Amour a Taire, Un

30-10-2007

5

Amour a Taire, Un (DVD)

De Joodse Sarah (Louise Monot) is net op tijd ontsnapt aan de nazi’s, die haar hele familie heeft uitgemoord. De enige plek waar ze heen kan is die van een jeugdvriend Jean (Jérémie Renier) in Parijs. Jean is de zoon van een wasserette-eigenaar, die de was verzorgd voor de Duitse bezetter. Jean brengt Sarah onder bij zijn vriend Philippe (Bruno Todeschini), die nieuwe papieren voor haar weet te regelen en als Yvonne verder door het leven gaat. Sarah/Yvonne kan met die papieren in de wasserette komen werken. Ze weet niet dat Jean en Philippe een relatie hebben en is nog altijd verliefd op Jean, zelfs als ze ontdekt dat Jean en Philippe homo zijn. Jean’s broer Jacques (Nicolas Gob), die lege huizen van joodse families laat plunderen, heeft een oogje op Yvonne. Maar zij moet niet veel van hem hebben. Jacques is jaloers op Jean vanwege de intieme relatie die hij met Yvonne heeft. Hij wil hem een hak zetten, maar dat pakt volkomen verkeerd uit.

Het is alom bekend wat er met de opgepakte Joodse mensen gebeurde tijdens de Tweede Wereldoorlog. Veel minder bekend is wat er gebeurde met bijvoorbeeld zigeuners, gehandicapten en ook: homoseksuelen. Over die laatste groep gaat Un Amour a Taire, een Franse televisiefilm van Christian Faure. Het was een lang proces voordat Faure erin slaagde voldoende financiële middelen bij elkaar te schrapen om de film te maken. Het verhaal is gebaseerd op een boek van Pierre Seel, die zelf de verschrikkingen van de homovervolging heeft meegemaakt. In Frankrijk werd onder het collaborerende Vichy-regime een wet ingevoerd die homoseksualiteit strafbaar maakte. Daardoor was vervolging mogelijk. Die wet werd overigens pas in 1981(!) geschrapt, na zelfs in 1962 nog te zijn aangescherpt. Het is een gebeurtenis waar weinig mensen nog iets van (willen) weten. Vooral binnen Frankrijk is die periode een zwarte bladzijde in de geschiedenis Homoseksualiteit is er tot op heden nog steeds niet algemeen geaccepteerd. Pas in 2001 werd door de Franse regering de homovervolging officieel erkent.
Un Amour a Taire (ook bekend onder de Engelse titel A Love to Hide) is een aangrijpende film, die op een indringende manier het onrecht tegenover homoseksuelen tijdens de Tweede Wereldoorlog toont. Door enkele – ook lugubere – scènes maakt de film diepe indruk. Maar niet alleen daardoor. Ook in kleine elementen weet regisseur Christian Faure indruk te maken. Hij weet een verhaal te brengen waarin liefde, trouw, verraad en onmacht elkaar afwisselen. Waar men zich in Hollywoodprodukties nogal eens te buiten gaat aan sentimenten is dat bij deze film zeer zeker niet het geval. Het is geen tranentrekker, maar de kijker krijgt zelf een gevoel van onmacht over al het onrecht wat er aangedaan wordt. Faure weet de aandacht op een subtiele manier te verleggen van een ‘normale’ driehoeksverhouding naar de vervolgingspraktijken van nazi-Duitsland. Daarnaast worden drie van de vier hoofdrollen uitstekend vertolkt, waardoor de geloofwaardigheid nog groter wordt. Jérémie Renier (L’Enfant) als Jean, Louise Monot als Sarah/Yvonne en Bruno Todeschini als Philippe zetten stuk voor stuk sterke rollen neer. Alleen Nicolas Gob als broer Jacques valt een beetje uit de toon. Hij maakt zich soms schuldig aan overacting en dat is jammer. Maar het is slechts een kleine smet op een verder uitstekende film. De film laat in het midden of het verhaal op ware gebeurtenissen is gebaseerd. Wel is duidelijk dat men heeft getracht een zo waarheidsgetrouw mogelijke weergave te geven van de vervolgingspraktijken tegenover homoseksuelen in Frankrijk tijdens de oorlog. Volgens critici voldoet de film daar niet helemaal aan, maar dat neemt niet weg dat het goed is dat dit thema onder de aandacht van de mensen komt.
Voor de locaties is men uitgeweken naar Bulgarije. Hier was nog een authentiek landschap te vinden wat perfect voor het Frankrijk uit de Tweede Wereldoorlog door kon gaan. Enkele bijrollen worden door Bulgaarse acteurs ingevuld.
De film vraagt op een aangrijpende manier aandacht voor een – ook bij mij - bijna vergeten periode uit de geschiedenis. Laat je niet afschrikken door het label Gay & Lesbian Film dat vaak op films met dit thema geplakt wordt. Dat de film een teer punt raakte blijkt wel uit het feit dat er naar aanleiding van de film een symposium werd georganiseerd waar over de vervolging van homoseksuelen tijdens het nazi-regime werd gediscussieerd.

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 2005
Speelduur: 102 min
Uitgever: Homescreen
EAN: 8717249472872

• Also Available

De film staat in het originele beeldformaat van 1.78:1 anamorf op de DVD. Voor een televisiefilm is het niet echt gebruikelijk om op 35mm film te draaien, maar Un Amour a Taire is dat wel. Het geheel ziet er redelijk goed uit. Probleem is echter de vrij hoge compressie die is toegepast. Daardoor is de detaillering en de scherpte niet optimaal. Ook zijn er in de achtergrond regelmatig kleine compressiefoutjes te zien. Het zwartniveau en contrast zijn redelijk goed, al had het zwart iets donkerder mogen zijn. De kleuren zijn nooit helemaal verzadigd, maar dit is bewust gedaan om de juiste sfeer te creëren. De schijf is van het type DVD-5 – enkellaags – dus er is geen laagwisseling. De film is onderverdeeld in een karige 8 hoofdstukken, die ook ieder afzonderlijk via het menu zijn te kiezen. De ondertiteling is van een redelijk groot lettertype en goed leesbaar, maar staat een klein beetje te hoog geplaatst in beeld.

De DVD heeft een Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluidstrack in de originele Franse taal. Het is een nette geluidsband met een goede dynamiek en het heeft voldoende laag in zich. Dialogen zijn goed verstaanbaar en klinken helder en natuurlijk, op enkele nagesynchroniseerde Duitse officieren na. Er is een mooi stereobeeld gecreëerd met atmosferen, geluidseffecten en muziek. Er is aandacht voor details, die het geheel levendig maken. De ruimtelijke werking ontbreekt omdat er geen 5.1 signaal voorhanden is, maar voor de rest is het een erg prettig klinkende geluidstrack.

De DVD heeft een erg eenvoudig menu in 1.78:1 anamorf beeldformaat. Er is geen achtergrondgeluid aanwezig. Behalve enkele promotietrailers bevat de DVD geen extra’s.

De Joodse Sarah weet te ontkomen aan de Duitsers en zoekt onderdak bij haar jeugdvriend Jean. Die brengt haar onder bij zijn vriend Philippe. Sarah krijgt een nieuwe identiteit en komt te werken in de wasserette van Jean’s vader. Daar ontmoet ze Jacques, de broer van Jean. Die wordt verliefd op haar, maar Sarah wil niets van hem weten, want ze is verliefd op Jean. Jacques is jaloers en probeert zijn broer een hak te zetten, met rampzalige gevolgen.
Un Amour a Taire is een aangrijpende film, met af en toe zeer indringende scènes, over de homovervolging in Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. De film is oprecht en emotioneel, zonder sentimenteel te worden. De beeldkwaliteit is redelijk goed, maar een mindere compressie zou een hogere kwaliteit op hebben kunnen leveren. Het geluid is mooi gedetailleerd en goed verzorgd. Extra’s heeft deze DVD niet.