Red Rover

Wilbert Rietman
26-11-2007

5.2

Red Rover (DVD)

Kylie (Jodi Lyn O’Keefe) heeft al haar hele jonge leven last van psychische problemen. Haar broer Will (William Baldwin) is psychiater en trekt zich de problemen van zijn jongere zusje nogal aan. Hij heeft het gevoel dat hij haar kan genezen. Hij krijgt hier een uitgelezen kans voor als zij een groot landhuis erven. Dit landhuis bevindt zich op een verder onbewoond eiland. Will besluit om hier een tijdje met zijn zus te vertoeven. Kylie krijgt echter last van waanbeelden. Het lijkt erop dat hun familie een groot geheim met zich meedroeg. Geesten uit het verleden zoeken contact met Kylie. Het antwoord op het mysterie ligt ergens op het eiland verborgen. De waarheid blijkt schokkender dan ze gedacht hadden.

Spookverhalen zijn er in vele soorten en maten. Wie herinnert er zich niet films als Poltergeist of The Grudge? Ook Red Rover is een spookverhaal. Binnen dit genre laat hij zich het beste vergelijken met Hide and Seek. Het verhaal is interessant genoeg om de complete lengte van de film te blijven boeien. Het tempo ligt echter wel laag. Ook blijft het één en ander onduidelijk voor de kijker. De prent speelt zich grotendeels af op een onbewoond eiland. Deze setting ziet er erg mooi uit en geeft de thriller net dat beetje extra. Het gegeven dat de hoofdpersonen compleet afgesloten zijn van de bewoonde wereld geeft een fijn claustrofobisch gevoel. De toon is erg somber en het verhaal ontvouwt zich langzaam aan de kijker als een puzzel. Als dan de film bij zijn einde is gekomen, blijft de kijker toch met een licht onbevredigd gevoel achter. Een aantal vragen blijven namelijk onbeantwoord. Of dit te maken heeft met de onkundigheid van de Canadese regisseur Marc S. Grenier of met de onervarenheid van schrijvers Linda Cordeiro en Alisandra Rand is niet duidelijk.
De twee hoofdrolspelers William Baldwin (die we vooral kennen als “broer van” en uit Backdraft) en Jodi Lyn O’Keefe (bekend van de series Nash Bridges en Prison Break) spelen in ieder geval uitstekend. Ze komen zeer geloofwaardig over en dan laten ze met name hun band als broer en zus mooi excelleren. Alleen wanneer het aankomt op Will’s vak als psycholoog slaat Baldwin de plank nog wel eens mis. Helaas voor hun doen de plotgaten en het lage tempo de prent niet boven zichzelf uitstijgen. De middenmoot wordt gehaald, maar zeker niet meer dan dat. Alles bij elkaar maakt het een vertelling die nooit meer zal zijn als een huurtip en nog net garant staat voor een leuk kijkavondje.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2003
Speelduur: 99 min
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983486232

De beeldkwaliteit van het anamorfe 1.78:1 beeld valt nogal tegen. Zo kent het vertoonde bij tijd en wijle een aantal beschadigingen en krassen. Dit lijkt niet nodig voor een recente productie als deze. Verder verdienen vooral de scherpte en detaillering van het beeld geen voldoende. De prent oogt nogal wazig wat zelfs soms onduidelijkheid als gevolg heeft. Ook is er sprake van artefacten zoals edge enhancement en aliasing. Er is veel filmgrain aanwezig wat ook niet bijdraagt aan het kijkplezier. Gewoonweg een beeld wat ondermaats presteert en wat zeker beter kan. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op de juiste hoogte in het beeld geplaatst. Verder kent de productie 9 chapterstops.

Voor het geluid krijgen we een Dolby Digital 2.0 stereotrack (192 kbit/s) voorgeschoteld in de originele Engelse taal. Het geluid van de film bestaat voornamelijk uit dialoog en sferische filmmuziek. De dialogen zijn altijd goed te volgen. Echt een dynamische audiotrack is het niet geworden. Het geluid klinkt in principe mooi. Beschadigingen zijn niet hoorbaar. Wel is er soms ruis te horen en dan met name bij de scènes die zich buiten afspelen. De muziek klinkt mooi, maar mist een beetje bombast. Simpel gezegd een geluid waar je niet teveel van mag verwachten.

Het geanimeerde menu staat anamorf in de verhouding 1.78:1 op de DVD. De achtergrondmuziek wordt verzorgd door een Dolby Digital 2.0 audiotrack met een bitrate van 192 kbit/s. Er is maar één extraatje terug te vinden:

Trailer (2 min.)
De bioscooptrailer van de film. De trailer wordt weergegeven in de beeldverhouding 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kbit/s). Men doet er goed aan de trailer pas te bekijken na het zien van de film. Zo’n beetje het complete einde zit namelijk in de trailer.

Thrillers komt men tegen in alle soorten en maten. Eén van de subgenres binnen de thriller is de spookthriller. Hierin wordt of worden een aantal personen of slechts één belaagd door geesten. Sommige geesten hebben iets goeds en andere weer iets kwaads in de zin. In Red Rover zitten een aantal spoken die een broer en een zus lastig vallen op een onbewoond eiland. Een verschrikkelijk goede film is deze prent niet te noemen. Het is wel het bekijken waard, maar niet echt een titel die bij zal blijven. Het beeld verdient net geen voldoende, daarvoor presteert het getoonde te slecht. Ook het geluid is niet geweldig, maar volstaat. Voor de geïnteresseerde wellicht een leuke huurtip.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Bridge Entertainment Group.