Outlaw (SE)

Wilbert Rietman
15-12-2007

5.9

Outlaw (SE) (DVD)

Bryant (Sean Bean) is beroepsmilitair en komt net terug uit Irak. Bij aankomst in zijn woonplaats Londen blijkt het één en ander te zijn veranderd. Zijn vrouw heeft een ander en de maatschappij is nogal verhard. De straten van zijn geliefde stad worden overspoeld door misdaad. De schuldigen blijven telkens op slinkse wijze uit de handen van de politie. Deze groep krijgt dit voor elkaar door niet te kijken op een mishandeling, bedreiging of zelfs moord. Bryant neemt zijn intrek in een soort van hotel dat een achterstand kent in onderhoud. Hier ontmoet hij Simon Hillier die het pand bewaakt. Simon gaat hierin zo ver, dat hij in alle kamers camera’s heeft verstopt. Samen besluiten ze een groep gelijkgestemden om zich heen te verzamelen. Het doel van dit groepje zal zijn om de misdaad een halt toe te roepen en wel met geweld. Ze krijgen hierbij hulp van politie-inspecteur Walter Lewis (Bob Hoskins). Met zijn informatie krijgen ze het tuig op een presenteerblaadje en zijn ze de corrupte politie telkens voor. Maar hoe lang kan deze groep van “Outlaws” ongestraft kleine criminelen met harde hand gerechtstellen?

Het genre wraakfilm bestaat al heel lang binnen de hedendaagse cinema. In de jaren ’70 kende dit genre zijn hoogtepunt met films als Death Wish en Dirty Harry. Dit soort films werden gekenmerkt door veel geweld met een eenzaam strijdend figuur (vaak een man) die wraak nam op personen die hem kwaad hadden gedaan. Vaak ging dit onder het motto, oog om oog, tand om tand. Ook Outlaw kan onder deze kop geschaard worden. Vijf verschillende mannen nemen op een nogal gewelddadige manier wraak op hen die hun op wat voor manier dan ook, pijn hebben gedaan.
Behalve een bloederige en gewelddadige wraakfilm, is Outlaw ook een protest tegen het beleid van Tony Blair. Net zoals de maatschappij in Nederland aan het verharden is, zo gebeurt dat ook in Groot Brittannië. Volgens velen is dit het gevolg van het softe beleid van Blair en de zijnen. Gelukkig is de film niet een directe vertaling van het heden, maar meer een overdreven versie van de nabije toekomst. Met dit beeld willen de makers laten zien wat er van hun thuisland kan worden indien er niets gedaan gaat worden.
Schrijver en regisseur van dienste Nick Love heeft dus een duidelijk statement in zijn film gestopt. Hem kennen we natuurlijk vooral van de undergroundhit The Football Factory. Ook deze productie kenmerkt zich door een rauw en realistisch beeld. Helaas heeft Love ervoor gekozen om de film à la Tony Scott een nogal onrustig beeld te geven. Het vertoonde is nogal onrustig en continu in beweging. Dit maakt de film derhalve ongeschikt voor hiervoor gevoelige mensen. Wel geeft het de prent een nogal documentaireachtige sfeer.
De hoofdrol wordt gespeeld door Sean Bean. Deze beste man heeft al een hoop rollen op zijn naam staan, waarin hij vaak een ruwe bolster speelt al dan niet met een blanke pit. Ook hier heeft hij weer een vergelijkbare rol. Bean zit goed in zijn rol en geeft hem overtuigend weer. Hierin wordt hij goed ondersteund door de overige leden van de cast met daarbij Danny Dyer en Bob Hoskins voorop. Het is dan ook niet zozeer de cast die de film niet boven de middelmatigheid uit laat stijgen, maar meer de vele plotgaten. Tel daarbij de vreemde montage en cameravoering op en het vele, expliciete geweld en het is duidelijk dat Outlaw niet een prent is, die voor iedereen toegankelijk is.

Genre: Actie, Misdaad
Speelduur: 99 min
Verpakking: Steelbook
EAN: 8715664049938

• Making Of
  • TV Spots
  • Behind the Scenes
  • Photo Gallery
  • Video Diaries
  • Liner Notes
  • Film Clips
  • Interview: Cast & Crew
  • The Rave and the Riot
  • en meer

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een verhouding van 2.35:1 en staat zo ook anamorf op de schijf. Over het algemeen genomen ziet het beeld er mooi helder en scherp uit. Wel is het duidelijk te zien aan de kleuren dat het vertoonde achteraf digitaal is bewerkt. Door het wegnemen van heldere en felle tinten, komen de kleuren zo af en toe onnatuurlijk over. Contrast en detail zijn prima in orde. Wel is het zo dat sommige donkere gedeeltes, lastig te volgen zijn. Dit geeft dan wel weer een realistisch effect wat de makers zeker voor ogen hadden. Zaken als edge enhancement en filmgrain zijn zeker waar te nemen. Zoals eerder te lezen was, hebben de makers ervoor gekozen om het geheel nogal realistisch te filmen en een documentaireachtige sfeer aan de vertelling mee te geven. Dit heeft men bewerkstelligd door de camera nogal los te laten bewegen wat een onrustig beeld geeft. Het bekijken hiervan zal niet voor iedereen een fijne kijkervaring zijn. Desalniettemin is de transfer van een prima kwaliteit. Op enkele compressiefouten en eerder genoemde zaken een uitstekend resultaat. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld. Het geheel kent 13 hoofdstukken.

Het geluid wordt verzorgd door twee audiotracks, te weten een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en een DTS 5.1 track (754 kbit/s), beiden in de originele Engelse taal. Bij een film boordevol actie hoort een ruimtelijk geluid en dat is hier gelukkig het geval. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker. De voorste kanalen worden gebruikt voor de filmgeluiden en de muzikale, zenuwachtige soundtrack. Ook de achterste speakers zijn continu actief wat een mooi ruimtelijk gevoel geeft. Het LFE kanaal doet ook zijn duit in het zakje met een mooi gedoseerd laag. Een lekkere fijne, agressieve soundtrack die prima past bij een productie als deze. De DTS track klinkt net iets gedetailleerder, waardoor deze de voorkeur krijgt.

De statische menuschermen staan anamorf in 1.78:1 op de twee schijven van deze Special Edition met als achtergrondmuziek de nogal opgefokte theme van de film in Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s). Behalve drie trailers van andere films uitgegeven door DFW biedt de eerste DVD niets extra’s. Op de tweede zijn echter wel een aantal interessante en Nederlands ondertitelde items te vinden, waarvan hieronder een overzicht.

Trailer (2 min.)
De oorspronkelijke bioscooptrailer van Outlaw. De trailer kent een ander beeldformaat dan de film zelf, namelijk 1.85:1 anamorf.

Liner Notes
Zoals vaker bij uitgaven van DFW vinden we ook hier een aantal pagina’s met Nederlandse tekst terug over de desbetreffende film.

Photo Gallery
Hier vinden we 10 foto’s die rechtstreeks uit de film komen.

TV Spots (2 min.)
Zes korte trailers bedoeld voor uitzending op de televisie. Drie ervan duren 30 seconden elk, de anderen 10.

Film Clips (9 min.)
Nog steeds een nutteloze extra die we vaak terugvinden bij DVD’s van DFW, namelijk 9 scènes die zo uit de film komen.

Behind the Scenes (14 min.)
Hier kunnen we kiezen uit 3 features die niets meer zijn als de B-roll bij een bepaalde scène. Commentaar ontbreekt, maar het blijft leuk om te zien hoe sommige stukken tot stand zijn gekomen en hoe het eraan toegaat op een set.

Interview: Cast & Crew (20 min.)
De kijker krijgt de keuze uit interviews met acteurs Danny Dyer, Sean Bean, Lenny James, Bob Hoskins of regisseur Nick Love. De vragen zelf zijn weggeknipt en we vinden deze filmpjes ook terug in de Making of.

Making of (31 min.)
Een vrij standaard en promotioneel aandoende Making of van Outlaw. We krijgen inzicht in de complete productie van de film aan de hand van interviews en beelden vanachter de schermen en de film zelf.

The Rave and the Riot (12 min.)
Een featurette waarin we een aantal scènes te zien krijgen die de film niet hebben gehaald. Het leuke hiervan is, is dat Nick Love commentaar levert waarom de scènes niet in eindresultaat zitten.

Deleted Scenes (8 ½ min.)
Negen verwijderde scenes zonder commentaar. Een aantal zagen we ook al terug in The Rave and the Riot.

Video Diaries (15 min.)
Een aantal korte filmpjes gemonteerd tot één geheel. Deze filmpjes waren eerder los van elkaar te vinden op de officiële website van de film. Ook hier worden een aantal facetten van de film behandeld, maar dan op een andere manier als in de Making of.

Big Hitters (16 ½ min.)
Op een aantal manieren warden mensen opgeroepen geld te doneren om deze prent tot stand te kunnen brengen. Diegenen die dit gedaan hebben, kregen een figurantenrol in de film en mochten zich zelfs uitvoerend producent noemen. Een zeer grappige featurette.

Also or Soon Available
Vijf trailers van andere films, bedoeld als promotie. Twee hiervan vonden we ook al op de eerste schijf terug.

Outlaw is een gewelddadige, actievolle wraakfilm die zich afspeelt in de nabije toekomst. Expliciet geweld staat centraal in een verhaal dat verder niet veel om het lijf heeft. Wel zit er een kleine tweede laag in de film, wat gezien kan worden als een aanklacht tegen het beleid van premier Tony Blair. Schrijver en regisseur Nick Love levert hiermee een prent af, die prima aansluit bij zijn vorige The Football Factory. Qua beeld en geluid presteert deze Special Edition prima. Ook zijn er een aardige hoeveelheid extra’s terug te vinden op de tweede schijf. Helaas is het wel zo dat niet alle extra’s allemaal dezelfde toegevoegde waarde hebben. Een aardige wegkijkactiefilm die niet voor iedereen geschikt zal zijn vanwege een nogal zenuwachtig beeld en veel realistisch geweld.