Texas Chainsaw Massacre, The: The Beginning

06-09-2007

5.9

Texas Chainsaw Massacre, The: The Beginning (DVD)

Het is het jaar 1969. Twee broers moeten naar Vietnam om daar hun land te gaan helpen de oorlog te winnen. Omdat ze beiden voor lange tijd weg zullen zijn, besluiten ze een laatste trip te maken samen met hun vriendinnen. Terwijl ze rijden op de snelweg raken ze verwikkeld in wat problemen met een motorrijder. Er volgt een ongeluk en de auto van de twee stellen slaat over de kop. De motorrijder heeft echter niet veel goeds in de zin, maar gelukkig duikt al snel de plaatselijke sheriff op. Echt veel hulp hoeven ze van deze beste man niet te verwachten, aangezien hij de twee broers en één van de vriendinnen meeneemt naar zijn huis. Daar wacht zijn familie op hem en die zijn allemaal dol op een lekker stukje mensenvlees. Chrissie (Jordana Brewster) is als enige niet meegenomen en aan haar de taak haar vrienden te helpen en ze te bevrijden uit de klauwen van het jongste lid van het gezin, Leatherface.

The Texas Chain Saw Massacre uit 1974 wordt gezien als een klassieker in het horrorgenre. Regisseur Tobe Hooper wist met minimale middelen en het vooral suggereren van bloederigheid een spannende en onderhoudende horrorfilm te maken. De film kreeg enkele vervolgen die geen van allen het niveau van het origineel konden benaderen. In 2003 besloot onder andere producent Michael Bay tot het maken van een remake van het origineel. Dit leidde tot veel protest, maar het resultaat was een aardige slasherfilm die tevens enkele nieuwe zaken introduceerde. Het hier besproken The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning is een zogenaamde prequel op de remake uit 2003. Hier moeten we dus te zien krijgen hoe de bekende maniak Leatherface geworden is zoals we hem kennen. Groot was dan ook onze verbazing dat hier eigenlijk vrij weinig tijd aan besteedt wordt. Aan het begin van de prent zien we hem letterlijk ter wereld geworpen worden, waarna zijn biologische moeder hem achterlaat in een vuilcontainer. Hier wordt hij gevonden door een lid van de bekende Hewitt familie die hem opvoeden als één van hen. Dan springt het verhaal ineens een flinke stap voorwaarts en zien we Leatherface zijn eerste moord plegen. Waarom hij dit doet is niet geheel duidelijk en dat is toch waar deze film om moest draaien? Ogenschijnlijk komt dit door zijn misvormde gezicht en zijn slechte jeugd en eigenlijk is Leatherface dus gewoon heel zielig. Dit gegeven doet afbreuk aan zijn status als horroricoon en maakt hem tevens minder angstaanjagend. Veel meer wordt er niet prijs gegeven en we krijgen al helemaal niet te horen waarom de rest van het gezin een kannibalistisch zooitje is. Feitelijk voegt deze prent dus helemaal niks toe aan wat we al wisten en verzandt het dan ook snel weer in een typische horror waarin tieners achterna worden gezeten door een psychopathische moordenaar. Dit hebben we al eens eerder gezien en bovendien op veel betere wijze. De spanning is namelijk heel ver te zoeken en eigenlijk leunt deze film geheel op het laten zien van zoveel mogelijk bloederigheid. Het afhakken van ledematen en andere lichaamsdelen wordt lekker duidelijk en goed belicht in beeld gebracht en laat weinig aan de illusie over. Vooral de scène waarin Leatherface een slachtoffer ontdoet van zijn gezicht en voor het eerst een masker maakt, blinkt uit in gorigheid. Liters bloed en lichaamsdelen vliegen over het scherm in deze film en de makers van de effecten hebben zich lekker uit kunnen leven. Concluderend kunnen we dus zeggen dat deze prent niks toevoegt aan de overige films met deze titel en het gebrek aan spanning zorgt ervoor dat de film niet eens als film op zich te waarderen is. Alleen de liefhebbers van heel veel bloed kunnen nog wat plezier beleven, maar ook zij zullen snel genoeg hebben hiervan.

Genre: Horror
Speelduur: 92 min
  • Dolby Digital 5.1 EX - Engels
  • DTS 6.1 ES - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045212322

De film staat anamorf op de schijf in het formaat 1.85:1. Het verhaal speelt zich grotendeels af aan het einde van de jaren ’60 en daarom hebben de makers ervoor gekozen om het beeld stilistisch aan te passen. Dit valt vooral op bij de kleuren die erg uitgewassen en flets overkomen. Bruine en gele tinten overheersen en zelfs de huidtinten van de personages neigen richting het gele. Het beeld is wel mooi scherp en bevat redelijk veel detail. De donkere scènes zijn goed te volgen dankzij het goed contrast en schaduwdetail. Ook het zwartniveau is ruim voldoende te noemen. Filmgrain is in enkele scènes aanwezig, maar het variëren in hoeveelheid en aanwezig zijn per scène, vermoedt dat het hier gaat om opzettelijk toegevoegde grain. Dit uiteraard om de sfeer te verhogen en het geheel een realistisch tintje te geven. Overige artefacten zijn niet aanwezig.
De film is verdeeld in 19 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in maar liefst drie formaten op de DVD, namelijk een Dolby Digital 5.1 EX track (448 kb/s), een DTS 6.1 ES track (754 kb/s) en een redelijk overbodige Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s). We concentreren ons op de surroundtracks en beiden klinken erg goed. Er wordt goed gebruik gemaakt van alle aanwezige kanalen en het geluid klinkt erg dynamisch. De dialogen zijn prima te volgen en komen netjes uit het middenkanaal. De achterkanalen worden doorgaans subtiel gebruik voor het weergeven van muziek en omgevingsgeluiden en tijdens de scènes met wat meer actie zijn hier ook de effecten te horen. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel met een goed gedoseerd laag. De 5.1 EX en DTS ES track zijn beiden als zodanig geflagd waarbij dus automatisch wordt omgeschakeld naar deze stand. De twee tracks doen niet veel voor elkaar onder maar de gebruikelijke verschillen komen naar voren. Zo heeft de DTS track een beter detail en is het laag wat beter gedoseerd.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 5.1 (448 kb/s).

De schijf begint met enkele trailers van andere RCV uitgaven en na het selecteren van het special features menu, blijkt er slechts één extra op deze schijf aanwezig te zijn. Dit in tegenstelling tot de regio 1 uitgave waarbij ook nog verwijderde scènes, alternatieve eindes en een uitgebreide making of te bekijken zijn.

Regisseur Jonathan Liebesman en producenten Brad Fuller en Andrew Form verzorgen het commentaar tijdens de film. De drie mannen geven een redelijk uitgebreid commentaar op de film en vertellen van alles over het maken van de prent. Leuk om te luisteren en redelijk informatief.

In The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning worden we meegenomen naar de begindagen van de gestoorde familie Hewitt en krijgen we volgens de cover te zien hoe deze familie en vooral het jongste lid zo is geworden. Dit valt in de praktijk behoorlijk tegen en we krijgen eigenlijk enigszins te zien hoe Leatherface is geworden zoals we hem kennen en dit haalt gelijk alle magie van het personage. Maniakale moordenaars zoals hem doen het gewoon het beste als we niks van ze weten en wanneer ze lijken te moorden omdat ze dit gewoon leuk vinden. Verder is er weinig spanning in de film en leunt de prent vooral op het laten zien van veel bloed en smerigheden. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit en qua extra’s is er een audiocommentaar aanwezig. Deze film is alleen aan te raden aan liefhebbers van heel veel bloed, maar ook die zullen het toch wel vrij snel gezien hebben.