Blood Diamond

19-08-2007

8.7

Blood Diamond (Blu-ray)

De eenvoudige visser Solomon Vandy (Djimon Hounsou) wenst zijn zoon Dia een goede toekomst en stimuleert hem om onderwijs te volgen. Deze wens wordt wreed verstoort als het gewelddadige rebellenleger RUF al schietend bij het dorp aankomt. De wsoldaten banen zich schietend een weg door het dorp, alles vermoordend dat op hun pad komt. Het gezin van Solomon weet te ontsnappen, maar Solomon zelf wordt gevangen genomen en te werk gesteld in een werkkamp om diamanten te zoeken. Kort voordat het regeringsleger dit kamp binnenstormt, vindt Solomon een grote ruwe diamant en verstopt deze. Solomon wordt met de anderen afgevoerd naar een gevangenis. De ex-huursoldaat en diamantsmokkelaar Danny Archer (Leonardo DiCaprio) wordt bij zijn laatste diamantsmokkel gesnapt en komt terecht in dezelfde gevangenis waar ook Solomon zit. Zo komt Danny erachter dat Solomon een bijzondere diamant heeft gevonden en heeft verstopt. Als Danny weer wordt vrijgelaten, zorgt hij ervoor dat ook Solomon uit de gevangenis komt. Danny ziet met de diamant de mogelijkheid om het door een chaotische burgeroorlog geteisterde land te ontvluchten. Solomon heeft maar een interesse, zijn familie weer terugvinden. Danny ontmoet de Amerikaanse journaliste Maddy Bowen (Jennifer Connelly), die een artikel wil publiceren over de illegale praktijken rond de conflictdiamanten. In Danny ziet ze een kans om harde bewijzen te vergaren. Gedrieën gaan ze op weg door het door rebellen beheerste gebied om de verborgen diamant terug te vinden. Er zijn meer kapers op de kust die deze zeldzame roze diamant willen bemachtigen. De tocht door het door geweld geteisterde landschap is zwaar en gevaarlijk.

De problemen in Afrika inspireert diverse filmmakers tot het maken van indringende films. Problemen als apartheid en discriminatie worden op ingrijpende wijze zichtbaar gemaakt met centraal de mensen die lijden onder deze problemen. Denk hierbij aan films als Drum (2004), Red Dust (2004) en Bopha! (1993). Regisseur Edward Zwick concentreert zich met de film Blood Diamond op twee andere problemen: de conflictdiamanten en de kindsoldaten.
Met conflictdiamanten, ook wel bloeddiamanten (blood diamonds) genoemd, worden diamant bedoeld die afkomstig zijn uit conflictgebieden in Afrika. Het geld dat deze diamanten opbrengen wordt gebruikt om rebellengroeperingen te financieren. Nog steeds plaatsen diamantairs waarschuwende berichten over conflictdiamanten en geven zijn garanties dat voor hun sieraden alleen maar een ‘werkelijk perfecte diamant’ is gebruikt. In 2000 werd op het Wereld Diamantencongres in Antwerpen een resolutie aangenomen die het moeilijker maakt om met conflictdiamanten te handelen.
Kindsoldaten zijn nog steeds wereldwijd een groot probleem. Wereldwijd zijn in meer dan 85 landen meer dan een half miljoen kinderen onder de achttien jaar ingelijfd in legers. Meer dan de helft van hen vecht op dit moment ook daadwerkelijk mee in oorlogen. Veel kinderen zijn nog maar zeven jaar oud. Vooral rebellenlegers gebruiken kinderen, met name omdat ze goedkoop zijn, makkelijk manipuleerbaar en beïnvloedbaar zijn en behendig en snel kunnen bewegen.
Deze twee problemen staan centraal in Blood Diamond, gebaseerd op een gedramatiseerd verhaal van scriptschrijver Charles Leavitt. Regisseur Edward Zwick verfilmde dit verhaal tot een bijzonder realistisch, hard en confronterend drama. Realistisch en hard omdat het geweld en de minachting voor het mens zijn overtuigend en zonder opsmuk in beeld wordt gebracht. Confronterend omdat je al lang weet dat dit in Afrika gebeurde en op sommige plaatsen nog steeds gebeurd. Maar waar het zakelijke nieuwsbericht op televisie je mogelijk ongeroerd laat, word je door Blood Diamond geraakt door de indringende realistische wijze waarop deze onmenselijke geweldsspiraal is gevisualiseerd. Blood Diamond is een perfecte balans tussen actie, drama en avontuur. Het excessieve geweld in de film is ondergeschikt aan het verhaal en versterkt het gevoel van realisme. De beelden die Zwick hierbij gebruikt zijn af en toe knap beangstigend. Het gevoel van realisme wordt ook versterkt door de uitstekende gespeelde hoofdrollen van Leonardo DiCaprio en Djimon Hounsou. Beide kregen voor hun rol terecht een Oscar nominatie. DiCaprio heeft met deze rol en zijn rol in The Departed laten zien dat hij uitgegroeid is tot een volwaardig en serieus acteur. Jennifer Connelly speelt een fraaie bijrol als de betrokken Amerikaanse journaliste.
Evenals in zijn film The Last Samurai (2003) toont regisseur Edward Zwick met Blood Diamond een uitgekiende balans tussen menselijk drama, gewelddadig realisme en adembenemende actie. Met als resultaat dat dit intens verfilmde drama een diepe indruk bij je achterlaat.

Warner heeft Blood Diamond in High Definition uitgebracht op een Blu-ray Disc (BD) en een HD DVD uitgave. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de eerdere DVD uitgave. Deze laatste kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Actie, Drama
Speelduur: 143 min
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Zweeds, En vele andere
EAN: 7321906117672

• Audiocommentaar regisseur
  • Aandachtspunten: featurettes en productiedagboeken
  • Bloed aan de steen
  • In de huid van Archer
  • Frontjournalisten
  • Het beleg van Freetown
  • Videoclip: Shine on 'Em

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat van de film. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de Microsoft VC-1 compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je geen last meer van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 143 minuten tegenover 137 minuten op de PAL DVD uitgave.

De kwaliteit van het beeld is bijzonder goed. De cinematografie van Eduardo Serra brengt de rauwe harde actie en het fraaie kleurrijke Afrikaanse landschap prachtig in beeld. De intensiteit van deze beelden konden geen groter contrast oproepen. De Blu-ray Disc presentatie brengt dit alles uitstekend tot uiting. Scherpte en detaillering van het beeld zijn uitstekend. Het beeld ziet er zuiver en zeer kleurrijk uit. Ook de kleurindruk van de stilistisch aangepaste beelden is bijzonder goed. De stilistisch aangepaste beelden ogen iets softer met een lichte filmgrain. Dit past bij de rauwe sfeer van de film. Het beeld is volkomen vrij van ongerechtigheden. Deze Blu-ray Disc overtuigt met een zeer fraai beeld dat duidelijk scherper en meer gedetaillleerd dan de DVD uitgave, waardoor ook het beeld meer diepte bevat. Ook de zuiverheid van het beeld en de grotere kleurintensiteit van het beeld valt in positieve zin ten opzichte van de DVD uitgave op. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein, zeer strak ogend en daardoor goed leesbaar lettertype.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack met een bitrate van 640 kb/s. Bij de gewone DVD is de toegepaste bitrate 384 kb/s. De hogere bitrate doet de actierijke soundtrack zeker goed. Het totale surroundgevoel is beter, de dynamiek nog iets groter en vooral het diepe laag via het LFE-kanaal klinkt voller, strakker en dieper. De soundtrack klinkt erg mooi en heeft een wijds surround geluidsbeeld waarbij alle kanalen intensief worden gebruikt. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De prachtige sfeervolle muziek van James Newton Howrad met een brede stereospreiding en veel detail uit beide frontspeakers, de surrounds voegen daar een ruimtelijke dimensie aan toe. De filmgeluiden worden door alle speakers weergegeven, wat een goed klinkend driedimensionaal geluidsbeeld geeft. Detaillering van het geluid is prima evenals de dynamiek. Ook het LFE kanaal wordt goed gebruikt voor het extra diepe laag. De vele explosies winnen hierdoor aan kracht en overtuiging.
Voor het eerst komen we op een Warner Blu-ray Disc uitgave ook een hoog resolutie audiotrack tegen. De originele Engelse soundtrack kun je namelijk ook beluisteren in ongecomprimeerd PCM5.1 surroundkwaliteit (48kHz, 16bit). En wat een fraaie kwaliteit dit is. Bij deze ongecomprimeerde geluidstrack valt op hoe veel fraaier de detaillering, dynamiek en laagcontrole van de soundtrack is. Hierdoor ontstaat een nog fraaier en ruimtelijk klinkend surroundbeeld, waarbij de impact van de actierijke soundtrack ook is toegenomen. Het is te hopen dat Warner deze goede trend voorzet en een hoog resolutie audiotrack ook op de andere Blu-ray Disc uitgaven gaat gebruiken.

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt veel meer extra’s bij de film dan de eerdere enkele DVD uitgave. De extra’s hebben NTSC 480i of 480p resolutie, tenzij anders aangegeven. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.