Déjà Vu

13-09-2007

7.8

Déjà Vu (Blu-ray)

Na een afschuwelijke explosie op een veerboot in New Orleans vol militairen en kinderen, waarbij meer dan 500 doden vallen, wordt de hulp ingeroepen van federal agent Doug Carlin (Denzel Washington). Het vermoeden is dat het om een terroristische aanslag gaat. Korte tijd later wordt het lijk van de jonge vrouw Claire Kuchever (Paula Patton) gevonden. Het lijkt erop dat ook zij een slachtoffer van de veerboot is, alleen is zij aangespoeld voordat de explosie plaatsvond. Carlin vraagt zich af wat het verband tussen haar dood en de aanslag is. Dan neemt plots de FBI de zaak over. Doug wordt gevraagd te helpen vanwege zijn kennis. Hij wordt door FBI agent Andrew Pryzwarra (Val Kilmer) meegenomen naar een topgeheim overheidslab. Daar wordt Doug geconfronteerd met een nieuwe high tech opsporingsmethode. Deze nieuwe techniek stelt Doug in staat in het verleden te voorkomen dat de afschuwelijke explosie op de veerboot zal plaatsvinden.

Déjà Vu is een film van de hand van regisseur Tony Scott, broer van de eveneens bekende regisseur Ridley Scott. Net als zijn oudere broer Ridley heeft Tony al vele succesvolle films op zijn naam staan. Denk hierbij aan Top Gun, True Romance, Crimson Tide, Enemy of the State en Man on Fire.
De films van Tony Scott zijn in het algemeen te typeren als actiethrillers. Ook Déjà Vu is een actiethriller. Het verhaal begint als een normale "who-did-it" thriller, waarbij hoofdrolspeler Denzel Washington op zoek gaat naar de dader van een aanslag op een veerboot in New Orleans. Gaandeweg krijgt het verhaal een sciencefiction tintje. In het verhaal wordt het aspect tijd en dan met name het veranderen van het verleden als extra dimensie toegevoegd. Het maakt de film net even anders en net iets meer dan een ‘standaard’ onderzoeksfilm. Door te spelen met tijd krijg je enkele bijzondere scènes, waar je goed je aandacht bij moet houden. De actiescènes krijgen hierdoor ook een extra bijzonder tintje. Hoofdrolspeler Denzel Washington speelt een nette rol. Een rol zoals we hem al vaker hebben zien spelen. Denzel Washington heeft vaker samengewerkt met regisseur Tony Scott. Ook in de Tony Scott films Man on Fire en Crimson Tide speelde Washington de hoofdrol. Andere rollen in Déjà Vu zijn van onder andere Val Kilmer, James Caviezel en Paula Patton. Hun rollen blijven enigszins in de schaduw van de rol van Denzel Washington. Zoals vrijwel altijd bij films van Tony Scott ziet het geheel er visueel goed uit. Een goede combinatie van actie, thriller, sciencefiction met daarbij mooi camerawerk maakt van Déjà Vu een film die weliswaar geen topper is, maar niet teleur zal stellen voor een avondje vermaak.

Buena Vista heeft Déjà Vu eerder al op DVD uitgebracht. Onze recensie van deze DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen. Nu is Déjà Vu in High Definition beschikbaar op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de eerdere DVD uitgave.

Genre: Actie, Science fiction, Thriller
Speelduur: 126 min
  • DTS-HD MA - Frans
  • DTS-HD MA - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Noors, Spaans, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418126414

• extended scenes
  • Movie Showcase
  • Het observatiescherm met negen featurettes

De Blu-ray Disc uitgave heeft de originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je geen last meer van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 126 minuten tegenover 121 minuten op de PAL DVD uitgave.

Tony Scott staat bekend om zijn stilistisch geschoten beelden en ook deze film kenmerkt zich hierdoor. De kleuren ogen daarom soms wat uitgewassen en overheerst een blauwgroene tint. Huidtinten komen wel natuurlijk over. Scherpte en detaillering van het beeld zijn beide bijzonder goed. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ook uitstekend. Als gevolg van de gebruikte belichting zijn sommige donkere scènes wat moeilijker te volgen. Het beeld is volledig vrij van artefacten. In vergelijking met de DVD uitgave vallen natuurlijk de verbeterde scherpte en detaillering op, waardoor het beeld vooral aan dieptewerking wint. Ook de zuiverheid van het beeld is een duidelijk pluspunt evenals de grotere kleurrijkdom en diepere kleuren.
Zoals gebruikelijk bij de Blu-ray Disc uitgaven van Buena Vista staat de ondertiteling volledig in het zichtbare filmbeeld. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein lettertype en is prima leesbaar.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

Wat geluid betreft heb je bij deze Blu-ray Disc uitgave keuze uit vele opties. Voor deze recensie concentreren we ons op de originele Engelse soundtracks. Bij de originele Engelse soundtrack heb je keuze uit een goed klinkende Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en fraai klinkende ongecomprimeerde PCM 5.1 (16 bit / 48 kHz) soundtrack.
De Franse en Spaanse nasynchronisaties zijn beschikbaar in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en in DTS 5.1 HD Master Audio (max. bitrate 24.5 Mb/s). Bij het ontbreken van een DTS HD MA decoder, wordt de DTS track gedecodeerd als een ‘gewone’ DTS 5.1 audiotrack met een bitrate van 1509 kb/s. Deze nasynchronisaties laten we verder buiten beschouwing.

De soundtrack van deze film klinkt erg goed. Vooral tijdens de actiescènes klinkt de soundtrack zeer fraai dynamisch. De schietpartijen en explosies worden uitstekend ondersteund door een diep en goed gedoseerd laag. Via het LFE kanaal wordt de subwoofer stevig aan het werk gezet. Ook komt het geluid bij de actiescènes van alle kanten en laten de surrounds de effecten goed horen in split-surround. Tijdens de wat rustiger momenten concentreert de track zich op de voorste kanalen. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.
De Dolby Digital soundtrack klinkt door de hogere bitrate hoorbaark beter dan de DVD uitgave (die was slechts 384 kb/s). Vooral de controle in het laag en de dynamiek zijn verbeterd. Maar het beste kun je natuurlijk de ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack beluisteren. Die is op alle terreinen, dynamiek, detail, controle en diepte laag en surroundbeleving, een duidelijk hoorbare verbetering. Vooral de PCM 5.1 track is er eentje die op de juiste momenten weet te knallen en op andere momenten mooi ingetogen en gedoseerd klinkt.

Na de keuze voor de menutaal, start de film automatisch. Bij Blu-ray Disc wordt gebruik gemaakt van pop-up menuschermen, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Op het gebied van de extra’s biedt deze Blu-ray Disc uitgave iets meer dan de DVD. De meeste extra’s hebben een 1080p HD resolutie.

Het Observatiescherm
Tijdens het kijken van de film kun je het Observatiescherm activeren en terug in de tijd kijken. Een leuke knipoog naar de film. Het terug in de tijd kijken betekent dat je een aantal korte featurettes kunt bekijken die aspecten van de productie belichten, zoals hoe de explosie op de veerboot is gemaakt, hoe het karakter van Denzel Washington tot stand is gekomen en over de stunts en actiescènes. Bovendien hoor je tijdens de film het ingesproken commentaar van regisseur Tony Scott, producent Jerry Bruckheimer en schrijver Bill Marsilii. Deze heren vertellen veel over het maken van de film en de uitdagingen die hierbij kwamen kijken. Deze negen featurettes zijn ook apart te bekijken.

Deleted Scènes (8 min)
Een aantal niet gebruikte scènes, optioneel met een uitleg van regisseur Tony Scott.

Uitgebreide Scènes (5½ min)
Een drietal scènes die korter in de film zijn gekomen en die je hier in hun totale lengte kunt bekijken. Ook nu met optioneel commentaar van regisseur Tony Scott.

Movie Showcase
Geeft je de mogelijkheid om direct naar drie vooraf geselecteerde scènes in de film te gaan. Dit zijn scènes waarvan de samenstellers van de BD uitgave vinden dat die een ‘showcase’ zijn van de mogelijkheden van Blu-ray Disc.

In Déjà Vu onderzoekt Denzel Washington als ATF agent Doug Carlin de explosie van een druk bezette veerboot in New Orleans. De moord op een jonge vrouw lijkt met de aanslag te maken te hebben. Dan krijgt hij de mogelijkheid om in het verleden te voorkomen dat de aanslag zal plaats vinden. Déjà Vu is een actiethriller met een sciencefiction tintje van regisseur Tony Scott en producent Jerry Bruckheimer. Buena Vista heeft de film nu in High Definition op Blu-ray Disc uitgebracht. Op de kwaliteit van het beeld en geluid is weinig aan te merken, die zijn beide van zeer hoge kwaliteit. Op het gebied van de extra’s biedt deze Blu-ray Disc iets maar dan de DVD uitgave. Een prima release van een aardige actiethriller.

HD DVD
Er is geen HD DVD uitgave van deze film beschikbaar.