Pounder) en Holland ‘Dutch’ Wagenbach (Jay Karnes) worden op de zaak gezet van de omgebrachte mogelijke daders en vooral Dutch vermoedt een connectie met de overval. Mackey en de zijnen moeten nu dus de mafia een stap voorblijven maar ook hun eigen collega's.

Na lang wachten, bijna 3 jaar, kunnen we dan eindelijk genieten van het derde seizoen van The Shield. Dit voor de mensen die het seizoen niet op televisie gezien hebben of de serie uit pure wanhoop maar hebben geimporteerd uit Amerika. Maar het moet gezegd worden, het was het wachten meer dan waard. De serie weet het hoge niveau van de eerste twee seizoens moeiteloos vast te houden en te boeien tot het eind. Alle 15 afleveringen van dit seizoen zijn uiteraard op de uitgave te vinden en na het bekijken vraag je je haast wanhopig af waarom er niet meer afleveringen in het seizoen te vinden zijn.
Aan het einde van het tweede seizoen konden we zien hoe Vic Mackey en zijn makkers succesvol een Armeens geldtransport overvielen. Dit leverde hen vele miljoenen dollars op, maar uitgeven is er helaas niet bij. Dit omdat dit alleen maar op zou vallen, maar ook omdat de Armeense mafia het geld terugwil en bovendien de bazen van de politie er alles aan willen doen de overval opgelost te zien. Dit alles brengt de nodige spanning met zich mee binnen het team, zeker wanneer Mackey zelf het geld wel kan gebruiken en ook Shane zijn deel wel in handen zou willen hebben. Verder moeten de mannen zich ook nog eens rustig houden tijdens hun dagelijkse werkzaamheden, dit om niet al teveel op te vallen. Normaal nemen ze het niet zo nauw met de rechten van hun verdachten, maar nu moeten ze dus meer op regels letten. Dit voorkomt dat ze hun werk kunnen doen zoals ze willen en ook dit brengt de nodige spanningen met zich mee. Naast de verwikkelingen rond Mackey en het Strike Team worden uiteraard ook nog de overige leden van het politiebureau belicht. Ook Danielle ‘Danny’ Sofer (Catherine Dent) en Julien Lowe (Michael Jace) zijn weer van de partij en waar de twee in het vorige seizoen nog partners waren, werken ze nu apart. Danny heeft namelijk een degradatie gekregen na een foutje en baalt hier behoorlijk van. Ze krijgt echter een kans van David Acceveda (Benito Martinez) om het weer goed te maken en ze grijpt deze met beide handen aan. Ook baas van het bureau Acceveda krijgt het nodige te verduren dit seizoen wanneer hij door een crimineel wordt gedwongen tot het uitvoeren van een voor hem niet al te leuke bezigheid. Dit voorval heeft een negatieve invloed op zijn werk en ook op zijn huwelijk. Het rechercheursduo Claudette Wyms (CCH Pounder) en Holland ‘Dutch’ Wagenbach (Jay Karnes) werken nog steeds samen, maar doen ook steeds meer apart. Zo krijgt Claudette de leiding over het Strike Team en het nieuw ingebrachte Decoy Squad. Dutch is een seriemoordenaar op het spoor die binnendringt bij oude vrouwtjes en hun vervolgens verkracht. De zaak vraagt echter meer van hem dan gedacht en brengt de nodige zaken bij hem naar boven.
Het mag duidelijk zijn, er valt weer genoeg te genieten in dit derde seizoen van The Shield. De fans van de show zullen niet teleurgesteld worden en alle afleveringen zijn spanennd en goed geschreven. De acteurs zijn weer goed op dreef en vooral Michael Chiklis valt nog steeds in positieve zin op. De man spat letterlijk van het scherm en zet met zijn Vic Mackey één van de interessantste karakters van de laatste jaren neer.
De uitgave is door Sony goed verzorgd, maar een negatieve kanttekening kan helaas niet uitblijven. Er is namelijk geknipt in één van de afleveringen en dit is vrijwel altijd een kwalijke zaak. Het gaat om een scène in de aflevering Mum waarin Acceveda een wat minder leuke activiteit voor hem moet uitvoeren bij een crimineel. Er is niet veel geknipt in deze scène en de basis blijft in principe intact, maar ondergetekende kan na het eerder bekijken van de regio één uitgave melden dat door het knippen van de scène, veel impact verloren gaat. Onbegrijpelijk dat wij een geknipte versie krijgen en het doorgaans veel preutsere Amerika de gehele scène krijgt. Dit is echter de enige negatieve kanttekening, want fans van realistische en rauwe shows moeten deze serie gewoon gezien hebben.

Genre: Misdaad, TV
Jaar: 2004
Speelduur: 655 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (8)
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609965339

• Audiocommentaren
  • Breaking Episode 315

Net als bij de voorgaande seizoenen van de show is het een vrij lastige opgave de beeldkwaliteit van de uitgave te beoordelen. De transfer zit namelijk vol met grain en vuil, zijn de kleuren dan weer flets, dan weer oververzadigd, is het beeld regelmatig onscherp en beweegt de camera eigenlijk constant. Dit is alles is echter met opzet gedaan door de makers van de show, dit om een realistische, documentaire-achtige sfeer op te roepen. Hierin slagen zij uitstekend en de mate van realiteit draagt bij aan het niveau van de serie. Net als de voorgaande uitgaven zijn de afleveringen anamorf op de schijven te vinden in het formaat 1.78:1. Dit in tegenstelling tot de regio 1 uitgave waar het beeld 1.33:1 is. De serie is geschoten met een 1.33:1 beeldformaat in het achterhoofd en dit is duidelijk te zien aan de open matte transfer die wij hier krijgen. Er is dus meer beeld links en rechts aanwezig, maar echt veel voegt dit alles niet toe. Een beeldkwaliteit dus die niet geheel past in wat je mag verwachten tegenwoordig, maar aangezien het allemaal met opzet is gedaan door de makers, kunnen we hier niet te zwaar aan tillen.
De afleveringen zijn onderverdeeld in zes hoofdstukken en de optionele ondertiteling staat netjes onder in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 formaat (192 kb/s) op de DVD's. Dit mag gerust een tegenvaller genoemd worden, een surroundtrack had toch gewenst geweest, zeker gezien het feit dat de Franse en Duitse 2.0 tracks op de uitgave wél zo op de schijven gezet zijn. De track past verder wel prima bij de realistische en goedkope uitstraling van de show. Het stereogeluid klinkt mooi breed met een goede scheiding van de twee kanalen. Het geluid bestaat voornamelijk uit dialoog en dit is goed verstaanbaar. Muziek is spaarzaam aanwezig en de actiescènes klinken soms wat kaal door het ontbreken van een LFE kanaal. Het geluid klinkt verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig.

De menu's staan anamorf op DVD's in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Ook dit seizoen zijn er weer de nodige afleveringen te bekijken met een commentaar van de cast en crew. Deze keer 8 stuks en ook deze keer zijn de commentaren weer Nederlands ondertiteld.
- Bottom Bitch (Disc 1): Het commentaar wordt verzorgd door Scott Brazil, Michael Chiklis, Adam E. Fierro en Michael Jace.
- Mum (Disc 2): commentaar wordt verzorgd door Walton Goggins, Michele Hicks, Benito Martinez, Shawn Ryan en Kurt Sutter.
- Cracking Ice (Disc 2): Het commentaar wordt verzorgd door Charles H. Eglee, Guy Ferland, Matt Gerald, CCH Pounder en Gareth Williams.
- Slipknot (Disc 3): Het commentaar wordt verzorgd door Michael Chiklis, Walton Goggins, Kenneth Johnson en David Snell.
- What Power Is… (Disc 3): Het commentaar wordt verzorgd door Benito Martinez, Michael Jace, Jay Karnes en Dean White.
- Strays (Disc 3): Het commentaar wordt verzorgd door Catherine Dent, Jay Karnes, Glen Mazzara en Shawn Ryan.
- Fire In The Hole (Disc 4): Het commentaar wordt verzorgd door Catherine Dent, Nicki Micheaux, CCH Pounder en Cathy Cahlin Ryan.

Deleted Scenes
Bij vrijwel elke aflevering zijn verwijderde scènes te bekijken en deze zijn te vinden in het menu van de betreffende aflevering. In totaal zijn er 39 verwijderde scènes te bekijken en sommige met commentaar van de makers.
Het beeld is 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Breaking Episode 315 (79 min.)
Een kruising tussen een making of en behind the scenes documentaire waarin we te zien krijgen hoe de aflevering tot stand is gekomen, opgenomen wordt en afgewerkt. Alle aspecten van het proces van schrijven van het verhaal tot de uiteindelijke aflevering zoals hij op televisie te zien is komen voorbij. Erg interessant om te zien wat er allemaal komt kijken bij het maken van een show zoals deze en daarom een erg leuke extra. Deze extra is te vinden in het menu van de betreffende aflevering en daarom enigszins verborgen.

Vijf trailers van andere Sony uitgaven.

In het derde seizoen van The Shield kunnen we zien hoe de mannen van het Strike Team steeds meer tegenover elkaar komen te staan. Reden hiervoor zijn de spanningen die het gestolen geld van een Armeens geldtransport met zich meebrengt. De politie en de mafia zelf willen heel graag weten wie dit geld gestolen heeft en Vic Mackey en zijn collega's voelen de druk op zich toenemen. Ook kunnen ze het geld niet uitgeven, dit terwijl vooral Vic dit hard kan gebruiken. We hebben lang moeten wachten op het uitkomen van dit derde seizoen, maar het was het wachten meer dan waard. Het hoge niveau van de voorgaande seizoens wordt moeiteloos vastgehouden en we worden weer getrakteerd op enkele sterke afleveringen. De beeldkwaliteit van deze uitgave is zoals we hem mogen verwachten van deze serie en dat betekent een erg low-budget uitstraling met veel overbelichting en veel grain. Dit alles is echter met opzet gedaan door de makers. Qua geluid moeten we het doen met een Dolby Digital 2.0 stereotrack en dat is toch wel een tegenvaller. Tot slot zijn er enkele interessante extra's aanwezig en we krijgen een mooi beeld van wat er komt kijken bij het maken van een show zoals deze.