Goal II: Living the Dream

03-10-2007

3.5

Goal II: Living the Dream (DVD)

Santiago Muñez (Kuno Becker) is de ster van Newcastle United. Hij scoort de ene goal na de andere. Ook in de liefde zit het hem mee. Hij en zijn vriendin, de verpleegster Roz Harmison (Anna Friel), hebben trouwplannen. De prestaties van Muñez blijven niet onopgemerkt. Trainer Rudi van der Merwe (Rutger Hauer) van het noodleidende Real Madrid wil Santiago in zijn team. Als Santiago het bericht van zijn manager Glen Foy (Stephen Dillane) krijgt, gaat hij helemaal uit zijn dak. Maar het tweejarig contract met Real Madrid betekent wel verhuizen. Dat wil Roz niet en dus leven de twee grotendeels gescheiden. De wereld van Real Madrid en het grote geld brengen Santiago in een roes. Hij wordt spaarzaam ingezet, maar de enkele minuten dat hij mag spelen, scoort hij steevast. Dit tot groot ongenoegen van zijn vroegere teamgenoot Gavin Harris (Alessandro Nivola), die nu zijn grootste concurrent is. Al snel leert Santiago dat de roes van geld en succes niet altijd een goud randje heeft.

Goal II: Living The Dream is het vervolg op Goal! Kick Off - The Impossible Dream. Waar de eerste film nog ging over het najagen van een droomcarrière in de voetbal, gaat het tweede deel over het omgaan met succes. Net als de eerste film gaat Goal II: Living The Dream niet alleen maar over succes. Succes heeft ook een keerzijde, waar hoofdpersoon Santiago ook achterkomt. Als subplot in het verhaal speelt de relatie met zijn moeder, die hem en zijn vader lange tijd geleden verlaten heeft. Een minpuntje van de film is dat de nadruk teveel is komen te liggen op de wereld van feesten, vrouwen en snelle auto’s. Het voetbalspel zelf is erg op de achtergrond geraakt. Het einde van de film, waarin een voetbal finale wordt gespeeld, maakt een beetje goed. Net als Goal!: Kick Off laat ook deze tweede film zien dat succes een keerzijde van teleurstelling en pijn lijden kent. De cast is grotendeels hetzelfde als bij de eerste film. Dus de hoofdrol wordt weer gespeeld door de Mexicaanse acteur Kuno Decker. Naast hem schitteren Stephen Dillane, Anna Friel en Alessandro Nivola. Rutger Hauer speelt in deze film de rol van de Nederlandse coach van Real Madrid. En ook nu weer de medewerking van echte voetbalsterren als David Beckham, Raul Gonzalez Blanco Ceasar Julia Batista en Zinedine Zidane. Goal II – Living the Dream heeft een open einde waarin de woorden ‘to be continued’ je uitnodigen om straks ook Goal! 3 te gaan bekijken, die voor release in 2008 gepland staat.

Genre: Drama, Romantiek
Speelduur: 110 min
  • Dolby Digital 2.0 - Hongaars
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
  • Dolby Digital 2.0 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418127343

• Behind the Scenes
  • Bloopers

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 2.35:1 en in deze verhouding staat de film anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is goed. Kleuren zijn mooi helder, goed verzadigd en ogen natuurlijk. Het beeld is niet gestoken scherp, maar doet wel mooi filmisch aan. Detaillering van het beeld is voldoende. Verder heeft het beeld een prima contrast. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. In lichte mate is filmgrain aanwezig, maar dat is geenszins storend. De film is opgedeeld in 12 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype en staat volledig in het filmbeeld geplaatst boven de onderste zwarte balk.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de DVD. De soundtrack heeft een fraai klinkend surround geluidsbeeld. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De achterkanalen worden in split-surround (stereo) gebruikt voor de omgevingsgeluiden, de ruimtelijkheid van de muziek en enkele fraaie geluidseffecten. De dynamiek van de soundtrack is prima met een goede balans tussen de muziek, de wedstrijdgeluiden en zachter klinkende details. Het LFE-kanaal wordt incidenteel in gezet en gaat mooi diep door. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De breedbeeldmenu’s zijn filmgerelateerde animaties en voorzien van achtergrondgeluid. De menu’s zijn naar keuze onder andere in het Nederlands beschikbaar. De extra’s zijn iets uitgebreider dan op de cover staat. De extra’s hebben 1.33:1 beeldformaat, waarbij de gebruikte filmscènes 2.35:1 niet anamorf beeldformaat hebben en alles is Nederlands ondertiteld.

Exclusieve toegang: alle gebieden (12 min)
Een korte behind-the-scenes featurette met de scènes op de filmset, filmfragmenten en interviews met regisseur en acteurs.

Bloopers (3 min)
Een aardige, zij het wat korte collage van scènes waarin een foutje tijdens de opnames is gemaakt. Blijft leuk.

Deleted Scenes (9 min)
Negen scènes die niet of korter in de film terecht zijn gekomen. Geen uitleg over het hoe en waarom van vervallen van de scène, al is dat in sommige gevallen wel duidelijk.

Gesproken toelichting
Regisseur Jaume Collet-Serra en producent Mike Jefferies geven een toelichting tijdens de film. Een informatief commentaar, waarin Collet-Serra vooral benadrukt welke boodschap hij met de film wil overbrengen in relatie tot de eerste film.

In Goal II – Living The Dream volgen we de Mexicaanse voetbalspeler Santiago Muñez, die nu de ster van Newcastle United is. Hij maakt een droomtransfer naar Real Madrid en moet nu zijn weg vinden in de wereld van het grote geld, snelle auto’s, vrouwen en opdringerige pers. Het zet de relatie met zijn vriendin danig onder druk. Naast acteurs die ook al in de eerste Goal-film zagen, als Kuno Becker, Stephen Dillane, Anna Friel, Alessandro Nivola, ook korte gastoptredens van echte voetbalhelden als David Beckham en Zinedine Zidane. De film heeft een ‘to be continued’ eind. Voor het vervolg Goal! 3 moet je wachten tot 2008. Buena Vista heeft de film op DVD uitgebracht met goede beeld- en geluidskwaliteit. Toegevoegd zijn enkele aanvullende extra’s.