Elvis: 30th Year Commemorative Collection

12-09-2007

8

Elvis: 30th Year Commemorative Collection (DVD)

Ter gelegenheid van de dertigste sterfdag van Elvis Presley heeft House of Knowledge de boxset Elvis: 30th Year Commemorative Collection uitgebracht. In deze boxset zijn een miniserie rondom het leven van The King en een documentaire over de laatste uren van zijn leven te vinden.

Elvis: The Early Years (2005, 164 minuten)
We zien Elvis Presley in zijn kleedkamer, slechts enkele minuten voordat hij het podium op moet in wat zijn grote comeback moet gaan worden. Elvis heeft last van zenuwen en vraagt zich af of het publiek hem nog wel live wil zien optreden. Dan worden we meegenomen op een reis door het leven van Elvis. We zien hoe zijn eerste stappen maakt in de muziekwereld en zo uitgroeit tot de enige echte “King of Rock ‘n’ Roll”. Ook zijn privéleven komt uiteraard voorbij, zijn dienstplicht en zijn stappen in de filmwereld. Het leven van Elvis kenmerkt zich door veel ups en downs, een breekbare omgang met zijn manager en een fragiele gezondheid. Eén ding is wel duidelijk, een normaal leven heeft Elvis nooit gehad.

Elvis: The Last 24 Hours (2005, 55 minuten)
In deze documentaire uit 2005 nemen vrienden en bekenden ons in sneltreinvaart mee door het leven van Elvis Presley. Grote aandacht gaat uit naar de dood en vooral ook doodsoorzaak van The King en wie zijn vrienden hier verantwoordelijk voor achten. Zijn verslaving aan medicijnen en zijn ronduit slopende tournees passeren de revue en uiteraard ook zijn dood. De mannen die commentaar leveren op deze gebeurtenissen zijn vrienden van Elvis die hem van dichtbij hebben meegemaakt en hem hebben zien afglijden. Hoe heeft het zo ver kunnen komen dat de meest populaire zanger van zijn tijdperk zo aan zijn einde kon komen?

Dit jaar is het alweer dertig jaar geleden dat Elvis Presley kwam te overlijden. Op 16 augustus 1977 blaast “The King of Rock ‘n’ Roll” zijn laatste adem uit, miljoenen fans in verdriet achterlatend. Uiteraard is dit feit een mooie gelegenheid om Elvis weer onder de aandacht te brengen en het resultaat is dan ook veel verschillende CD’s, DVD’s en andere zaken die uitgebracht worden. Eén hiervan is de hier besproken boxset, Elvis: 30th Year Commemorative Collection. Deze boxset van enkele kilo’s kan qua vormgeving gezien worden als één van de mooiere artikelen die dit jaar op de markt verschijnen. In de boxset zijn twee DVD’s gestopt waarop we een miniserie en een documentaire rondom Presley vinden.
Meest interessante van de twee is de miniserie die op de eerste DVD te vinden is. Deze Elvis: The Early Years, originele titel kortweg Elvis, is een 164 minuten durende serie die enkele hoofdstukken uit het leven van Elvis behandelt. Zo begint de serie vlak voor de opnames van de zogenaamde ’68 Comeback Special en eindigt daar ook mee. In de tussentijd worden we meegenomen door het leven van Elvis en zien we hoe hij uit kon groeien tot één van de grootste sterren die de wereld ooit gezien heeft. De serie is uniek in het opzicht dat EPE, het bedrijf dat de belangen behartigt van de nalatenschap van Elvis, volledig meewerkte aan de serie. Daarom kon gebruik gemaakt worden van de originele nummers en zang van Elvis. De serie is verder goed gemaakt en onderhoudend, maar de echte fans zullen niet veel zaken tegenkomen die ze niet al wisten. Echt gedurfd kan het geheel dan ook niet genoemd worden en enkele controverses worden slim uit de weg gegaan. Dit was ook niet echt te verwachten met EPE aan het roer, maar jammer blijft het wel. Er zijn al eerder films en series gemaakt rondom Elvis Presley en grootste obstakel blijft toch altijd iemand vinden die de rol met overtuiging kan spelen. In de rol van Elvis zien we hier Jonathan Rhys-Meyers en het moet gezegd worden, hij doet het vrij aardig. Zijn enigszins fysieke gelijkenis met Elvis, vooral uit bepaalde hoeken, helpt hier uiteraard bij, maar Rhys-Meyers heeft bepaalde trekjes aardig onder de knie. Hij won voor zijn rol in 2006 dan ook een Golden Globe voor Beste Acteur in een miniserie of film gemaakt voor televisie. De mensen die hem deze prijs gaven hebben dan waarschijnlijk niet gekeken naar hoe hij de nummers van Elvis playbackt. Dat is de namelijk de enige teleurstelling aan zijn optreden, aangezien zijn plackbackkunsten vrij dramatisch zijn. Vooral het afsluitende nummer If I Can Dream blinkt hier in uit. Verder zien we nog onder andere Randy Quaid in de rol van Elvis’ manager Tom Parker en hij steelt duidelijk de show. Andere bekende acteurs die voorbijkomen zijn Robert Patrick en Rose McGowan.
Op de tweede DVD vinden we de documentaire Elvis: The Last 24 Hours. Zoals de titel al doet vermoeden is dit een documentaire die ingaat op de dood van Elvis en hoe dit zo ver heeft kunnen komen. Vrienden en bekende van Elvis praten over hun ervaringen met hem en dan vooral over zijn verslaving aan medicijnen. Ook zijn manager Tom Parker krijgt er aardig van langs en wordt door veel vrienden verantwoordelijk gehouden voor de vroege dood van Elvis. De interviews worden afgewisseld door beelden van Elvis, thuis en op het podium. Ook beelden van de begrafenis zijn aanwezig. Al met al een redelijk interessante documentaire en vooral het bekijken waard door de vele verhalen van vrienden van Elvis.

Elvis: 30th Year Commemorative Collection is een fraai vormgegeven boxset. Naast de twee DVD’s die hierboven besproken zijn, bevat het een omvangrijk boekwerk. Voor de bespreking van dit boek verwijzen we je naar het Extra’s gedeelte van deze recensie. De DVD’s zitten opgeborgen in een openklapbare kartonnen doos met aan de binnenkant een fraaie afbeelding van Jonathan Rhys-Meyers in de rol van Elvis. Deze doos en het boek zitten op hun beurt weer opgeborgen in een stevige kartonnen verpakking met op de voorkant een hologram waar twee verschillende afbeeldingen van Elvis te zien zijn. De boxset heeft een formaat dat iets groter is als een A-4 pagina en mede door het boek een behoorlijk aantal kilo’s weegt.

Genre: Muziek, TV
Speelduur: 219 min
Verpakking: Boxset
Uitgever: House of Knowledge
EAN: 8715664048221

• Elvis A. Presley: Muziek, Mens, Mythe

Elvis: The Early Years staat anamorf op DVD in het formaat 1.78:1. De kwaliteit van het beeld is voldoende te noemen. Het beeld is mooi scherp maar het detail valt wat tegen door de overmatige hoeveelheid filmgrain die soms zichtbaar is. De kleuren ogen natuurlijk, maar spatten niet echt van het scherm. Dit wordt ook grotendeels veroorzaakt door het feit dat de makers veel donkere en rustige kleuren gebruiken. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn allen voldoende. Naast de filmgrain zien we soms wat edge enhancement opduiken en wat lichte aliasing.
Elvis: The Last 24 Hours heeft ook een anamorf beeld in het formaat 1.85:1. De documentaire bestaat afwisselend uit redelijk recent opgenomen interviews met bekenden van Elvis en archiefmateriaal van de man in kwestie zelf. Het beeld van de interviews is redelijk scherp te noemen, hier en daar zijn wat softe momenten aanwezig. Veel kleuren komen er niet voor, maar bijvoorbeeld huidtinten komen natuurlijk over. De archiefbeelden zijn veel minder goed van kwaliteit, vaak doordat dit beelden zijn van homevideo’s en concertbeelden die stiekem uit het publiek geschoten zijn. Deze beelden vertonen dan ook redelijk wat beschadigingen en ruis. Al met al is het voor een documentaire zoals deze nog allemaal wel voldoende.
Elvis: The Early Years is wat mager verdeeld in slechts 6 hoofdstukken en dit is uiteraard veel te weinig met een speelduur van 164 minuten. Elvis: The Last 24 Hours is verdeeld in 7 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is bij beide producties goed te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Op de cover van de boxset staat vermeld dat beide DVD’s komen met een Dolby Digital 5.1 track. Dit is helaas niet het geval, aangezien beide worden geleverd met een Dolby Digital 2.0 track (224 kb/s). Vooral in het geval van Elvis: The Early Years is dit jammer, want bij deze serie had een 5.1 track niet misstaan. De 2.0 track is wel surround gecodeerd, maar aan dit formaat kleven toch enkele nadelen. Vooral de ruimtelijkheid is wat beperkt en het mono achterkanaal wordt dan ook niet veel gebruikt. Verder is het ontbreken van een LFE kanaal een gemis en vooral de scènes met muziek hadden hiermee meer impact kunnen krijgen. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker.
Ook Elvis: The Last 24 Hours is te bekijken met een 2.0 track maar hier is dat veel minder erg. Deze documentaire bestaat namelijk voornamelijk uit dialoog en daarom voldoet de 2.0 track prima. De dialogen zijn prima te volgen en de track klinkt mooi helder.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Op de DVD’s zijn geen extra’s te vinden en daarom is de enige extra waar we van kunnen spreken het boekwerk dat bij deze boxset geleverd wordt. Het betreft hier echter niet zomaar een boek, maar een 695 pagina’s tellend boekwerk met de titel Elvis A. Presley: Muziek, Mens, Mythe. Dit boek wordt door veel mensen gezien als de Nederlandse Elvis bijbel en verscheen voor het eerst in 1994. Voor deze nieuwe uitgave in 2007 voegde schrijver Marc Hendrickx enkele hoofdstukken toe. Het boek behandelt in diverse hoofdstukken het leven en de carrière van Elvis Presley. Hoofdstuk één betreft de periode van zijn geboorte in 1935 tot aan zijn doorbraak in 1954-55 en hierna heeft elke jaar uit zijn leven een apart hoofdstuk. Hier worden dan allerlei feiten opgenoemd van zaken rond zijn leven, zoals shows die hij gaf, platen die hij maakte en films waarin hij speelde. Ook na zijn dood gaat de jaartelling verder in het boek en kunnen we tot aan 2007 lezen wat er in elk jaar gebeurde rond de persoon van Elvis. Een erg omvangrijk en gedetailleerd boek dat in geen enkele collectie van Elvis fans mag ontbreken.

Elvis: 30th Year Commemorative Collection is een fraai vormgegeven boxset waarin een erg fraai en uitgebreid boekwerk en twee DVD’s zijn te vinden. Op de DVD’s vinden we de miniserie Elvis: The Early Years en Elvis: The Last 24 Hours. De eerste is een miniserie die enkele jaren uit het leven van Elvis behandelt. De serie is gemaakt met toestemming van EPE en daarom wordt er gebruikt gemaakt van de originele muziek. In de hoofdrol zien we Jonathan Rhys-Meyers die een redelijk overtuigende Elvis weet neer te zetten. Enige nadeel is dat hij wat slecht is in het playbacken van de verschillende nummers in de serie. De tweede DVD bevat zoals gezegd een documentaire en hierin worden de laatste uren van Elvis Presley besproken en hoe een ster zoals hij zo aan zijn einde kon komen. Vrienden en bekenden praten over zijn verslaving aan medicijnen en leggen de vinger op de zere plek. Beeld en geluid zijn voldoende voor beide DVD’s, maar jammer is het dat in plaats van de beloofde 5.1 tracks op de cover, beide DVD’s slechts een 2.0 track bevatten. Qua extra’s is er alleen sprake van het bijgevoegde boek dat bestaat uit 695 pagina’s. Het boek bevat een schat aan informatie en is eigenlijk onmisbaar in de kast van elke fan.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door House of Knowledge.