Kaw

Wilbert Rietman
14-11-2007

6.1

Kaw (DVD)

Voor Wayne Merkle (Sean Patrick Flanery) is het de laatste dag als sheriff van het dorpje Middletown. Hij en zijn vrouw Cynthia (Kristin Booth) staan namelijk op het punt te verhuizen naar een grote stad. Een erg rustige laatste dag zal Wayne echter niet krijgen. Een ware plaag van raven terroriseert namelijk het dorpje. De vogels starten hun terreur in de buitengebieden, maar al snel is niemand meer veilig voor ze. Wayne gaat de vogels te lijf met behulp van enkele dappere inwoners. Waarom handelen de dieren zo agressief? Wellicht dat de streng gelovige Oskar en zijn gezin hier meer van weten.

De natuur slaat terug en de setting is een klein dorpje. Dit gegeven is de basis geweest voor menige horror of thriller. Denk hierbij aan successen als Arachnophobia, Jaws en Alfred Hitchcock’s The Birds. De hier besproken horror Kaw heft vooral naar die laatste gekeken. Verwacht niets nieuws onder de zon, maar een solide horror die alle bestaande paden nogmaals behandelt. Elke scène voelt bekend aan. De makers steken ook niet onder stoelen of banken dat ze vooral gekeken hebben naar The Birds. Zo wordt één van de rollen vervuld door Rod Taylor die we ook al in deze klassieker konden bewonderen. Het gegeven is dus bekend, de uitvoering aan de mindere kant. Zo kent de film veel continuïteitsfouten. Dan sneeuwt het of ligt er sneeuw, dan is er geen vlokje te bekennen. Ook de reden waarom de raven zo agressief zijn, komt nogal uit de lucht vallen en doet eerder lachwekkend dan logisch aan. Als de prent zich wat minder serieus had genomen, zoals bijvoorbeeld Lake Placid, dan had zich nog een interessante productie kunnen ontvouwen. Nu is het vooral een zouteloze horror.
De verantwoordelijke regisseur is Sheldon Wilson. Deze Canadees was eerder verantwoordelijk voor het aardige Shallow Ground, maar heeft verder nog niet veel op zijn CV staan. Ook de schijver, Benjamin Sztajnkrycer, is een relatieve nieuwkomer. Hopelijk weten de heren in de toekomst betere producties af te leveren. Het siert de makers wel dat ze ervoor gekozen hebben zoveel mogelijk echte vogels te gebruiken. De scènes waarin computer gegenereerde raven te zien zijn, doen trouwens erg nep aan.
De cast staat onder aanvoering van Sean Patrick Flanery. Hem kennen we vooral als Young Indiana Jones in de gelijknamige televisiefilms en als Greg Stillson in Stephen King’s Dead Zone. De acteurs doen allen goed hun best en komen naturel over op de kijker. Uitzondering hier is Stephen McHattie als de dorpsdronkaard Clyde. McHattie kennen we voornamelijk van kleine rollen in grote producties en televisieseries, waarbij vooral zijn rollen in de diverse Star Trek-series opvallen. Hij acteert nogal op de automatische piloot en komt hierdoor geforceerd over.
Bijblijven zal Kaw zeker niet, maar het kan wel als leuk kijkvoer dienen voor de fans. Een aardig tussendoortje dus, mits je langs de foutjes heenkijkt.

Genre: Horror, Science fiction, Thriller
Speelduur: 89 min
  • DTS 5.1 - Engels
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983481596

Kaw heeft op deze DVD een anamorfe beeldverhouding meegekregen van 1.78:1. Voor een productie als deze ziet het beeld er erg goed uit. Er zijn geen oneffenheden waar te nemen. Wel zijn zaken als filmgrain en edge enhancement minimaal zichtbaar. Interlacing is wel een hinderlijk aanwezige artefact. Dit is pas echt goed zichtbaar bij het bekijken van de prent via de computermonitor of een beamer. Hierbij kan dan een raar dubbel beeld ontstaan. Zoals eerder vermeld, doen de computer gegeneerde raven nep aan. Het is gewoon duidelijk te zien dat dit geen echte vogels zijn en dat ze achteraf in het beeld geplaatst zijn. Het contrast is prima in orde. Ook schaduwdetail is goed voor elkaar. Tijdens de donkere scènes blijft alles goed zichtbaar. Kleuren ogen mooi helder en natuurlijk. Na ongeveer 52 minuten is er wel een zeer duidelijke laagwisseling merkbaar, die beter geplaatst had mogen worden. De optionele Nederlandse ondertiteling staat goed in het beeld geplaatst en is duidelijk leesbaar. Op het gebied van de indeling van de hoofdstukken komt de film er bekaaid vanaf met slechts 6 stuks.

De originele Engelstalige soundtrack staat in 3 vormen op de schijf. Er is de keuze uit een Dolby Digital 2.0 track (192 kbit/s), een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en een DTS 5.1 track (754 kbit/s). Het mag gezegd worden dat de 2.0 track redelijk klinkt, maar de aandacht gaat natuurlijk uit naar beide 5.1 tracks. Spectaculair zijn deze audiotracks echter niet te noemen. Verwacht geen angstaanjagend en dreigend gefladder van onze gevederde vrienden, maar een track die simpelweg geluid levert bij de beelden. Dialogen zijn wat aan de zachte kant, maar wel duidelijk verstaanbaar. Deze worden netjes weergegeven door de centerspeaker. De speakers voor worden aangesproken als het gaat om de overige filmgeluiden en de muziek. Hierbij wordt ondersteuning geboden door de achterste kanalen, maar hier klinkt het één en ander wel nogal zacht. Het LFE wordt zeer sporadisch aangesproken met een gedoseerd laag. Het DTS spoor is iets meer gedetailleerd en verdient daarom de voorkeur.

Zoals bij meer films die verschenen zijn op het Films From Hell label van Bridge, heeft ook Kaw een menu dat bestaat uit één statisch menuscherm. Dit scherm wordt weergegeven in 1.33:1 zonder achtergrondgeluid. Het menu geeft qua extra’s alleen de mogelijkheid om vijf trailers te bekijken van andere releases van Bridge. Om de hoes van de DVD zit een sleeve die het product passend maakt bij de overige uitgaven op het Films From Hell label.

Kaw is een horrorfilm zoals al zo vaak gemaakt. Het speelt zich af in een klein dorpje, waar iedereen elkaar kent. Op een dag (en uiteraard de laatste dag van de plaatselijke sheriff) slaat de natuur toe. Duizenden raven belagen het dorpje, zijn inwoners en bezoekers. Niemand is veilig en één voor één vallen de mensen ten prooi aan de moordlustige vogels. Dit gegeven is al veel eerder en ook al veel eerder uitgevoerd. De makers hebben duidelijk goed gekeken naar The Birds van Alfred Hitchcock. Het aantal plotgaten en dubieuze toevalligheden stapelen zich hier teveel op. De beeld- en geluidskwaliteit is redelijk, maar verwacht geen technische hoogstandjes. Jammer genoeg ontbreken er extra’s. Een documentaire over de getrainde raven had interessant kunnen zijn. Aardig kijkvoer voor de horrorliefhebber, anderen kunnen Kaw beter links laten liggen.