50 First Dates

04-10-2007

4.9

50 First Dates (Blu-ray)

Henry Roth (Adam Sandler) woont op Hawaï waar hij werkt in het plaatselijke aquarium. Als grootste versierder op het eiland is hij in zijn vrije tijd altijd druk de vrouwelijke toeristen in bed te krijgen. Hij heeft weinig behoefte aan een vaste relatie en hij is blij als de dames het eiland weer verlaten. Dit alles verandert als hij op een ochtend ontbijt in een café en daar Lucy Whitmore (Drew Barrymore) ontmoet. Hij is op slag verliefd en ze beleven samen een leuke middag. Ze spreken af de volgende dag weer samen te ontbijten, maar tot zijn grote schrik weet Lucy helemaal niet meer wie hij is! Henry hoort dat Lucy lijdt aan een zeldzame hersenstoornis waardoor haar korte termijngeheugen iedere nacht als ze slaapt wordt gewist. Vanwege zijn reputatie willen Lucy's vader Marlin (Blake Clark) en haar steroïdenslikkende broer Doug (Sean Austin) niet dat Henry contact met haar heeft. Maar Henry is verliefd en met de hulp van zijn vriend Ula (Rob Schneider) verzint hij slimme en originele manieren verzinnen om ervoor te zorgen dat Lucy elke dag opnieuw verliefd op hem wordt...

De komiek Adam Sandler begon zijn carrière bij het bekende Saturday Night Live. Doorgaans speelt Sandler personages die erg op elkaar lijken. Zoals bijvoorbeeld in de films Big Daddy, Happy Gilmore en Anger Management. In de film Punch-Drunk Love liet hij een serieuze kant van zichzelf zien en hij gaf hiermee aan ook met het serieuze werk uit de voeten te kunnen. In 50 First Dates speelt Adam Sandler een serieuze rol met een komisch tintje of is het een komische rol met een serieus tintje. Hoe dank ook, geschreeuw en hysterische aanvallen zul je in deze film niet tegen komen. 50 First Dates staat als een komedie te boek. Toch heeft de film wel een serieuze ondertoon. Het serieuze zit in het feit dat het karakter dat Drew Barrymore speelt, leidt aan een geheugenstoornis. En Adam Sandler hier ‘serieus’ verliefd is. Het is de wijze waarop Sandler dan probeert haar liefde voor zich te winnen, aanleiding is voor menig komische situatie. Daarnaast natuurlijk een hoop komische nootjes in de zijlijn, zoals de steroïdenslikkende broer, gespeeld door Sean Austin en de vriend door dik en dun, gespeeld door Rob Schneider. En ook de scènes met de walrussen zijn toch wel heel erg leuk. De chemie tussen Sandler en Barrymore is overtuigend. Juist deze chemie en het ‘dating’ aspect van de film leverde hen diverse prijzen op, zoals People’s Choice Award, de MTV Movie Award en de Teen Choice Award. Aan de prijzen kun je ook al afleiden dat de film vooral de jeugdige kijkers wordt gewaardeerd. Maar ook de meer serieuze kijker kan aan 50 First Dates een vermakelijk 1½ uur beleven. Nog wel een kleine waarschuwing voor de mensen die de film The Sixth Sense met Bruce Willis nog niet gezien hebben. Kijk die film eerst, want in 50 First Dates wordt het ploteinde van The Sixth Sense genoemd.

Sony Pictures heeft 50 First Dates in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we een vergelijking met de enkele jaren geleden gereleasde DVD uitgave. De recensie van de DVD uitgave kun je hier nog eens teruglezen.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2004
Speelduur: 98 min
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609596960

• Bloopers
  • Talkin' Pidgin

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.40:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 25 GB single layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de MPEG2 compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 98 minuten tegenover 94 minuten op de PAL DVD uitgave.

De kwaliteit van het High Definition beeld is zeer goed. Wat opvalt is het bijzonder kleurrijke beeld. De kleurverzadiging is zeer goed en geeft de warme kleuren echt het tropische paradijs gevoel. De kleurverzadiging is beter dan bij de DVD uitgave. De fellere kleuren, zoals het paarse jurkje van Drew Barrymore, komt minder fel en overdreven over dan bij de DVD. Het beeld van deze recente film is zeer zuiver, geen ongerechtigheid in het beeld te bekennen. Filmgrain is in heel lichte mate aanwezig. Scherpte en detaillering zijn beide ook zeer goed. Hierdoor zit ook een goede dieptewerking in het beeeld. Bij de DVD uitgave waren we al te spreken over de beeldkwaliteit, maar deze High Definition release doet daar op het gebied van detaillering en kleurrijkdom nog een schepje boven op. De ondertiteling heeft een mooi klein, scherp gelijnd en goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige soundtrack is te beluisteren in Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en in een ongecomprimeerde PCM 5.1 surround soundtrack.
De nadruk van het geluidsbeeld ligt op de voorste drie kanalen. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en de frontspeakers geven de filmmuziek en het merendeel van de filmgeluiden weer. De surrounds worden effectief gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Vooral de filmmuziek heeft een zeer mooi ruimtelijk geluidsbeeld en klinkt bij beluistering van de PCM 5.1 track zeer vol, gedetailleerd en dynamisch. Op sommige momenten klinkt ook de soundtrack zeer ruimtelijk met goede geluidseffecten via de surroundspeakers. Het onweer is altijd een mooi voorbeeld, en dat is ook het geval in deze film. Bij dit soort moment ondersteund het LFE kanaal met een goed gedoseerd diep laag. De Dolby Digital soundtrack is vergelijkbaar met de Dolby Digital track op de gewone DVD uitgave. Door de hogere bitrate en de afwezigheid van de PAL speedup heeft deze soundtrack meer surroundgevoel en een betere dynamiek. Maar ook bij deze komedie zorgt de ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack voor een zeer fraai klinkend geluid. Een soundtrack met een gedetailleerd klinkend driedimensionaal geluidsbeeld met een mooie diepte in het geluid.

De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu met geluidjes. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc heeft enkele extra’s van de DVD release meegekregen, helaas zijn niet alle extra’s van de gewone DVD uitgave overgenomen. De extra’s hebben een NTSC 480i/p resolutie en zijn Nederlands ondertiteld.

Drew Barrymore and Director Peter Segal Commentary
Regisseur Peter Segal en actrice Drew Barrymore geven een leuk commentaar bij de film. Ze hebben er duidelijk veel lol tijdens het inspreken en geregeld liggen ze enkele minuten in een deuk.

Talkin’ Pidgin (4 min)
In Hawaï worden er drie talen gesproken; Amerikaans, Hawaiaans en Pidgin. Pidgin is eigenlijk gewoon Amerikaans, maar dan vermengd met wat Hawaiaanse woorden en een andere uitspraak van sommige Amerikaanse woorden. Enkele mensen vertellen in deze korte featurette over deze taal.

Blooper Reel (7 min)
Een standaard selectie van bloopers, waar men in de lach schiet tijdens de opnames en ook zien we hoe vaak dingen fout gaan als er met dieren gewerkt wordt.

Enkele cross promotional trailers van andere Sony Pictures High Defintion uitgaven

Extra’s die dus missen zijn de Making Of featurette, de Deleted Scenes (niet gebruikte scènes), een Comedy Central Reel en enkele muziekvideo’s. Jammer.

50 First Dates is een komische film met een serieus tintje. Adam Sandler speelt een vrouwenversierder die op Hawaï kortstondige relaties heeft met de vrouwelijke toeristen. Dan wordt hij serieus verliefd op een jonge vrouw, gespeeld door Drew Barrymore, die geen korte termijngeheugen heeft. Dit brengt uiteraard enkele grappige situaties voort. Deze High Definition uitgave op de Blu-ray Disc uitgave van Sony Pictures heeft zeer goede kwaliteit beeld en geluid. Van de eerdere DVD uitgave is slechts een paar extra’s overgenomen, wat jammer is.