Wilbert Rietman
04-11-2007

5.2

Tales of Horror Part 1 (DVD)

Onder de titel Tales of Horror Part 1 heeft Dutch Filmworks drie schijven samengevoegd in één box. Deze DVD’s waren eerder al of los verkrijgbaar of in een andere box. Een overzicht van de inhoud:

Tales of the Unexpected (1987 – 105 min.)
Op deze disc vinden we 4 afleveringen uit het negende en laatste seizoen van de Britse televisieserie Tales of the Unexpected. De afleveringen zijn ten eerste The Surgeon. Hierin krijgt een chirurg een diamant van een prins als dank. Hij raakt deze steen echter ook weer kwijt na een inbraak. De tweede is The Verger. Deze handelt over een koster die na jaren trouwe dienst aan de kant wordt geschoven. Hij besluit iets nieuws te doen met zijn leven. Als derde krijgen we A Time to Die voorgeschoteld. Een man gaat in dit verhaal vreemd en wil zich ontdoen van zijn vrouw. Zal hij hierin slagen? De laatste aflevering is eigenlijk de eerste van het seizoen, Skeleton in the Cupboard. Een man wordt opgeschrikt door de komst van een jongedame naar zijn dorp. Het wijst erop dat zij een getuige is van een gruwelijke misdaad die hij begaan heeft.

Tales from the Darkside: The Movie (1990 – 93 min.)
Een jongetje is gevangen genomen door een heks met de bedoeling hem te serveren als diner. Om aan zijn lot te ontsnappen leest de jongen de heks een drietal verhalen voor uit haar favoriete boek Tales from the Darkside. Het eerste verhaal is Lot 249 waarin een student zijn pestkoppen laat kennismaken met een mummie. Als tweede komt Cat from Hell voorbij. Hierin is een aan een rolstoel gebonden man terecht bang voor katten en één in het bijzonder. Als laatste passeert Lover’s Vow de revue. Hierin doet een jongeman een belofte aan een gargoyle. Wanneer hij vlak hierna de liefde van zijn leven ontmoet, wordt het nog lastig voor hem zich aan die belofte te houden.

Tales of Terror (2004 – 54 min.)
Hier vinden wij 11 verhalen uit de Japanse reeks Tales of Terror. Deze afleveringen zijn Elevator, The School Excursion, Kengo Nishioka, The Visitor, Covering the 100 Tales, Cassette Tape, Spilt Water, The Backward Suit, Examination Room #3 Part 1, Examination Room #3 Part 2 en A Forgotten Item. Lees hier onze eerdere recensie van de complete Tales of Terror.

Om een graantje mee te pikken van het succes dat horror in al zijn facetten heeft, maar ook om een ieder kennis te laten maken met die vele gezichten, heeft Dutch Filmworks Tales of Horror Part 1 op de markt gebracht. Deze titel gaat echter niet op voor de schijf Tales of the Unexpected. De hier te vinden afleveringen van de succesvolle Britse televisieserie (waaraan onder andere Roald Dahl en W. Somerset Maugham aan meewerkten) bevatten wel een hoog mysterie- en thrillergehalte, maar hebben eigenlijk weinig met horror te maken. Onderhoudend zijn deze vier episodes uit het laatste seizoen echter wel. De aanblik is misschien wel wat gedateerd, maar de DVD vormt het hoogtepunt van deze box. We hebben hier overigens wel te maken met de tweede schijf uit de eerder uitgegeven Tales of the Unexpected-box.
Als tweede vinden we Tales of the Darkside: The Movie in de set. De prent is een voortvloeisel van de populaire en gelijknamige TV-hit. Drie verhalen zijn ondergebracht in een vierde vertelling en laat ons een hoop acteurs zien die nog aan het begin van hun carrière staan. We noemen hier een Christian Slater, Steve Buscemi en Julianne Moore. De mannen achter de verhalen hier zijn niet de minsten. Zo zijn er twee gebaseerd op de werken van Stephen King (Cat from Hell) en Arthur Conan Doyle (Lot 249) en komen we ook George A. Romero tegen bij de credits. Al deze kwaliteit is echter geen garantie voor een goede film. De aanpak is nogal knullig en mist vaak de broodnodige spanning. Het lichtpuntje is hier Cat from Hell, maar de rest is slechts één kijkbeurt waardig.
Dan vinden we als laatste de eerste schijf van Tales of Terror terug. Aziatische horror is in en dat bewijst de serie Kaidan shin mini bukuro wat een groot succes was in Japan. Mannen achter deze serie waren onder andere Takashi Shimizu (The Grudge) en Norio Tsuruta (Ringu 0). Men had er wellicht beter aan gedaan om een soort van greatest hits compilatie van de complete set bij te voegen. De filmpjes zijn wisselend van kwaliteit, maar bevatten wel een aantal pareltjes van moderne, Aziatische spookhorror.
Al met al biedt de box een aantal aardige (horror)verhalen, maar ook evenzo een aantal verhalen van beduidend mindere kwaliteit. Voor geïnteresseerden kan dit een leuke introductie zijn in het horror-/thrillersegment. Echte fans doen er wellicht beter aan de complete en eveneens verkrijgbare uitgaven aan te schaffen.

Genre: Horror, Thriller, TV
Jaar: 1987
Speelduur: 252 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 2.0 - Japans
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Fins, Noors, Zweeds
EAN: 8715664032695

• Cast & Crew
  • SlideShow

Tales of the Unexpected staat in zijn originele verhouding van 1.33:1 op de schijf. Zelfs voor een televisieserie van deze leeftijd is de kwaliteit ondermaats. Zo is het getoonde niet altijd even scherp en zijn de kleuren vrij flets. Ook heeft het beeld te lijden onder imperfecties als colour bleeding (waarbij felle kleuren uit lijken te vloeien) en cross colouration. Zaken als edge enhancement en met name filmgrain zijn aan de orde. Ook is het beeld niet geheel vrij van beschadigingen. Elke aflevering is apart te selecteren, maar kent geen eigen hoofdstukken. De Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar, maar staat wellicht te hoog in het beeld.

En dan Tales from the Darkside: The Movie die in zijn originele bioscoopverhouding van 1.78:1 anamorf wordt weergegeven. Het beeld hier is niet van een uitstekende kwaliteit, maar volstaat net. Er zijn beschadigingen in de vorm van vuiltjes en krasjes waar te nemen. Aliasing is ruim aanwezig, net als filmgrain. Contrast en scherpte zijn van een laag niveau. Scènes die zich in het donker afspelen, willen nog wel eens onduidelijk overkomen. De vertelling is verdeeld in een ruime 23 hoofdstukken. Het optionele Nederlandse ondertitelspoor staat nogal vreemd in het beeld geplaatst (zie screenshots 3 en 4) en is hierdoor niet altijd goed leesbaar.

De filmpjes uit de reeks van Tales of Terror zijn in de verhouding 1.78:1 niet anamorf op de DVD geplaatst. Qua beeldkwaliteit is deze schijf de beste van de drie. Het beeld oogt helder en scherp en ook de kleuren komen mooi en natuurlijk over. Beschadigingen schitteren door afwezigheid. Edge enhancement is licht toegepast. Filmgrain is wel in ruime mate aanwezig en werkt soms zelfs storend. Doordat het beeld niet anamorf is, valt de ondertiteling soms buiten het beeld en is hierdoor niet leesbaar. Een verdeling in hoofdstukken is niet toegepast op de filmpjes die nog geen 5 minuten duren.

De eerste schijf, Tales of the Unexpected, kent een Dolby Digital 2.0 audiotrack (192 kbit/s). Echt een spetterende track is het niet geworden, maar die heft deze serie ook niet nodig. Het materiaal is namelijk nogal gebaseerd op de dialogen en een enkel geluidseffect en die komen goed over. Op audiogebied wordt er dus weinig aan de kijker geboden, maar dat is in principe ook niet nodig.

Tales from the Darkside: The Movie heeft als enige van de drie een Engelstalige Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s). Het geluid is vrij van ruis of andere storende effecten. Voor een film van dit karakter en deze leeftijd klinkt de audiotrack redelijk. Dialogen komen netjes uit de centerspeaker en voor de overige filmgeluiden worden de voorkanalen aangesproken. De achterkanalen werken licht ondersteunend voor het ruimtelijke gevoel en het LFE kanaal doet zeer sporadisch van zich spreken met een mooi diep laag. Simpel gezegd een track waar weinig goeds of slechts op aan te merken valt.

De Japanse soundtrack van Tales of Terror wordt gepresenteerd in Dolby Digital 2.0 met een bitrate van 224 kbit/s. Het geluid komt vaak nogal blikkerig over en soms zelfs erg dof. De muzikale score komt nogal schel over. Een niet echt spetterende geluidstrack die maar net volstaat voor een productie als deze.

De eerste schijf, Tales of the Unexpected, kent een menu in de verhouding 1.33:1 met de begintune van de serie als achtergrondmuziek in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Extra’s kent de disc niet.

Tales from the Darkside: The Movie heeft een menu in de vreemde verhouding van 1.78:1 niet anamorf met muziek in Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Deze titel is de enige van de set met extra’s.

Cast & Crew
Vier Engelstalige pagina’s tekst over Christian Slater, Deborah Harry, John Harrison en Rae Dawn Chong.

Trailer (2 min.)
Hier vinden we de bioscooptrailer van de film die ons veel van het beste uit de film laat zien. Het beeld en geluid zijn niet in een al te beste staat.

Slideshow
Eigenlijk niets meer of minder als een foto galerij met 20 foto’s, allen direct afkomstig uit de film.

Tales of Terror tenslotte kent, net als de eerdere uitgave, geen extra’s. Het menu staat in 1.33:1 op de schijf met onheilspellend achtergrondgeluid in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s).

Onder de noemer Tales of Horror Part 1 heeft Dutch Filmworks een boxset uitgebracht bestaande uit 3 DVD’s (en niet uit 2 wat de hoes ons doet geloven). Tot op heden is er nog geen tweede deel verschenen. De box bevat 3 schijven die elk al eens eerder verkrijgbaar was, hetzij in een andere box of anders los. Qua inhoud verschillen de disks nogal. Zo bevat de eerste 4 afleveringen uit de Britse serie Tales of the Unexpected, wat niet echt een horrorserie is, en de tweede de film Tales from the Darkside: The Movie. De derde en laatste schijf bevat een aantal filmpjes uit de Japanse Tales of Terror-reeks en wisselen nogal in kwaliteit. De beeldkwaliteit van de inhoud blijft nogal achter bij andere uitgaven. Ook het geluid is niet super te noemen, maar volstaat wel. Een aardige box die een ieder, voor een aardige prijs, drie verschillende soorten horror/thriller kan tonen.