Fly II, The

29-08-2001

3.2

Fly II, The (DVD)

Martin Brundle (Eric Stoltz) is op het eerste gezicht een gewone jongen, wiens moeder omkwam na de geboorte. Zijn vader is wetenschapper Seth Brundle, de uitvinder van een teleportatiemachine. Door een ongeval met deze machine gebeurde er echter iets vreselijks met Seth, waardoor hij gedoemd was te muteren tot een kruising tussen mens en vlieg. Uiteindelijk heeft dit voor Seth de dood tot gevolg, maar zijn genetisch materiaal leeft nu voort in de vorm van Martin. Vanwege erfelijkheid heeft Martin dezelfde genetische afwijking als zijn vader. Dit gaat gepaard met een versnelde groei, en als Martin 5 jaar oud is heeft hij het uiterlijk en de verstandelijke vermogens van iemand van 25. Weeskind Martin is vanaf de geboorte geadopteerd door vermogend industrieconcern Bartok Industries, met aan het hoofd de machtsbeluste Bartok (Lee Richardson). Deze heeft de vaderrol in het leven van de jonge Martin opgeëist, en doet er alles aan om hem een zo normaal mogelijk leven te geven (voor zover dit mogelijk is binnen de muren van het complex). Alles lijkt goed te gaan; door injecties lijkt Martin’s ziekte aan de genezende hand. Bovendien ontmoet hij op het complex medewerkster Beth (Daphne Zuniga), waarop hij verliefd wordt. Samen lijken ze een goede toekomst tegemoet te gaan, totdat Martin vreemde verschijnselen gaat vertonen. Langzamerhand komen de werkelijke intenties van Bartok aan het licht, intenties die verstrekkende gevolgen voor Martin en zijn vriendin zullen hebben. Zal Martin gedoemd zijn om hetzelfde lot te ondergaan als zijn vader, of is er redding?

Drie jaar nadat David Cronenberg met het uitstekende origineel kwam, vond 20th Century Fox het nodig om met een vervolg op The Fly te komen. Voor de regie van de film tekende Chris Walas, die in het eerste deel de special effects voor zijn rekening nam. Helaas is de Fly II geen erg goede film geworden. Vergeleken met het origineel is het vooral meer van hetzelfde, maar dan van slechtere kwaliteit. Om te beginnen het verhaal, dat van het ene in het andere cliché rolt, diverse plotgaten bevat en ongelooflijk voorspelbaar is. Bovendien staat de eind-goed-al-goed afloop in schril contrast met het donkere einde van zijn voorganger. En al wordt de film ingedeeld in het horror-genre, qua gruwelijkheden valt er zeer weinig te beleven in The Fly II. Het grootste gedeelte van speelduur wordt namelijk gebruikt om de relatie tussen hoofdpersoon Brundle en zijn vriendin en surrogaatvader uit te diepen, en daarin valt zoals verwacht weinig te griezelen. Zo gauw de transformatie van Brundle compleet is (wat resulteert in een wezen dat in de verste verte niet op een vlieg lijkt; het beest heeft zelfs tanden!) wordt dit weliswaar wat beter, maar dan is driekwart van de film al voorbij. Het resultaat van dit alles is een saaie en wat clichématige film, waarin het aan iedere vorm van spanning ontbreekt. Misschien dat de echte liefhebber van het eerste deel enige waarde aan dit vervolg kan hechten, maar naar mijn mening haalt The Fly II het op geen enkel gebied bij zijn voorganger.

Genre: Horror
Jaar: 1989
Speelduur: 100 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626008286

• The Making of The Fly II (5 min)
  • Interview Soundbites (6 min)

Het beeld van The Fly II staat anamorf in de oorspronkelijke 1.85:1 verhouding op deze DVD. De scherpte van de weergave is in orde, maar haalt niet het niveau van de betere DVD’s. Contrast en helderheid zijn goed. Zwartniveau en schaduwdetail zijn niet perfect, maar acceptabel genoeg. Kleuren worden natuurgetrouw weergegeven, zonder dat sprake is van oververzadiging. De minpunten van het beeld worden gevormd door de lichte edge-enhancement en filmgrain die gedurende de gehele film aanwezig zijn. Deze zijn echter niet dermate opvallend dat ze een storende uitwerking hebben. Hetzelfde kan gezegd worden van het klein aantal minieme gevallen van aliasing en de enkele beschadiging die in het beeld opduikt. Een ander probleem is het feit dat bij sommige statische shots het beeld niet mooi stil staat. Noemenswaardige compressie-artefacts vallen niet te bespeuren. The Fly II staat op een dubbellaags DVD, waardoor gedurende de film een laagwisseling plaats moet vinden. In dit geval is deze wisseling na ongeveer 1 uur geplaatst. De laagovergang is merkbaar aan een korte pauze in beeld en geluid, maar zit niet op een opvallende plek (aan het begin van een scène). De witte ondertiteling is uitstekend laag geplaatst en goed te lezen. Bovendien kan de ondertiteling uitgeschakeld worden, mocht men daar behoefte aan hebben. Dit dient echter wel via het menu te gebeuren, wat onnodig hinderlijk is. Tenslotte de indeling van schijfje: daarover valt niks te klagen, gezien de nette 24 tracks waarin de film is opgedeeld.

Het soundtrack van The Fly II, die voor deze DVD-release geremixed werd naar Dolby Digital 5.1, klinkt alleraardigst. Het is een track die je als kijker, ondanks dat er geen grensverleggend gebruik van de beschikbare kanalen gemaakt wordt, prima bij de film weet te betrekken. Het geluid is vooral dialoog-georiënteerd, waarbij de nadruk ligt bij op de voor-kanalen. Zoals gebruikelijk komen de dialogen uit het center-kanaal. Deze zijn ten alle tijden goed te verstaan, maar klinken een tikkeltje scherp in het hoog. Op surround-gebied worden de achter-kanalen voornamelijk benut voor muziek, en op een aantal momenten ook voor effecten (bijvoorbeeld bij de teleportatie-scènes). Het LFE-kanaal is goed aanwezig ter ondersteuning van dit geluid. De subwoofer duikt nooit diep in het laag, wat vooral te wijten is aan het gebrek aan momenten waarop dit vereist is. Verder is een klein beetje ruis te horen, die gelukkig niet van hinderlijke proporties is.

In het zeer eenvoudige menu (zonder geluid of animatie) kan men voor een klein aantal extra’s kiezen, die allen beeldverhouding 1.33:1 hebben en Dolby Digital 2.0 geluid. Desgewenst zijn de toevoegingen, met uitzondering van de trailer, Nederlands te ondertitelen.

Om te beginnen staat er een korte “Behind the scenes”-featurette op het schijfje. Dit 5 minuten durende samenraapsel van interview- en filmfragmenten en korte blikken achter de schermen is overduidelijk voor promotie bedoeld, en daarom niet bijzonder interessant voor mensen die de film al gezien hebben.

Zoals op de DVD van het eerste deel zijn ook hier een aantal losse interviewfragmenten als toevoeging aanwezig. De vijf personen hebben echter in hun gesprekjes, die per persoon ongeveer een minuut duren, niet veel boeiende zaken te vertellen. Bovendien krijgt de kijker de gestelde vragen niet te horen, waardoor men zelf af zal moeten leiden wat er gevraagd werd. Een aantal van deze fragmenten komt ook voorbij in de hierboven genoemde featurette.

Als laatste aanvulling is de tegenwoordig standaard geworden bioscooptrailer. Deze laat goed zien dat de beeldkwaliteit er bij deze DVD-release wel degelijk op vooruit gegaan is.

Op beeld- en geluidsgebied presteert deze DVD zeker niet slecht, maar kan daarbij niet tippen aan de kwaliteit van DVD’s met modernere films. Wat extra’s betreft stelt The Fly II zwaar teleur, aangezien de geringe toevoegingen niet bijster boeiend zijn. Voeg daaraan toe dat de film zeker geen klassieker zoals zijn voorganger is, en je kunt concluderen dat deze DVD alleen voor de echte liefhebber enigszins interessant is.