Patriot, The

31-10-2007

8.5

Patriot, The (Blu-ray)

The Patriot speelt zich af rond 1770 en verteld het verhaal van Benjamin Martin (Mel Gibson), een held uit de Franse en Indische oorlogen. Martin, weduwnaar en vader van zeven kinderen, heeft berouw over zijn daden in de oorlogen en wil in vrede leven met zijn gezin en zich afzijdig houden van de oorlog tegen de Engelsen. Wanneer zijn oudste zoon Gabriël (Heath Ledger) zich mengt in de strijd tegen de Britten doet Benjamin er alles aan om hem ervan te weerhouden, maar tevergeefs. Als Gabriël later als zwaargewonde boodschapper thuiskomt, volgen de Engelsen al snel. De harde en wrede Engelse kolonel William Travington (Jason Isaacs) schiet zonder pardon Martin’s andere zoon neer als die wil voorkomen dat Travington Gabriël meeneemt. Op dat moment knapt er iets bij Martin en mengt hij zich in de strijd tegen de Engelsen. Zijn eerste treffen met de Engelsen geven Martin de bijnaam ‘de spook’. In het oorlogsgeweld tegen de Engelsen vecht Martin zijn persoonlijke strijd tegen Travington.

Het spektakelduo Roland Emmerich (regisseur) en Dean Devlin (schijver) leveren met The Patriot, na Godzilla en Independence Day, wederom een actiefilm met een bijzonder hoog patriottistisch gehalte. Natuurlijk doet de titel van de film al enige patriottisme vermoeden, toch is de balans in deze film iets teveel doorgeslagen ten gunste van de Continentalen (de Amerikanen dus). Neemt niet weg dat de film een heerlijk genieten is van het prachtig in beeld gebrachte oorlogsgeweld tussen de Engelsen en de Amerikanen. Enkele karakters in de film zijn gebaseerd op bestaande personen. Alhoewel The Patriot een weergave is van een historische gebeurtenis, hebben de filmmakers zich genoeg vrijheden gepermitteerd dat je de film zeker niet als een historisch document moet zien. Ondanks dat de film bijna drie uur duurt, blijft je ieder moment boeien. Dat is mede te danken aan het schitterende spel van Mel Gibson als vader Benjamin. Met verve en overtuiging zet hij de rol van de getormenteerde vader neer, die met zijn leger, vooral bestaand uit onervaren burgers, wraak neemt op de Engelsen. De ingehouden woede, het verdriet, zijn onzekerheid in de liefde en zijn vechtlust, ze zijn allemaal af te lezen van zijn gezicht. De prachtige filmmuziek van John Williams maakt het filmgenot compleet. De film heeft vele nominaties, waaronder voor drie Oscar’s, en prijzen gekregen.

Sony Pictures heeft The Patriot in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). Een bijzonderheid is dat het om een verlengde versie gaat. De film heeft ongeveer 10 minuten extra beeldmateriaal erbij gekregen. Het zijn scènes die meer de drijfveer van karakters accentueren. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de enkele jaren geleden gereleasde Superbit DVD uitgave. De recensie van de Superbit DVD uitgave kun je hier nog eens nalezen.

Genre: Avontuur
Jaar: 2000
Speelduur: 175 min
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609597080

• The Art of War
  • The True Patriots

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Ook The Patriot is een film waarbij het High Definition beeld je versteld doet staan van het werkelijke prachtige beeld. Wat opvalt is de grote kleurrijkdom, de uitstekende kleurverzadiging en de grote helderheid van het beeld. Met een nog meer sprekend beeld worden de sfeervolle beelden van het Amerika van de 18e eeuw in al haar kleuren en nuances weergegeven. De scherpte en de detaillering van het beeld zijn beide bijzonder goed. Dit valt bijvoorbeeld heel goed op bij de scènes waarin een wijds overzicht van de vechtende soldaten wordt gegeven. Ook bij close ups blijkt de uitstekende fijne detaillering van het beeld. Het beeld heeft een fraaie diepte, dat gecombineerd met de fraaie kleuren een zeer filmisch beeld oplevert. Het beeld is volledig vrij van ongerechtigheden. Kortom, een bijzonder fraaie HD beeldpresentatie van deze film, die de toch al zeer goede kwaliteit van de eerder Superbit DVD ver overtreft. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, mooi klein en haarscherp lettertype. De ondertiteling staat goed geplaatst onder in het beeld.

In verband met copyright restricties kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

Bij deze Blu-ray Disc uitgave heb je voor de originele Engelstalige soundtrack keuze uit een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack (48 kHz / 16bit). The Patriot heeft een prachtige soundtrack met een mooie surround geluidsbeeld waarbij alle kanalen intensief worden gebruikt. De surroundspeakers worden in split-surround (stereo) gebruikt. De bommen en kogels vliegen je aan alle kanten om de oren. Hierdoor ontstaat een zeer ruimtelijk driedimensionaal geluidsbeeld met veel richtingsgevoel. De muziek van John Williams komt met een brede stereospreiding en veel detail uit beide frontspeakers. De surrounds voegen aan de muziek een ruimtelijke dimensie toe. Detaillering van het geluid is uitstekend evenals de grote dynamiek. Ook het LFE kanaal wordt intensief gebruikt om extra laag aan de soundtrack te geven. De kanonschoten klinken diep met een indrukwekkende impact. Naast al dat oorlogsgeweld kent de soundtrack ook rustige, subtiele momenten die met veel subtiele details worden weergegeven. De dialogen blijven te allen tijde goed hoorbaar en komen, zoals ook gebruikelijk, netjes uit de centerspeaker. Als geheel is dit een prachtig klinkende soundtrack met veel diepte en ruimtelijkheid. De hogere bitrate van de Blu-ray Disc soundtrack in vergelijking met de DVD doet de soundtrack veel goed. Maar de ongecomprimeerde PCM 5.1 track klinkt super. Door de betere detaillering is het totale surroundgevoel veel nadrukkelijk. Maar vooral de grotere dynamiek en het stevige maar ook zeer gecontroleerde laag, geven de soundtrack meer ‘punch’ en impact. Een prachtige geluidstrack die zonder meer als demonstratiemateriaal gebruikt kan worden.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Sony Pictures. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu. Bij Blu-ray Discs wordt het menu weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. De menukeuzen zijn bij deze uitgave lastig te lezen. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt op het gebied van de extra’s slechts twee extra’s die overgenomen zijn van de eerdere gewone DVD release. De extra’s hebben standaard (NTSC) 480i/p resolutie.

The Art Of War (9 min)
Een korte achter de schermen featurette waarin je ziet hoe de oorlogsscènes met computer zijn gerealiseerd. Uitleg aan de hand van interviewfragementen en enkele filmfragmenten.

The True Patriots (9 min)
Nog een korte achter de schermen featurette, die zich nu concentreert op de gebruikte kledij, wapens en andere voorwerpen, geplaatst in tijdsperspectief van de 18e eeuw.

Met trailer van Legends of the Fall en Sony’s BD promotietrailer.

The Patriot is een nog steeds een boeiend actiespektakel waarin de actiemomenten worden afgewisseld met drama, romantiek en humor. Het spel van Mel Gibson is wederom genieten. Als je het hoge patriottistische gehalte en daardoor het feit dat de film historisch niet helemaal juist is, geen probleem vindt, dan is The Patriot een film waar je bijna 3 uur lang van kunt genieten. De versie op de Blu-ray Disc uitgave van Sony Pictures is een met 10 minuten extra scènes verlengde versie. De Hihg Defenition beeldkwaliteit is prachtig en geeft de film in al zijn glorie zeer mooi filmisch weer. De ongecomprimeerde PCM5.1 surroundtrack klinkt fantastisch mooi. Twee korte featurettes zijn als extra toegevoegd.