ER - Seizoen 9

09-11-2007

6.8

ER - Seizoen 9 (DVD)

Hoe blijft een succesvolle en veel bekroonde televisieserie na acht seizoenen succesvol? De schrijvers, acteurs en regisseurs van de Amerikaanse televisieseries ER (Emergeny Room) laten het je zien. Op de Amerikaanse televisie is deze serie nu bezig met haar 14e seizoen en dit lijkt nog niet het laatste seizoen te zijn. Deze succesvolle televisieserie startte in 1994 en is gebaseerd op een idee van auteur Michael Crichton. Dankzij een uitstekende combinatie van dramatiek, spanning, opwinding, vreugde en verdriet leef je elke aflevering weer mee met de talloze patiënten die met acute en kritische medische problemen op de fictieve eerste hulp afdeling van het County General Hospital in Chicago terechtkomen. Maar ook word je meegenomen in de persoonlijke beslommeringen van de leden van de medische staf, die als een rode draad door alle afleveringen heen loopt.
Het voorgaande achtste seizoen eindigde dramatisch. Het achtste seizoen betekende het afscheid van twee hoofdrolspelers van het eerste uur, Anthony Edwards ofwel Dr. Mark Greene en Eric La Salle, die de ambitieuze chirurg Peter Benton speelde. Voor fans van de serie was het afscheid van deze bekende gezichten wel even slikken. Desondanks neemt ook het negende seizoen je weer snel mee in de dagelijkse beslommeringen op de eerste hulp afdeling.
Natuurlijk zie je weer oude bekenden terug. Dr. John Carter (Noah Wyle) is al sinds het begin van de serie aanwezig en speelt ook dit seizoen weer mee. Hij is min of meer de centrale figuur geworden in de serie. Ook weer terug zijn de mank lopende Dr. Kerry Weaver (Laura Innes), de Engelse Dr. Elizabeth Corday (Alex Kingston) en de heerlijk cynische Dr. Robert Romano (Paul McCrane), Dr. Luka Kovac (Goran Visnij) en zuster Abby Lockhart (Maura Tierny). Verder spelen nog mee Dr. Susan Lewis (Sherry Stringfield), Dr. Jing-Mei Chen (Ming-Na) en Dr. Gregory Pratt (Mekhi Phifer). Het nieuwe gezicht van vorig seizoen, de militair reservist en medisch student Michael Gallant (Sharif Atikins) is ook weer aanwezig.

Het negende seizoen gaat verder waar het achtste seizoen met een prima cliffhanger stopte. Een besmettelijke ziekte legt het hele County ziekenhuis lam. Een deel van de staf blijft in isolatie op de eerste hulp afdeling opgesloten zitten. De eerste aflevering begint anders dan gebruikelijk, waardoor je jezelf even vertwijfeld afvraagt of je wel naar ER zit te kijken. Maar als de bekende begintune start, weet je het weer zeker. Voor Dr. Romano verloopt de komst van een patiënt die met een helikopter wordt ingevlogen zeer dramatisch. Het ongeval heeft grote consequenties voor zijn carrière als chirurg. Dr. Elizabeth Corday mist Mark en keert terug naar Engeland naar het ziekenhuis van haar vader. Ze kan maar slecht aarden tussen de Engelse medici. Zuster Abby Lockhart en Dr. John Carter voelen steeds meer voor elkaar. Het vroegere drankprobleem van Abby blijft John dwars zitten. Het wordt nog lastiger als Abby’s broer Eric opeens opduikt en dezelfde ziekte blijkt te hebben als haar moeder. Abby wil Eric graag helpen, maar haar broer wil dat niet. De oma van Dr. John Carter stelt hem voor een moeilijke keuze. Dr. Kovac raakt zijn grip op de werkelijkheid steeds meer kwijt, verliest zichzelf in het uitgaansleven, wat uiteindelijk een vervelend ongeval met een medisch studente tot gevolg heeft. Kovac trekt zich vervolgens het lot van een zieke Kroatische jongen erg aan. Dr. Gregory Pratt strijkt menig collega met zijn eigenwijze handelen tegen de haren in, maar wint langzaam ook aan respect. Privé heeft hij veel te stellen met zijn oudere broer, die slecht voor zichzelf kan zorgen. In Dr. Chen, die weer terug is op de eerste hulpafdeling, vindt hij een meer dan aardige collega. Wanneer een belangrijk gemeenteraadslid in de ER wordt behandeld, betekent dit voor Dr. Kerry Weaver een kans voor haar managementaspiraties. En tot grote verrassing van iedereen, inclusief Dr. Susan Lewis zelf, staat haar man opeens voor haar neus. Dr. Kovac vindt dat hij nuttiger werk kan verrichten in Afrika en vertrekt naar dit gevaarlijke gebied. Dr. John Carter reist hem later achterna. Vergeleken met wat hem daar te wachten staat, lijkt de stress van County General een ontspannen vakantie ….

Natuurlijk komen op de ER ook vele interessante spoedeisende gevallen binnen; zoals slachtoffers met schotwonden of van auto-ongelukken, AIDS patiënten of gevallen van huiselijke mishandeling. Daarbij wordt menig sociaal moeilijk thema niet gemeden. De afwisseling in de medische gevallen, het tempo waarin ze zich aandienen en de druk op snel medisch ingrijpen zorgt voor de stoot adrenaline in de serie. Ook dit negende seizoen kent een goede mix van persoonlijke besognes en interessante medische gevallen. Beide zorgen dit seizoen voor drama en emotie, voor vreugde en verdriet. Toch ligt bij dit negende seizoen de nadruk op de persoonlijke drama’s van de stafleden. En trend die zich in de hierna komende seizoenen voortzet. In de voorbijgaande jaren heeft ER een groot aantal onderscheidingen ontvangen. Alhoewel het idee voor de serie afkomstig is van Michael Crichton, zijn het verschillende schrijvers die (delen van) de afleveringen schrijven en verschillende regisseurs die de aflevering regisseren. De ondertussen zo bekende openingstune van ER en de belangrijkste muziek is geschreven door James Newton Howard, die daar elk jaar de ASCAP Award voor uitgereikt krijgt.

Warner brengt de 22 afleveringen van dit negende seizoen uit in een 3-DVD boxset. De drie dubbelzijdige DVD’s zijn verpakt in twee slimline keepcase. Op de achterzijde van de covers van elke aflevering is een korte synopsis opgenomen.

Genre: Drama, TV
Jaar: 2003
Speelduur: 940 min
Verpakking: Slimcase(s) in Slipcase
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 7321906120092

• Weggelaten scènes

Sinds dit zevende seizoen werd de serie in het 16:9 (1.78:1) formaat uitgezonden. De 22 afleveringen van het negende seizoen staan ook in dit formaat 1.78:1 anamorf op de DVD. De serie is op 35 mm film opgenomen. Evenals bij voorgaande seizoenen ziet het beeld op de DVD er zeer goed uit. Het heeft een zichtbaar betere kwaliteit dan je op televisie ziet en is in de loop der seizoenen ook in kwaliteit omhoog gegaan. Het beeld is meer dan voldoende scherp met goed detailniveau. Er is geen edge enhancement toegepast om de scherpte-indruk te verhogen. Het beeld heeft goed verzadigde en natuurlijke kleuren en een goed contrast. Filmgrain is in lichte mate aanwezig. Het beeld is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. De 22 afleveringen staan verspreid over drie DVD’s, elk van het type DVD-18 (dubbelzijdig en dubbellaags). De optionele Nederlandse ondertiteling is wit en heeft een goed leesbaar lettertype. De ondertiteling staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

De serie is gewoon in stereo uitgezonden. De soundtrack op DVD is een Dolby Digital 2.0 stereo soundtrack (bitrate 192 kb/s). Een goed klinkende soundtrack met prima stereospreiding. Dat laatste valt vooral op bij de begintune van de serie, die mooi ruimtelijk klinkt. Detail van de soundtrack is goed. In de soundtrack is een opvallend goed laag aanwezig. Dialogen zijn altijd goed te volgen en zijn midden in het geluidsbeeld geplaatst. Bij gebruik van de DPL-II(x) decoder neemt de ruimtelijkheid van het geluidsbeeld wel iets toe, maar dit gaat ten koste van de detaillering. ER klinkt het best bij beluistering in stereo.

De breedbeeldmenu’s zijn statische schermen met DD2.0 (192 kb/s) achtergrondgeluid. Deze set heeft een ruime selectie weggelaten scènes als extra meegekregen. Deze weggelaten scènes komen uit verschillende afleveringen en zijn op elk van de drie DVD’s terug te vinden dankzij het schaarsymbool dat naast bijna iedere aflevering te vinden is. De niet gebruikte scènes hebben 1.78:1 niet anamorf beeldformaat. Deze weggelaten scènes zijn ook te vinden onder de menukeuze Outpatient Outtakes

De DVD’s zijn verpakt in twee slimline keepcases, die tezamen in een stevig kartonnen slipcase zitten.

De Amerikaanse televisieserie ER (Emergency Room) is al veertien seizoenen lang bijzonder succesvol. De serie is naar een idee van Michael Crichton, waarbij de afleveringen door verschillende schrijvers worden geschreven en verschillende regisseurs geregisseerd. Bijzonder aan de serie is het relatief hoge tempo waarbij de scènes elkaar op natuurlijke wijze in een rap tempo afwisselen. Het achtste seizoen is een bijzonder sterk maar ook zeer dramatisch seizoen. De verhaallijnen met de persoonlijke beslommeringen van de medische staf vormen een rode draad door alle afleveringen. Uiteraard houden spoedeisende medisch gevallen hen elke aflevering weer bezig.
Warner heeft ook de 22 afleveringen van het negende seizoen uitgebracht in een 3-DVD boxset. De kwaliteit van beeld en geluid is net als bij voorgaande seizoenen weer zeer goed. Het beeldformaat is 16x9 breedbeeld, het geluid is goed klinkende stereo. Als extra is op alle discs een selectie weggelaten scènes toegevoegd. ER blijft ook met dit seizoen een aanrader.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.