Rome – Seizoen 2

15-10-2007

9.6

Rome – Seizoen 2 (DVD)

Het jaar: 44 voor Christus. Plaats: Rome, het oude middelpunt van het immense Romeinse rijk. Julius Caesar is vermoord en de machtsstrijd die volgt lijkt het Romeinse Rijk in een burgeroorlog te storten. Verschillende kandidaten proberen de macht te grijpen nu Caesar niet meer onder hen is. Aan de ene kant vinden we Marcus Antonius (James Purefoy) die zijn macht probeert te vergroten door in de gunst te komen met de nicht van Caesar, Atia (Polly Walker). Hij vindt echter tegenstrijd van haar zoon Octavianus (Max Pirkis, Simon Woods) die door Caesar is aangewezen als zijn rechtmatige opvolger. De soldaten Lucius Vorenus (Kevin McKidd) en Titus Pullo (Ray Stevenson) zijn nog steeds verbonden met elkaar en met de stad Rome. Pullo probeert zijn vriend Vorenus uit een depressie te halen nadat deze zijn vrouw heeft verloren. Hun vriendschap wordt danig op de proef gesteld terwijl beiden proberen te overleven in het oude Rome.

Disc 1

Aflevering 1 – Passover
Marcus Antonius overweegt naar het Noorden te vertrekken terwijl hij zijn wraak voor de moord op Caesar voorbereidt. Vorenus spreekt een vloek uit over zijn familie nadat hij zin vrouw heeft verloren, maar krijgt hier al snel spijt van. Het voorlezen van het testament van Caesar zorgt voor veel ophef wanneer blijkt dat Octavianus wordt benoemd als zijn opvolger.

Aflevering 2 – Son Of Hades
Cleopatra komt aan in Rome om de laatste eer te bewijzen aan Caesar. Dit tot grote schrik van Atia die in haar een geduchte concurrente ziet. Cleopatra probeert haar zoon te laten erkennen als officiële zoon van Caesar, maar dit lukt haar niet zomaar. Vorenus treedt in de voetsporen van Erastes, de zoon van Hades om een lopend conflict te kunnen afhandelen.

Disc 2

Aflevering 3 – These Being The Words Of Marcus Tullius Cicero
Marcus Antonius zet het hoofd van de senaat, Cicero, onder druk zodat hij leider kan worden van Gallië. Zijn plan valt echter in duigen na Cicero’s bericht aan de senaat. Pullo probeert zijn vriend Vorenus te redden van de ondergang, maar deze lijkt met de dag steeds dieper weg te zakken.

Aflevering 4 – Testudo Et Lepus (The Tortoise And The Hare)
Octavianus behaalt de overwinning in een belangrijk gevecht tegen Marcus Antonius. Het plan van Servilia om Atia te liquideren mislukt, met grote gevolgen voor haarzelf. Vorenus en Pullo worden herenigd en samen proberen ze de familie van Vorenus te redden van een afgrijselijk lot.

Disc 3

Aflevering 5 – Heroes Of The Republic
Twee voormalige tegenstanders leggen hun meningsverschil bij wanneer Octavanius terugkeert in Rome. Vorenus keert terug naar het Collegium en probeert zijn rol als vader weer op te pakken. Dat er echter zaken verandert zijn, heeft hij niet in de gaten. Atia verwelkomt haar thuisgekomen zoon, maar er heerst de nodige spanning tussen moeder en zoon.

Aflevering 6 – Philippi
De machtsstrijd om Rome vindt haar hoogtepunt in de Slag bij Philippi waar twee legers elkaar treffen in een strijd die de toekomst van het rijk zal bepalen. Vorenus en Pullo worden op een meedogenloze missie gestuurd en proberen deze te verbergen tijdens een uitje met hun families.

Disc 4

Aflevering 7 – Death Mask
Servilia bereidt haar ultieme wraak voor ten opzichte van Atia. Octavianus en Marcus Antonius sluiten een nieuw bondgenootschap op politiek en persoonlijk vlak. De dochter van Vorenus wordt gedwongen haar vader te bespioneren en ook de relaties binnen de familie van Pullo staat zwaar onder druk.

Aflevering 8 – A Necessary Fiction
Marcus Antonius wordt naar Egypte gestuurd om daar te gaan dienen als een ambassadeur van Rome. Hij wordt hier herenigd met Cleopatra die nog altijd even verleidelijk is. Vorenus ontdekt het verraad in eigen gelederen en komt erachter wie er verantwoordelijk is voor de diefstal van een lading goud. Deze ontdekking is zo’n grote schok voor hem dat hij met Marcus Antonius vertrekt naar Egypte.

Disc 5

Aflevering 9 – Deus Esuritori Nullus (No God Can Stop A Hungry Man)
De mensen van Rome leiden honger door een tekort aan graan. De relatie tussen Marcus Antonius en Octavianus komt onder grote druk te staan wanneer de leider van Rome erachter komt dat Marcus Antonius verantwoordelijk is voor het graantekort. Hij stuurt Atia en Octavia naar Alexandrië om met Marcus Antonius te gaan praten, maar deze lijkt geheel onder de betovering van Cleopatra te vallen.

Aflevering 10 – De Patre Vostro (About Your Father)
Marcus Antonius en Cleopatra zien hun toekomst somber in wanneer hun leger wordt verslagen door dat van Octavianus. Hij wendt zich tot zijn ouder Lucius Vorenus voor hulp, maar eigenlijk lijkt er maar één uitweg mogelijk. Pullo wordt er op uitgestuurd Vorenus en de zoon van Caesar en Cleopatra, Caesarion, te vinden. In de tussentijd wordt in Rome de nederlaag van Egypte gevierd en wordt Octavianus geëerd als de grote held van Rome.

Iets meer als een jaar geleden verscheen het eerste seizoen van de serie Rome op DVD. Dit eerste seizoen was een succes op televisie en ook de DVD uitgave was een succes. De serie is gemaakt door de Amerikaanse betaalzender HBO en deze zender staat bekend om de hoge kwaliteit van de series die zij maken. Rome liet op overtuigende wijze het dagelijkse leven van de gewone inwoners van Rome zien, evenals het leven van enkele hooggeplaatste figuren. De serie had de beschikking over een groot budget dat tot uiting kwam in fraai vormgegeven sets, kostuums en gebruiksvoorwerpen. Nu ruim een jaar na het uitkomen van het eerste seizoen, kunnen we dan eindelijk genieten van het tweede seizoen van deze sterke serie. Wederom is het genieten geblazen van deze show die in alles kwaliteit uitstraalt. Het tweede seizoen evenaart moeiteloos het eerste en is op veel vlakken zelfs nog beter. Het verhaal gaat exact verder waar het eerste seizoen ophield, namelijk de moord op Julius Caesar. Dit seizoen bestaat uit tien afleveringen en hierin zijn we getuige van de machtsstrijd die ontstaat met het wegvallen van de leider van Rome. Ook wordt deze keer wederom aandacht besteedt aan de normale mens in de stad en we volgen wederom de twee soldaten uit het Romeinse leger, Lucius Vorenus en Titus Pullo. Alle afleveringen uit dit seizoen zijn weer sterk geschreven en de schrijvers weten de spanning goed vast te houden. De verhaallijnen komen deze keer wat evenwichtiger over en enkele karakters krijgen nu de kans wat meer van zichzelf te laten zien. De machtsstrijd tussen de verschillende mensen die aansprak maken op de troon van Caesar is boeiend om te zien en vooral de strijd tussen Marcus Antonius en Octavianus is intrigerend. Het verhaal en de karakters staan dus centraal, maar ook deze keer schuwen de makers geen actie. Net als in het eerste seizoen vloeit het bloed rijkelijk en ook kijken de makers niet op een minuutje meer of minder bloot. Vrijwel alle castleden keren terug, met aanvulling van enkele nieuwe karakters. Het acteerwerk is wederom van hoog niveau en dit alles maakt van Rome een serie die iedereen gezien moet hebben. Het hier besproken tweede seizoen is helaas het laatste, maar voor de mensen die graag willen zien hoe het verder ging in het oude Rome, raden wij de serie I, Claudius aan. Deze serie sluit qua tijdslijn prima aan op Rome, maar verschilt wel in grandeur en kwaliteit.
Net als de uitgave van het eerste seizoen wordt dit seizoen geleverd in een fraai vormgegeven boxset, die mooi past bij die eerdere uitgave. De vijf schijven zitten verpakt in een fraai digipack die op zijn beurt weer wordt opgeborgen een mooi houten doosje.

Genre: Actie, Drama, TV
Speelduur: 500 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (5)
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Fins, En vele andere
EAN: 7321916165618

• All Roads Lead To Rome
  • Audiocommentaren (5x)
  • A Tale Of Two Romes
  • The Making Of Rome, Season II
  • The Rise Of Octavian: Rome’s First Emperor
  • Antony & Cleopatra

Zoals te lezen is in onze recensie van het eerste seizoen, had die uitgave een erg goede beeldkwaliteit. Ook het tweede seizoen kenmerkt zich door een uitstekende kwaliteit waar nog veel bioscoopfilms wat van kunnen leren. De afleveringen staan anamorf op de DVD’s in het formaat 1.78:1. Ook dit seizoen werd in Amerika uitgezonden in High Definition en dit resulteert in een mooi scherp beeld met veel detail. De aanwezige kleuren ogen natuurlijk en mooi fel. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn allen erg goed te noemen. Artefacten komen nauwelijks voor, slechts hier en daar wat edge enhancement en lichte beeldruis. Dit voorkomt een perfecte score, maar de transfers zijn nog altijd erg goed.
De optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (384 kb/s) op de DVD’s. De tracks van het eerste seizoen waren als zeer goed omschreven en ondanks nu, onnodig, lagere bitrate klinken ook de tracks van seizoen twee weer uitstekend. Het geluid wordt goed verdeeld over de aanwezige kanalen, hoewel het gebruik van de surrounds deze keer wat minder is. De dialogen zijn goed te volgen en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten een mooi breed stereogeluid horen met een goede scheiding van de kanalen. Het LFE kanaal ondersteunt vooral de actie op de momenten dat dit moet en hier is een mooi diep laag te horen. De tracks bevatten veel detail en klinken mooi helder. Beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig en het geluid staat dus wederom als een huis.

De menu's worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Deze uitgave bestaat uit vijf schijven waarbij op elke schijf twee afleveringen te vinden zijn. De aanwezige extra’s zijn verdeeld over alle schijven.

Disc 1

De eerste aflevering van het seizoen, Passover, is te bekijken met een commentaar van bedenker en producent van de serie Bruno Heller en producent en historicus Jonathan Stamp. De twee mannen gaan diep in op het maken van deze bijzondere serie en praten bovendien over het historische aspect van de show.

A Tale Of Two Romes (20 min.)
Producent en historicus Jonathan Stamp legt uit hoe de stad Rome is ontstaan, hoe deze zich ontwikkelde en hoe het dagelijkse leven eruit zag. De stad ontstond door het samenvoegen van enkele heuvels en hier leren we wat voor invloed deze heuvels hadden op het leven in de stad.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

All Roads Lead To Rome
Deze extra kennen we nog van de uitgave van het eerste seizoen en het betreft hier een ondertitelspoor dat is af te spelen tijdens het kijken naar de twee afleveringen op deze schijf. In dit spoor worden allerlei historische feiten genoemd die een mooie kijk geven in het dagelijkse leven van de inwoners van Rome.

Disc 2

All Roads Lead To Rome
Ook hier zijn alle afleveringen op de schijf weer te bekijken met het informatieve ondertitelspoor, samengesteld door historicus Jonathan Stamp.

Disc 3

The Making Of Rome, Season II (22 min.)
Een kijkje achter de schermen tijdens de opnames van dit tweede seizoen. Hier wordt goed duidelijk wat een gigantische onderneming het maken van een show zoals deze is. Vooral de grootte van de sets, de hoeveelheid figuranten en de kostuums laten zien dat deze serie niet te vergelijken is met anderen.

All Roads Lead To Rome
Beide afleveringen op de schijf zijn weer te bekijken met het ondertitelspoor waarin veel informatie wordt gegeven over de dagelijkse gang van zaken in het oude Rome.

Disc 4

Beide afleveringen op deze schijf zijn te bekijken met een audiocommentaar van de makers van de show. Het commentaar bij aflevering 7, Death Mask, is ingesproken door de regisseur John Maybury en actrice Lindsey Duncan die de rol van Servilia speelt. Het commentaar van aflevering 8, A Necessary Fiction, wordt verzorgd door producent John Melfi en regisseur Carl Franklin. Alle betrokkenen gaan in op het maken van de betreffende aflevering en hoe het was om aan de show mee te werken.

The Rise Of Octavian: Rome’s First Emperor (20 min.)
De titel van deze featurette zegt het eigenlijk al, hier staat de eerste Keizer van Rome centraal, Octavianus. Zijn rol in het oude Rome wordt besproken en ook die in de serie.

All Roads Lead To Rome

Disc 5

Ook de twee laatste afleveringen van het seizoen zijn te bekijken met een commentaar van de makers. Het commentaar tijdens aflevering 9, Deus Esuritori Nullus (No God Can Stop A Hungry Man) is ingesproken door acteur James Purefoy. Hij speelt de rol van Marcus Antonius en gaat hier in op zijn rol en het karakter dat hij speelt. Het commentaar tijdens aflevering 10 wordt verzorgd door bedenker en producent van de serie Bruno Heller en producent en historicus Jonathan Stamp. Net als bij het commentaar van aflevering 1 vertellen de twee heren veel over de show en het leven in het oude Rome.

Antony & Cleopatra (14 min.)
In deze featurette nemen we een kijkje in het leven van Marcus Antonius en Cleopatra. Hun rol in de serie en in de ware geschiedenis worden onder de loep genomen door producent en historicus Jonathan Stamp.

All Roads Lead To Rome
Ook de twee laatste afleveringen van het seizoen bevatten weer het ondertitelspoor waarin veel interessante informatie wordt gegeven over de Romeinen en hun dagelijkse leven.

Het tweede seizoen van de hitserie Rome gaat verder waar het eerste ophield. Na de moord op Julius Caesar proberen meerdere personen de macht te grijpen in het oude Rome. Hijzelf heeft in zijn testament Octavianus aangewezen als zijn rechtmatige opvolger, maar zijn tegenstanders geven zich niet zomaar gewonnen. Wederom volgen we ook het leven van de gewone Romein en de vrienden Lucius Vorenus en Titus Pullo maken weer het nodige mee en het hun vriendschap wordt danig op de proef gesteld. Dit tweede seizoen van Rome kan zich moeiteloos meten met het sterke openingsseizoen en is op enkele vlakken zelfs beter. De afleveringen zijn wederom sterk geschreven en de acteurs presteren op hoog niveau. De sets en kostuums zien er weer prachtig uit en dit alles maakt van Rome een serie die iedereen gezien moet hebben. De afleveringen hebben een hele goede beeld en geluidskwaliteit en er zijn een reeks interessante extra’s aanwezig die ons een kijkje achter de schermen geven en tevens en blik in het verleden.