Sicilian, The

04-12-2007

3

Sicilian, The (DVD)

Salvatore Giuliano (Christopher Lambert) probeert samen met zijn beste vriend en neef Aspanu (John Turturro) de arme boeren van Sicilië te helpen met het smokkelen van graan. Hij is kwaad op de grootgrondbezitters die land braak hebben liggen, maar het niet af willen staan aan de boeren. Tijdens een van hun smokkeltochten worden Giuliano en Aspanu betrapt en in de schermutselingen die volgen schiet Giuliano een agent dood. Er wordt direct jacht op hem gemaakt en hij is genoodzaakt de bergen in te vluchten. Vandaaruit vecht hij als een soort Robin Hood met een aantal handlangers tegen de gevestigde orde en de maffia. Hij steelt voedsel en geld van de rijken en geeft dit aan de armen. Zijn populariteit bij de bevolking stijgt en men ziet in hem een nieuwe leider. De huidige machthebbers zien de bui al hangen en willen koste wat kost Giuliano uitschakelen, desnoods met de hulp van de aartsvijand: de Maffia.

In de eerste helft van de 20e eeuw leefde op Sicilië de nationalist Salvatore Giuliano. Hij stal van de adel en rijke landheren om zo de arme bevolking van vlees en voedsel te voorzien. Hij werd gezien als een soort Robin Hood. Ondanks dat hij geen politiek bedreef werd hij gezien als een sympathisant van het communisme. Het levensverhaal van Salavatore Giuliano werd al eerder verfilmd. In 1962 maakte Fransesco Rossi de film Salvatore Giuliano. De geschiedenis werd ook opgetekend door Mario Puzo (The Godfather) in het boek The Sicilian. Naar aanleiding van dit boek van Puzo maakte Michael Cimino (The Deer Hunter) de gelijknamige film. Cimino maakt graag epossen van zijn films. Zo kun je ook The Sicilian omschrijven. Maar het mag dan groots van opzet zijn, qua verhaal en inhoud is de film niet altijd even geslaagd. Hoe komt dat? Ten eerste zijn twee van de hoofdrollen niet zo goed. Christopher Lambert is altijd al een middelmatig acteur geweest en ook in deze film kan hij die kwalificatie niet ongedaan maken. Hij is erg ééndimensionaal en weet te weinig inhoud te geven aan zo’n sinister figuur als Giuliano geweest moet zijn. Daarnaast stelt de rol van Barbara Sukowa als de hertogin ook teleur. Ze mag er dan geen moeite mee hebben om uit de kleren te gaan, voor de rest weet ze niet hoe ze de rol aan moet pakken. Een lange scène tussen Lambert en Sukowa is volkomen ongeloofwaardig. Dat ligt niet alleen aan hen, maar ook aan het met veel te veel romantische avances doorspekte script. De relatie tussen Lambert en de beeldschone Giulia Boschi is nog wel geloofwaardig (al is het niet op ware feiten gebaseerd en vraag je je soms af hoe een vrouw haar man zo lang trouw kan blijven), maar waarom Sukowa zo’n grote rol heeft gekregen is totaal onduidelijk. De beste rol van de film komt van Joss Ackland als de norsige en stoïcijnse maffiabaas Don Masino. Hij weet wel een geloofwaardig karakter neer te zetten. Naast de wisselvallige acteerprestaties zijn de dialogen soms van een dusdanig pathetisch niveau dat ze bijna onbegrijpelijk worden. Scenarioschrijver Steve Shagan heeft blijkbaar veel dichterlijke gedachtes gehad, maar ze passen niet bij dit soort films. Er gaat trouwens het gerucht dat het merendeel van het script is geschreven door Gore Vidal, maar deze heeft hier nooit erkenning of credits voor gekregen.
De film ziet er wel prachtig uit met mooi camerawerk en een mooie aankleding qua decors en kostuums. De landschappen van Sicilië komen mooi uit de verf en de sfeer van Zuid-Italië komt goed over. Maar helaas is dit te weinig om de kijker ruim twee uur, die The Sicilian duurt, te kunnen blijven boeien.

In 2003 is The Sicilian al eens op DVD uitgebracht door RCV. De hier besproken versie is de 2007 uitgave van Universal.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 1987
Speelduur: 141 min
EAN: 5050582520699

• Fotogalerie

Op de DVD staat een anamorfe transfer in het originele beeldformaat van 2.35:1. Het betreft hier dezelfde transfer als de RCV versie uit 2003. Het beeld is zo goed als vrij van beschadigingen en vuil, maar voor de rest is de kwaliteit slechts redelijk. Dat komt vooral door de grote hoeveelheid filmgrain en beeldruis dat in een aantal scènes opduikt. Daardoor zijn zowel scherpte als detaillering matig. Vooral in donkere (binnen-)scènes is de detaillering onvoldoende. Het contrast en zwartniveau zijn in orde en de kleuren ogen fris en goed verzadigd met natuurlijke tinten. Met enige regelmaat is lichte tot matige edge-enhancement toegepast. Er is nogal een flink verschil tussen diverse scènes. Buitenscènes zien er over het algemeen beter uit dan binnenscènes.
De film is onderverdeeld in een keurige 20 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De optionele ondertiteling is van een duidelijk lettertype en staat goed geplaatst in beeld.

De originele geluidsband bij de film bestaat uit een 6-kanaals stereotrack. Hiervan is een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) geluidstrack gemaakt voor de DVD. Het geheel klinkt vrij gedateerd, waarbij het ontbreekt aan een mooi laag. Maar het klinkt wel helder en warm. Dialogen komen keurig uit het midden en zijn uitstekend te verstaan, maar klinken wat dunnetjes. Bijna al het geluid is nagemaakt en dat is ook hoorbaar. Soms klinkt het te klinisch en soms is het een beetje kaal in vergelijking met wat je in beeld ziet. De originele muziek van David Mansfield is heel sferisch en mooi.

De DVD heeft een mooi geanimeerd hoofdmenu in 1.78:1 anamorf beeldformaat met het themafragment uit de muziek als achtergrondgeluid (Dolby Digital 2.0 – 192 kb/s). De DVD heeft slechts twee extra’s:

Trailer (2½ min)
De ‘lange trailer’ van de film, zoals deze genoemd wordt in het menuscherm, in een matige kwaliteit. Er komen nogal wat beschadigingen voorbij en ook heeft de trailer last van veel filmgrain. Het geluid is slechts mono en klinkt heel dun met weinig dynamiek. De trailer is in 1.85:1 anamorf beeldformaat en er is geen ondertiteling beschikbaar.

Fotogalerie
16 Stills uit de film worden hier getoond, zonder extra informatie of achtergrondgeluid. Het menuscherm op zich is wel mooi vormgegeven.

Salvatore Giuliano smokkelt graan naar de arme boeren, maar wordt op een dag betrapt. Hij schiet een agent dood en vlucht naar de bergen. Vandaar berooft hij met een aantal handlangers de rijken van geld en voedsel om het aan de armen te geven. Zijn populariteit bij de bevolking groeit, waardoor de huidige leiders van Sicilië hem uit willen schakelen.
The Sicilian is een periodefilm van Michael Cimino. Helaas is het verhaal niet zo goed uitgewerkt en zijn enkele acteerprestaties van een matig niveau. Zeker niet de beste film van Cimino. De beeld- en geluidskwaliteit halen niet meer dan de kwalificatie ‘redelijk’. Het aantal extra’s is beperkt tot een trailer en een aantal foto’s. Diegene die de eerste uitgave van de film op DVD bezit heeft geen enkele reden om deze te vervangen voor de nieuwe versie.