Assepoester en de Keukenprins / Happily N’Ever After

08-10-2007

5.5

Assepoester en de Keukenprins / Happily N’Ever After (DVD)

De Wijze Tovenaar (George Carlin) van Sprookjesland houdt de fragiele balans tussen Goed en Kwaad netjes in evenwicht. De vertelling van elk sprookje wordt nauwgezet bewaakt, zodat een goede afloop is gewaarborgd. Wanneer deze tovenaar op een golfvakantie gaat, laat hij de zorg voor de bewaking van het evenwicht in handen van zijn stuntelige helpers Munk (Wallace Shawn) en Mambo (Andy Dick). Tegelijkertijd geeft de schone, ietwat onbenullige Prins zijn feest om zijn toekomstige ideale prinses te vinden. Stiefmoeder Frieda (Sigourney Weaver) en haar beide dochters zijn natuurlijk ook op het feest. Zoals kenners van dit sprookje al weten, komt Assepoester (Sarah Michelle Gellar), die zelf liever Ella heet, de danszaal binnen en zijn alle ogen op haar gericht. De prins is direct weg van haar en ze dansen samen naar buiten. Dit tot groot verdriet van de keukenhulp Rick (Freddie Prinze Jr.), die verliefd is op Ella. Opeens is Ella niet meer als een prinses gekleed, maar gewoon als Ella. Hier gaat iets niet goed. Probleem is dat boze stiefmoeder Frieda ontdekt heeft wat de stuntels Munk en Mambo moeten bewaken. De twee zijn geen partij voor haar en worden alras het raam uitgeschoten. Nu heeft Frieda de macht om de sprookjes naar haar hand te zetten. Geen happy eindes meer, maar regelrechte nachtmerries. Donkere wolken pakken zich samen boven sprookjesland als alle slechte karakters naar het kasteel komen. Zal het Ella lukken om samen met Rick en de Zeven Dwergen toch nog te zorgen voor een ‘happily ever after’ einde?

In 2001 namen de makers van de film Shrek het fenomeen sprookjes, met een plagende knipoog naar Disney, op de korrel. Vorig jaar zagen we een zeer geslaagde persiflage op het verhaal van Roodkapje, genaamd Hoodwinked. De film Happily N’Ever After, in goed Nederlands Assepoester en de Keukenprins neemt het sprookje Assepoester als uitgangspunt. Feitelijk komen veel meer sprookjes aan bod, want in deze film loopt de goede afloop van elk sprookje in gevaar. Ook deze goede afloop van sprookjes was trouwens een onderwerp van spot in de Shrek film. Happily N’Ever After is het regiedebuut van Paul Bolger. Als animator heeft Bolger meegewerkt aan de tekenfilm Land Before Time en All Dogs Go To Heaven. Als persiflage is Happily N’Ever After deels gelukt. De film begint prima, met een leuke introductie op het verhaal dat met een licht spottende ondertoon wordt gebracht. Let trouwens even op de start van de film met het Vanguard Animation logo en de overeenkomst met de Pixar opening. Jammer dat het verhaal daarna met een iets te serieuze toon verder met de haast onomkeerbare bedreiging van sprookjesland als onderwerp. Richting het einde van de film komt de spottende sfeer van de gelukkig weer terug en eindigt de film op een leuke manier. De wijze waarop de film het fenomeen sprookjesland en sprookjesfiguren op de korrel neemt, maakt dat Happily N’Ever After niet echt geschikt is voor de hele jonge kijker. Maar de bovenbouw basisschool en de wat grotere kinderen kunnen dit verhaal vast wel waarderen. De film is een 3D-computeranimatie. De animatiestijl is eenvoudig gehouden en past goed bij de stijl van het verhaal. Op de cover prijkt de uitspraak dat Happily N’Ever After afkomstig is van de maker van Shrek en Shrek 2. Het gaat hier om producer John H. Williams, die als producent ook bij de Shrek films betrokken was. Happily N’Ever After is ook in het Nederlands nagesynchroniseerd. Ook nu gaan bepaalde taal-/woordgrapjes door de vertaling verloren. Maar voor de wat kleinere jeugd kan de Nederlands gesproken versie met stemmen van onder andere Annet Malherbe, Elize, Jelle Cleymans, Axel Daeseleire, Peter Thyssen en Chiel van Berkel een uitkomst zijn.

Genre: Animatie
Speelduur: 83 min
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
EAN: 5050582434248

• Interviews
  • Ontstaan van een scène

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op de DVD. De transfer is rechtstreeks afkomstig van de computerbestanden, waarbij de beeldkwaliteit goed is. Het beeld oogt mooi helder, kleurrijk en contrastrijk. Op het gebied van scherpte en detaillering is het beeld zeer goed. Incidenteel is af en toe een klein compressiefoutje te zien, die alleen bij nauwkeurig kijken opvallen. Verder geen klachten over het beeld, dat volledig vrij is van andere storende fouten. De film is verdeeld in 13 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar en staat goed geplaatst onder in het beeld.

Er staan maar liefst vijf audiotracks op deze DVD. De originele Engelse soundtrack is beschikbaar als een Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) surroundtrack en een Dolby Digital 2.0 stereotrack (birate 224 kb/s). De Nederlandse nasynchronisatie is beschikbaar als Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 448 kb/s), een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 754 kb/s) en een Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 224 kb/s). De aanwezigheid van de beide DD2.0 tracks is eigenlijk niet zo zinvol en zonde van de spaarzame discruimte. We concentreren ons op de 5.1 surroundtracks. Eerste de originele Engelse track, die erg goed klinkt en een fraai ruimtelijk en dynamisch geluidsbeeld heeft. De surroundspeakers worden regelmatig in split-surround (stereo) gebruikt voor omgevingsgeluiden en diverse speciale effecten. Ook het LFE-kanaal wordt goed gebruikt voor een lekker krachtig laag. De muziek heeft een goed klinkend stereobeeld met de surroundspeakers voor de ruimtelijke dimensie. Dynamiek van de soundtrack is prima, waardoor de speciale effecten een goede impact hebben. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen zoals gebruikelijk uit het centerkanaal.
De Nederlandse nasynchronisatie klinkt haast identiek. De stemmen zijn goed gedaan, waarbij zowel Nederlandse als Vlaamse stemmen zijn gebruikt. Er is weinig verschil tussen de Nederlandse DD en Nederlandse DTS track. Natuurlijk hadden we liever gezien dat de originele soundtrack in DTS op de schijf was gekomen. Neemt niet weg dat de Engelse DD5.1 track ook zeer goed klinkt.

De DVD heeft leuke filmgerelateerde geanimeerde menuschermen met achtergrongeluid.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer.

Teaser
De ‘plagende’ trailer die je als kijker geïnteresseerd moet maken voor de film.

Ontstaan van een scène (12 min)
Met keuze uit drie scènes, die kunt bekijken in de verschillende stadia - storyboard, ontwerp, animatie, finale render - van het productieproces. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de ‘angle’ techniek, je kunt de kijkhoeken ook via het DVD menu selecteren.

Interviews (33 min)
Met keuze uit 11 personen die meegewerkt hebben aan de film. Zoals de stemacteurs, verschillende producenten, de scriptschrijver, de animatieregisseur en de regisseur. De vragen staan als tekst op het scherm, de geïnterviewde beantwoord vervolgens. De interviews zijn gegeven in het kader van de promotie van de film.

Happily N’Ever After, in goed Nederlands Assepoester en de Keukenprins is een computeranimatiefilm van Paul Bolger. Een van de producenten is betrokken geweest bij de films Shrek en Shrek 2. Vandaar ook de overeenkomsten met Happily N’Ever After. Aan de hand van het verhaal van Assepoester wordt de goede afloop van alle sprookjes verhalen op de hak genomen, wat natuurlij leidt tot bijzondere situaties. De film is een 3D-computeranimatie waarbij de gekozen animatiestijl eenvoudig gehouden is. De beeld- geluidskwaliteit van deze Universal uitgave is prima. Een aantal informatieve extra’s is als extra opgenomen. Een leuke romantische animatiekomedie.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Universal Pictures Benelux.