Sheitan

Wilbert Rietman
12-09-2007

6.5

Sheitan (DVD)

De drie kameraden Bart (Olivier Bartélémy), Ladj (Ladj Ly) en Thaï (Nico Le Phat Tan) raken betrokken bij een vechtpartij op 23 december in een discotheek. Tijdens hun vlucht slepen ze Eve (Roxane Mesquida) en de barvrouw Yasmine (Leïla Bekhti) mee. Ze zetten hun tocht voort richting een huisje op het platteland, wat in het bezit is van de ouders van Eve. Daar maken ze kennis met de onderhouder van het pand, Joseph (Vincent Cassel). Joseph is een beetje een rare vent met een zwangere vrouw en een hoop vreemde jongelui om zich heen. In het begin is het echter gezellig, maar naarmate Kerstavond dichterbij komt, blijkt dat iedereen een onderdeel is van een satanisch ritueel. Zullen de jongelui de avond overleven?

Een warrige occultthriller waarvan het niet duidelijk is wat echt is en wat niet. Zo laat de prent Sheitan (wat Arabisch is voor Satan wat dan ook de internationale titel was) zich het beste omschrijven. Deze Franse productie is de eerste grote film voor regisseur en schrijver Kim Chapiron. Filmisch gezien zit het geheel goed in elkaar. Mooie plaatjes wisselen elkaar af met onheilspellende beelden. Ook de (veelal jonge) acteurs doen goed hun best en komen overtuigend over. Hier verdient Vincent Cassel een dikke pluim voor het overtuigend neerzetten van zijn karakter. Het manco van de film zit hem voornamelijk in de warrige vertelwijze. Daarnaast ontbeert de film het aan de broodnodige spanning. Het duurt gewoon te lang eer dat de film op gang komt. En als er dan eindelijk wordt toegewerkt naar de climax, wordt het één en ander in sneltreinvaart afgeraffeld.
Bij het lezen van de synopsis op de cover lijkt het alsof men ons een Franse tienerslasher wil verkopen. Niets is echter minder waar. Een echt genre is de film moeilijk toe te bedelen. Het horrorgehalte is erg laag. Wel zijn er veel elementen aanwezig voor een goede thriller, maar ook dit komt niet helemaal uit de verf. Een paar sterke momenten zijn zeker aanwezig, maar te weinig om een goede film te zijn. Ook een aanwezige factor is humor van het gitzwarte soort. Over the top humor had de film misschien meer elan en glans gegeven. Nu blijft het vooral vage droom die alleen aan te raden is voor fans van Vincent Cassel. Cassel was overigens naast zijn acteerwerk ook betrokken bij de productie van deze prent. De volgende keer lijkt het verstandiger dat Cassel de beschikbare 3 miljoen uitgeeft aan een goed script in plaats van aan mooie plaatjes en zijn eigen ego.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 88 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504072048

• Ook verkrijgbaar

De film staat anamorf op de schijf in het originele beeldformaat van 1.85:1. De beeldkwaliteit is, zoals we mogen verwachten van een recente film, goed te noemen. De transfer is zeer scherp en ook het zwartniveau verdient een ruime voldoende. Toch doet het beeld wazig en overbelicht aan, wat wellicht de keuze is geweest van de filmmakers. Het komt de sfeer van de vertelling in ieder geval ten goede. Wel is er filmgrain waar te nemen en is er licht edge enhancement toegepast. Ook interlacing is aan de orde, maar dit wordt pas echt zichtbaar wanneer de DVD bekeken wordt via de PC of een beamer. Gewoonweg een beeldkwaliteit die volstaat, maar ook niet meer dan dat. De optionele ondertiteling staat netjes onderin het beeld geplaatst en is duidelijk leesbaar. Het aantal chapterstops bedraagt 13.

De Franstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) op de DVD. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. Hierbij komen de dialogen, zoals het hoort, uit de centerspeaker. Deze dialogen zijn goed verstaanbaar en altijd prima te volgen. De frontspeakers geven netjes de dreigende, typisch Franse soundtrack en de filmgeluiden weer. De achterkanalen worden subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. Het LFE kanaal komt af en toe in werking, maar is meestentijds inactief. Een fijne audiotrack die prima zijn werk doet bij deze film.

Het menu staat in de verhouding 1.78:1 anamorf op de schijf met achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). De volgende extra’s zijn toegankelijk via dit menu:

Trailer (2 min.)
De bioscooptrailer van de film gepresenteerd in de oorspronkelijke verhouding 1.85:1 anamorf. Het geluid bestaat uit een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s).

Ook Verkrijgbaar
Drie trailers van andere films die inmiddels verkrijgbaar zijn en uitgegeven door Paradiso.

Sheitan is het Arabische woord voor Satan. Deze titel is niet zomaar gekozen, want de film met deze titel handelt over de satanische boer Joseph (voortreffelijk neergezet door Vincent Cassel) die een bizar ritueel uit wil voeren op kerstavond. Hierbij krijgt hij hulp van enkele volgelingen en onverwacht van een groep jongeren. Eer deze jongeren beseffen waar ze beland zijn, is het bijna te laat. Kunnen ze nog wegkomen uit de handen van Joseph of wacht hun de dood? De film is zeer warrig te noemen en komt over als een wazige droom. Hierdoor is de prent niet geheel geslaagd te noemen. Wel staat de productie met een redelijk beeld en geluid op de DVD. Echt interessante extra’s ontbreken en dat is jammer. Hier hadden de makers wellicht meer kunnen vertalen over deze toch wel bijzondere film. Waarschijnlijk alleen te pruimen voor liefhebbers van de Franse cinema en Vincent Cassel.