Saw III

10-12-2007

4.7

Saw III (Blu-ray)

De psychopathische moordenaar Jigsaw (Tobin Bell) is andermaal ontsnapt aan de politie. Hij heeft zich teruggetrokken om zich voor te bereiden op nieuwe vallen en de mensen die hij aan deze vallen zal blootstellen. Het gaat echter niet goed met de moordenaar en dankzij de tumor in zijn hoofd, heeft hij niet lang meer te leven. Zijn nieuwe hulpje Amanda (Shawnee Smith) verzorgt hem en helpt hem nieuwe vallen te maken en mensen te ontvoeren. Eén van die mensen is Lynn Denlon (Bahar Soomekh) en zij is werkzaam in een ziekenhuis als dokter. Zij krijgt van Jigsaw de opdracht hem zo lang mogelijk in leven te houden en dit is ook in haar eigen belang. Ze heeft namelijk een val om haar nek gekregen die verbonden is met de hartslag van Jigsaw. Komt hij te overlijden dan zal de val in werking treden en Lynn op gruwelijke wijze om het leven komen. Ze moet er dus alles aan doen de moordenaar zolang mogelijk in leven te houden en dit is geen gemakkelijke opgave. Naast Lynn is ook Jeff Reinhart (Angus Macfadyen) slachtoffer geworden van Jigsaw en hij moet een serie van tests afleggen om heelhuids huiswaarts te kunnen keren. Het is duidelijk, Jigsaw is terug en voor hij zal sterven, probeert hij nog enkele mensen de dood in te jagen.

Met al twee delen achter de rug, kent de horrorliefhebber natuurlijk het ‘Saw-recept’. Voor mensen die deze thrillers nog niet eerder heeft gezien. De Jigsaw Killer is een moordenaar die zichzelf ziet als een therapeut. Hij wil mensen laten inzien dat ze een verkeerd leven leiden, althans in zijn ogen. Daartoe ontvoert hij hen en stelt ze bloot aan een test. Hij ziet zichzelf niet als moordenaar. Tenslotte vermoordt hij niemand zelf en biedt hij elk ‘slachtoffer’ een uitweg. Deze insteek maakte van de hoofdpersoon niet zomaar een gestoorde moordenaar, maar iemand met ideologische principes. Dat maakte de eerste film Saw in 2004 nog origineel met een boeiend karakter als hoofdpersoon. In dit derde deel is van dit uitgangspunt niet zoveel meer overgebleven. Oorzaak is onder andere dat, omwille van de variatie, niet Jigsaw zelf maar zijn hulpje Amanda de vallen voor de slachtoffers maakt.
Met het verschijnen van elk nieuw deel moet er natuurlijk meer gore in de film zitten. Je wilt tenslotte het voorgaande deel overtreffen. Bij Saw III gaat deze aanpak ten koste van het verhaal. Voor de liefhebbers van veel bloed en onsmakelijke sterfgevallen valt er dus genoeg te genieten. De reeks testen zijn weer erg hard en bloederig en toch ook wel origineel. In Saw II kon hoofdrolspeler Tobin Bell zijn rol van Jigsaw nog wat uitdiepen, maar in Saw IIIhier doet hij niet veel meer dan liggen op bed. Zijn karakter was in het vorige deel al ziek, maar hij lijkt nu toch echt aan het einde van zijn leven te zijn. Zijn leven en denkwijzen worden nog enigszins verklaard door een serie flashbacks, maar echt veel voegen deze niet toe aan het verhaal. Zijn hulpje Amanda, een rol van Shawnee Smith, komt in dit deel meer aan bod. Haar personage is vooral interessant door haar groeiende jaloezie naar haar leermeester. Het verhaal draait verder om een vader die worstelt met het verlies van zijn zoon. Jigsaw biedt hem de kans met zichzelf in het reine te komen en hiervoor moet hij zich een weg banen door een soort doolhof vol met testen. Hij staat zelf echter niet bloot aan de testen maar krijgt de kans te beslissen over het leven van enkele mensen, die betrokken waren bij de dood van zijn zoon. In 2007 kreeg Saw III nog enkele nominaties voor beste horrorfilm en werd hoofdrolspeler Tobin Bell genomineerd voor een MTV Award. Saw III bracht in Amerika nog altijd ruim 80 miljoen dollar in het laatje. Het vierde deel verschijnt begin 2008. Nu moet je het nog even doen met de Jigsaw Killer in Saw III.

Dutch Filmworks heeft SawIII in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD) en HD DVD. In deze recensie bekijken we de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we natuurlijk een vergelijking met de eerdere DVD SE uitgave.

Genre: Horror
Speelduur: 114 min
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • DTS-HD MA - Engels
EAN: 8715664049778

• Photo Gallery
  • Liner Notes
  • The Traps Of Saw III
  • The Details Of Death
  • Darren's Diary

De Blu-ray Disc uitgave heeft het 1.78:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920 * 1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 video compressiemethode. De film staat met de originele beeldsnelheid van 24 beelden per seconde op de schijf. Daardoor heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray Disc is 114 minuten tegenover 109 minuten op de PAL DVD uitgave.

De transfer van de SD DVD uitgave van Dutch Filmworks hebben we eerder dit jaar al als goed beoordeeld. De Blu-ray Disc oogt scherp met een goed gedetailleerd beeld. Het beeld is stilistisch bewerkt om een bepaalde sfeer neer te zetten. Dit betekent veel koele kleuren in vooral blauwe en grijze tinten. Huidtinten zien er natuurlijk uit. Zoals wel vaker bij films in dit genre is het beeld vrij donker van aard. Dankzij een goed contrast en schaduwdetail blijft alle details in het beeld goed zichtbaar. Behoudens de filmgrain is het beeld vrij van ongerechtigheden. De filmgrain is opzettelijk in het beeld gebracht, om het geheel een rauwe, realistische sfeer te geven. Vergeleken met de DVD valt op dat edge enhancement nu volledig afwezig is. De scherpte en ook de mate van detaillering van het beeld is een beter. Door de betere detaillering is ook de dieptewerking van het beeld fraaier. Kortom, ook deze Blu-ray Disc overtuigt met een fraai beeld dat zichtbaar mooier is dan de SD DVD uitgave. De optionele ondertiteling heeft een klein en goed leesbaar lettertype.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De Blu-ray Disc heeft een Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en een Engelstalige DTS HD Master Audio 5.1 surroundtrack (gemiddelde bitrate 2 Mb/s).
De surroundtrack maakt goed gebruik van alle aanwezige kanalen. Als geheel heeft de soundtrack een fraai klinkend surround geluidsbeeld. De nadruk ligt op de frontspeakers, waar zowel de filmmuziek als de filmgeluiden door weergegeven worden. De surrounds speakers ondersteunen effectief met omgevingsgeluiden en tijdens de actiescènes goed hoorbare effecten. De soundtrack klinkt zeer dynamisch en versterkt de enge sfeer van de film goed. Het LFE kanaal ondersteunt met extra laag en versterkt daarmee de impact van de geluiden. Ondanks al het geweld blijven de dialogen, die via de centerspeaker komen, altijd goed te volgen.
Beide soundtracks zijn een vooruitgang op de DVD uitgave. De Dolby Digital track profiteert van de afwezigheid van de 4% (PAL) speedup en klinkt daardoor wat voller en gedetailleerder. De hoog resolutie DTS HD track klinkt nog beter met een grotere helderheid, meer detail en een strakker laag. Kortom, een prima klinkende soundtrack.

De Blu-ray Disc start met een haarscherp ogend menuscherm. Voor de instellingen, de scènekeuze en de extra’s maakt de Blu-ray Disc gebruik van een pop-up menu. Dit menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt een groot aantal extra’s, die overgenomen zijn van de 2-DVD Special Edition. De extra’s zijn deels in 1080i HD resolutie en deels in 576i SD resolutie. Alle extra’s zijn voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Regisseur Darren Lynn Bousman, schrijver/producent Leigh Whannel en de executive producers Peter Block en Jason Constantine verzorgen een erg leuk en interessant audiocommentaar tijdens de film. Vooral de regisseur weet een hoop te vertellen over de totstandkoming van de film. Het commentaar kun je alleen selecteren via het optiemenu.

Met keuze uit de Bioscooptrailer (1 min) en een korte Teasertrailer (½ min).

Liner Notes
Zeven tekstschermen met Nederlandstalige achtergrondinformatie over de film.

Photo Gallery
Tien afbeeldingen die rechtstreeks uit de film komen.

The Traps Of Saw III (9 min)
Zoals de naam al doet vermoeden gaat deze featurette in op de verschillende vallen die weer in de film te zien zijn. We zien hoe deze ontworpen werden en hoe ze in elkaar gezet zijn. Leuk om te zien en er komt toch nog wat behoorlijk wat werk bij kijken voordat de vallen klaar zijn om gebruikt te worden in de film.

The Details Of Death: The Props Of Saw III (7 min)
In een film als deze worden veel effecten gebruikt om de bloederige scènes zo echt mogelijk te laten lijken. Hier krijgen we te zien hoe enkele van deze effecten tot stand zijn gekomen en hoe ze gemaakt worden.

Darren’s Diary: Anatomy Of A Director (9 min)
Hier volgen we regisseur Darren Lynn Bousman een dagje op de set van Saw III en krijgen we een blik achter de schermen.

Deleted Scenes (5 min)
Een reeks verwijderde scènes komen achter elkaar voorbij en er wordt geen tekst of uitleg gegeven over het hoe en waarom van het knippen van de scènes

Het leven van de psychopathische moordenaar Jigsaw loopt ten einde, maar hij heeft nog enkele vallen paraat voor wat laatste gevallen. Jigsaw’s hulpje Amanda maakt de vallen voor de slachtoffers. Saw III biedt meer bloed, ledematen en andere smerigheden dan de vorige delen in de serie. Dit gaat dan wel ten koste van het verhaal. De liefhebbers van gore zullen niks te kort komen. In de hoofdrollen spelen weer Tobin Bell en Shawnee Smith. Op deze Blu-ray Disc uitgave van Dutch Filmworks staat de film in prima High Definition kwaliteit beeld en geluid. De selectie aan extra’s is overgenomen van de 2-DVD Special Edition. Een nette HD uitgave.

HD DVD
Saw III is door Dutch Filmworks ook op HD DVD uitgebracht. De HD DVD is qua specificaties en extra’s gelijk aan de hier besproken Blu-ray Disc uitgave.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.