Letters from Iwo Jima

16-09-2007

8.9

Letters from Iwo Jima (Blu-ray)

Generaal Kuribayashi (Ken Watanabe) is de bevelhebber van de Japanse troepen op het eiland Iwo Jima. Het is zijn taak het eiland met man en macht te verdedigen tegen een Amerikaanse invasie. Kuribayashi is een kundig strijdheer, die de kneepjes van het vak heeft geleerd tijdens zijn opleiding in Amerika. Hij kent de manier van denken van de Amerikanen en probeert zich in hun situatie te verplaatsen en zijn verdediging daar op aan te passen. In plaats van zich in te graven op het strand verbergen de Japanse troepen zich in kilometers lange grotten. Zijn onconventionele verdedigingsstrategie stuit bij de officieren op weerstand. Maar de Amerikaanse invasie is onvermijdelijk en Kuribayashi moet alle zeilen bijzetten om weerstand te kunnen blijven bieden. Het materiaal is slecht, er breken ziektes uit en er is nauwelijks voldoende voedsel. Wat volgens de Amerikanen een snelle ondergang had moeten worden, werd een 40 dagen durende heldhaftige en vindingrijke strijd. Want voor de Japanse soldaten is overgeven aan de vijand is niet aan de orde. Het is overwinnen of sterven!

Tijdens zijn voorbereidingen voor Flags of Our Fathers stuitte Eastwood ook op informatie over de Japanse zijde van de strijd. De Japanse generaal Kuribayashi had zijn memoires opgeschreven in het boek Picture Letters from Commander in Chief. Eastwood kon deze informatie niet gebruiken voor Flags of Our Fathers, die de Amerikaanse kant van de strijd verteld. Maar hij wilde wel een aparte film wijden het de Japanse kant van het verhaal. En zo ontstond Letters From Iwo Jima, die oorspronkelijk de titel Red Sun, Black Sand zou krijgen.
In de strijd om het strategisch gelegen vulkanische eiland Iwo Jima waren de Japanners de verdedigers. In Letters of Iwo Jima zijn zij de helden en de Amerikanen de “schurken”. Eastwood heeft de film volledig opgenomen in het Japans, wat oorspronkelijk tot een hoop kritiek leidde bij de Amerikaanse studiobonzen. Maar Eastwood hield voet bij stuk. Juist door de Japanse taal doet de film erg authentiek aan. Met een werkelijk prachtige rol van Ken Watanabe als generaal Kuribayashi weet Eastwood binnen no-time de sympathie voor de Japanners te kweken. Clint Eastwood gaat bij deze film veel meer in op de persoonlijke gedachtes van de betrokkenen. Daardoor heeft de film iets meer diepgang dan Flags of Our Fathers. Eastwood weet treffend het verschil tussen beide naties weer te geven. Japanners hebben eer en trots. Ze zijn niet bang voor de dood. Sterven voor het vaderland is een heldendaad, jezelf overgeven is een laffe streek. Letters From Iwo Jima geeft daarmee een andere kijk op de Japanse mentaliteit en beleving van de oorlog dan dat we in andere films gewend waren. Centraal staan de persoonlijke motieven van de Japanse soldaten en officieren. Het zijn ook mensen die, net als anderen, bang zijn, gevoelens hebben en aan het thuisfront denken. Dat maakt een film als deze vrij uniek. Evenals Flags of Our Fathers is ook Letters of Iwo Jima een rauwe en realistische film geworden waarin Eastwood de harde werkelijkheid zo natuurgetrouw weergeeft.

Warner heeft Letters from Iwo Jima in High Definition uitgebracht op een Blu-ray Disc (BD) en een HD DVD uitgave. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van de Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de eerdere DVD uitgave. Deze laatste kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Drama, Oorlog
Speelduur: 141 min
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (Blinden)
  • Dolby Digital 5.1 - Japans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Noors, Spaans, En vele andere
EAN: 7321906112882

• THe Making of Letters from Iwo Jima
  • De gezichten achter de strijd
  • Beelden van de frontlinie
  • Wereldpremière in Tokio
  • Persconferentie in Tokio

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat van de film. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB dual layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je geen last meer van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 141 minuten tegenover 135 minuten op de PAL DVD uitgave.

Voor de opnames is zowel 35mm film als HDV materiaal gebruikt. Ook bij deze film is de algehele beeldkwaliteit uitstekend. De stilistisch aangepaste beelden ondersteunen ook bij deze film de rauwe sfeer van de uitstekend. Eastwood heeft bij deze film een koel bruin en grijsblauw kleurenpalet gebruikt, wat bijna een zwart/wit-achtige beeldbeleving geeft. Het contrast is vrij hoog, veel scènes spelen zich ook ’s nachts en in de donkerte van de grotten af. Maar ook in de donkere scènes is de detaillering uistekend. Het zwartniveau is uitstekend en de scherpte van het beeld is eveneens zeer goed. Het beeld is volkomen vrij van ongerechtigheden. Ook deze Blu-ray Disc overtuigt met een zeer filmisch filmbeeld dat duidelijk scherper en meer gedetailleerd is dan de DVD uitgave. De totale filmbeleving komt hierdoor veel beter tot zijn recht. Ook de zuiverheid van het beeld valt in positieve zin ten opzichte van de DVD uitgave op. De optionele ondertiteling heeft een mooi klein, zeer strak ogend en daardoor goed leesbaar lettertype.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De Blu-ray Disc is de originele Japanse soundtrack als een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) te beluisteren. In tegenstelling tot Flags of Our Fathers is nu geen hoog resolutie audiotrack voorhanden. Dat is jammer, want de Amerikaanse Blu-ray Disc uitgave heeft wel een Dolby True HD hoge resoutie soundtrack. Waarom die niet voor deze Europese release is gebruikt, weten we niet.
De hogere bitrate van de Dolby Digital soundtrack is een duidelijke verbetering ten opzichte van de gewone DVD uitgave (die heeft de lage 384 kb/s bitrate). Het totale surroundgevoel is beter, de dynamiek is groter en ook het diepe laag via het LFE-kanaal klinkt voller, strakker en dieper. De soundtrack klinkt erg mooi en heeft een wijds surround geluidsbeeld waarbij alle kanalen intensief worden gebruikt. Het oorlogsgeweld met rondvliegende kogels en bommen komt je van alle kanten tegemoet. De impact van inslagen wordt dankzij het LFE kanaal gewoon gevoeld. Als geheel geeft dit een angstvallig realistisch. Ook de subtiele sfeerverhogende filmgeluiden worden door alle speakers weergegeven, wat een goed klinkend driedimensionaal geluidsbeeld geeft. Detaillering van het geluid is zeer goed evenals de dynamiek. De dialogen komen via de centerspeaker en zijn altijd goed te volgen (voor zover je de Japanse taal machtig bent).

De Blu-ray Disc start automatisch direct met de film. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De extra’s op Blu-ray Disc uitgave zijn uitgebreider dan die op de gecombineerde DVD uitgave Flag of our Fathers / Letters from Iwo Jima staat. De extra’s zijn allemaal in 1080p HD resolutie op de schijf gezet. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Rode Zon, Zwart Zand - The Making of Letters From Iwo Jima (21 min)
Een mooie en verzorgde making of van de film die veel achtergrondinformatie geeft. De documentaire, die de titel Red Sun, Black Sand heeft, bestaat voornamelijk uit interviews, scènes uit de film en setopnames, waarin we regisseur Clint Eastwood aan het werk zien. Het eerste deel gaat over de totstandkoming van het script. Dit is oorspronkelijk in het Engels geschreven en later vertaald in het Japans. Het tweede deel gaat over de art-direction en het laatste deel over hoe Clint Eastwood de film heeft benaderd en uiteindelijk heeft geregisseerd.
De documentaire bestaat uit een allegaartje aan beeldformaten; het bevat zowel 1.33:1, 1.78:1 als 2.40:1 beeldformaat.

Onderstaande extra’s staan NIET op de DVD uitgave:

De Gezichten achter de Strijd – De Cast van Letters From Iwo Jima (19 min)
Met aandacht voor de casting van de Japanse acteurs. Met interviews waarin acteurs en andere betrokkenen over hun beleving van de filmproductie vertellen.

Beelden van de Frontlinie – Fotografie van Letters From Iwo Jima (3 min)
Een collage van filmfoto’s.

Wereldpremière in De Budo-kan in Tokio (16 min)
Beelden van de wereldpremière van de film in Budo-kan in Tokio, Japan in november 2006.

Persconferentie in het Grand Hyatt in Tokio (25 min)
Beelden van de persconferentie met regisseur Clint Eastwood en de Japanse hoofdrolspelers tijdens de wereldpremière van de film in Tokio.

Bioscooptrailer (2 min)
De originele bioscooptrailer.

Letters of Iwo Jima is Clint Eastwood’s indrukwekkende tegenhanger van zijn Flag of Our Fathers. In Letters From Iwo Jima zien we de Japanse kant, waarbij een uitstekende Japanse generaal zijn verdedigingsplan maakt voor de te verwachte invasie van de Amerikanen. Als duidelijk wordt dat de strijd niet gewonnen kan worden, lijkt overgeven de meest logische oplossing. Maar overgave komt in de gedachten van een Japanse soldaat niet voor. Met Letters From Iwo Jima geeft Clint Eastwood zeer menselijk de Japanse mentaliteit en beleving van de oorlog weer.
Beeld en geluid van deze Warner Blu-ray Disc uitgave zijn uitstekend. Jammer dat deze uitgave geen hoog resolutie audiotrack heeft. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt meer extra’s dan de DVD uitgave. Tesamen met de Blu-ray Disc uitgave van Flag of Our Fathers is deze uitgave een grote aanader.

HD DVD
De film is door Warner ook op HD DVD uitgebracht. De HD DVD uitgave heeft een Dolby Digital Plus soundtrack, de technische specificaties van het beeld zijn gelijk. Ook qua extra’s zijn beide uitgaven gelijk.

Flag of Our Fathers
Regisseur Clint Eastwood maakte tegelijkertijd de film Flag of Our Fathers, die de Amerikaanse kant van deze strijd verteld. Lees hier onze recensie van de Blu-ray Disc uitgave van deze film.