Mask, The

24-08-2001

4

Mask, The (DVD)

Stanley Ipkiss (Jim Carrey) is een onopvallende, saaie bankbediende die veel te lief en zachtaardig is voor deze wereld. Hij wordt gebruikt door een vrouwelijke collega die kaartjes wil voor een wedstrijd, afgezet door de garage die zijn auto ‘repareert’ en afgezeken door zijn hospita. Hij droomt ervan gevatter en populairder te zijn. Op een dag komt de aantrekkelijke Tina Carlyle (Cameron Diaz) de bank binnen en wil uitgerekend bij Stanley een bankrekening openen. Stanley raakt helemaal van zijn apropos. Maar Tina is met andere bedoelingen de bank binnengekomen, in haar tas zit een camera die opnamen maakt voor haar vriend, de gangster Dorian Tyrell (Peter Greene).
Als Stanley ’s avonds naar huis gaat en zijn vervangende auto (the ‘loaner’) het op een brug begeeft, denkt hij iemand in het water te zien liggen. Hij blijkt rommel te zijn, maar in deze rommel ziet Stanley een oud groen masker, dat een magische aantrekkingskracht heeft. Stanley neemt het masker mee en als hij het masker ’s avonds op doet, verandert Stanley in een onweerstaanbare en zeer gevatte superheld. Als deze nieuwe superheld verovert Stanley het hart van Tina. Haar gangstervriend gaat de strijd aan met deze superheld en tot overmaat van ramp zit de politie ook nog achter Stanley aan. Dan raakt Stanley het masker kwijt aan Dorian. Het lijkt allemaal hopeloos, maar gelukkig is daar dan nog Stanley’s hondje Milo.

The Mask is een uitgekiende combinatie van animatie, speciale effecten en speelfilm. De rol van The Mask is hoofdrolspeler Jim Carrey gewoon op het lijf geschreven, waar het in The Mask vooral gaat om de grappen en grollen en de ‘gekke bekken’ van Jim Carrey. Voor Cameron Diaz betekende The Mask haar doorbraak in de filmwereld. De speciale effecten zijn in 1995 genomineerd voor een Oscar®.
De film duurt 97 minuten, op de hoes wordt de bioscoop speelduur van 100 minuten vermeld.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1994
Speelduur: 97 min
EAN: 0780063209625

• The making of
  • Audiocommentaar regisseur
  • B-roll
  • Interviews met Jim Carrey, Cameron Diaz en Max The Dog ‘Milo’

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1. Op de DVD staat de film met een beeldverhouding van 1.78:1 en is anamorf op de disc vastgelegd. De beeldkwaliteit is zeer goed te noemen. De felle kleuren spetteren zo van je beeldscherm af. De scherpte en detaillering zijn prima. Het contrast en het zwartniveau zijn beide ook goed, alhoewel in de wat meer donkere scènes het contrast minder is en het zwart meer donkergrijs is. Er is ook een heel lichte beeldruis zichtbaar, maar verder een prima beeld.
De film is uitstekend verdeeld in 30 tracks. De laagwisseling is helaas wel goed merkbaar en zit midden in een scène (track 14). De ondertiteling (wit) is duidelijk, maar staat iets te hoog in het beeld.

De vele visuele effecten in de film worden ook zeer effectief ondersteund met geluid. Het is dan ook zeer te prijzen dat de soundtrack zowel in DTS 5.1 (bitrate 574 kb/s) als in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD staat. En het moet gezegd worden, zowel de DTS als de Dolby Digital track klinken allebei geweldig. Met een uitstekende dynamiek komt de muziek en alle geluidseffecten bijzonder ruimtelijk uit alle speakers. De achterkanalen doen hierin zeer hoorbaar en goed mee. Het geluid klinkt vol, met een uitstekend aanwezig laag en een goede detaillering in het hoog. Het verschil tussen de DTS en de Dolby Digital track is minimaal. Zoals gebruikelijke klinkt de DTS iets harder, maar wat vooral opvalt is dat de DTS in het hoog wat rustiger en gedetailleerder klinkt. Maar dat zijn minieme verschillen, de Dolby Digital track klinkt ook uitstekend. De dialogen blijven te allen tijde goed hoorbaar en komen, zoals ook gebruikelijk, netjes uit de centerspeaker. Een uitstekende soundtrack.

De Engelstalige breedbeeld menu’s zien er leuk uit, zijn deels geanimeerd en deels voorzien van achtergrondmuziek. Bijna alle extra’s zijn in het Nederlands ondertiteld, uitstekend!

De DVD heeft enkele leuke extra’s meegekregen:
“Director’s Commentary”, audiocommentaar van regisseur Charles Russell (in DD2.0 – 160 kb/s). Losjes en luchtig geeft hij veel informatie tijdens de film, wat vrij makkelijk en aangenaam te volgen is. Een prima informatieve track, maar helaas niet ondertiteld.

“The Making Of" (beeldformaat 4x3 standaard met DD2.0 - 224 kb/s geluid). Dit is een korte, ruim 3 minuten durende, enigszins promotieachtige filmpje, samengesteld uit fragmenten uit de film, interviewfragmenten met Jim Carrey, Cameron Diaz en Charles Russell en een voiceover.

“B-Roll” (beeldformaat 4x3 standaard met DD2.0 - 224 kb/s geluid). Een 5½ minuten durende blik achter de schermen tijdens de opnamen van enkele scènes.

“Interview Bites” (beeldformaat 4x3 standaard met DD2.0 - 224 kb/s geluid), korte interviewfragmenten met Jim Carrey (3 fragmenten), Cameron Diaz (3 fragmenten), Max The Dog ‘Milo’ (2 fragmenten), Peter Reigert (2 fragmenten), Richard Jeni (2 fragmenten), Peter Green (2 fragmenten) en Charles Russell (3 fragmenten). Alle fragmenten duren ongeveer 15 seconden (of korter).

“The Cast” zijn filmografieën van Jim Carrey, Cameron Diaz, Peter Greene, Richard Jeni en Peter Reigert, gepresenteerd in Engelstalige breedbeeld schermen, zonder geluid.

“Theatrical Trailer”, een 1:45 minuten durende bioscooptrailer, gepresenteerd in 4x3 pan & scan beeldformaat met DD2.0 – 224 kb/s geluid.

The Mask is een luchtige, komische film, waarin het vooral draait om de grappen en grollen van Jim Carrey, zeer effectief ondersteund door de animaties van Industrial Light & Magic. De beeld- en geluidskwaliteit zijn beide prima in orde. De DVD heeft bovendien enkele leuke extra’s meegekregen, vooral het commentaar van regisseur Charles Russell is de moeite waard. Deze DVD vervangt een eerdere uitgave van The Mask, waar de meerwaarde vooral zit in de toevoeging van de DTS track en een aantal prima extra’s. Goed voor een gezellig avondje kijken.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.