Jade Warrior

16-12-2007

5

Jade Warrior (DVD)

Kai (Tommi Eronen) is woonachtig in het hedendaagse Finland. Hij is werkzaam als smid en woont alleen. Hij komt in contact met een man die in bezit is van een mysterieuze doos. Via deze doos komt Kai erachter dat hij in een vorig leven Sintai heette en woonde in het oude China. Hier was hij een groot vechter en samen met een vrouwelijke vechter, op wie hij verliefd was, vocht hij tegen een demon. De doos die de man bij zich heeft, blijkt grote krachten te bevatten en Kai moet zowel in het heden als het verleden de strijd aangaan met krachten die niet veel goeds in de zin hebben.

Jade Warrior kan gerust een bijzonder project genoemd worden. De film is gemaakt in Finland en combineert oude Chinese verhalen met het nationale Finse epos, de Kalevala. De Kalevala bestaat uit diverse verhalen die zijdelings met elkaar te maken hebben en dit epos is van grote invloed op de Finse nationaliteit. Het verhaal speelt zich deels in het hedendaagse Finland af en deels in het oude China. De hoofdpersoon ontdekt dat hij in een vorig leven een Chinese krijger was en besluit uit te zoeken wat er gebeurde in zijn vorige leven. Jade Warrior wordt vrijwel overal gepromoot als een martial arts film, maar feitelijk is het meer een drama waarin enkele vechtscènes voorkomen. Deze scènes zijn dan ook niet het belangrijkste aan de film en liefhebbers van vechtfilms zouden dus wel eens voor een verrassing kunnen komen te staan. De vechtscènes zijn echter wel goed gemaakt en leuk om naar te kijken. De rest van het verhaal weet helaas maar weinig te boeien. Het gespring tussen de twee tijden leidt soms onnodig af en als kijker moet je goed de aandacht erbij houden om alles te kunnen volgen. Visueel ziet de film er goed uit. Alles is mooi in beeld gebracht en ook de effecten zijn goed verzorgd, dit ondanks het relatief lage budget. De hoofdrol wordt gespeeld door Tommi Eronen en hij speelt zowel de rol van de Finse smid als de rol van de Chinese krijger. Hiervoor moest hij in korte tijd de Mandarijnse taal leren en hij weet beide rollen geloofwaardig neer te zetten. Ook de rest van de cast zet goede rollen neer.
Jade Warrior is een film die op papier erg interessant overkomt, maar in de praktijk helaas iets tegenvalt. Het verhaal weet maar deels te boeien en de karakters spreken niet echt tot de verbeelding, dit ondanks de goede optredens van de cast. Visueel is de film goed verzorgd, maar dit kan het project helaas niet redden.

Genre: Drama, Fantasy, Martial Arts
Speelduur: 100 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Fins/Mandarijn
Uitgever: Asiamania
EAN: 8716777920596

De film staat anamorf op de DVD in het originele formaat van 2.35:1. De kwaliteit van het beeld is goed te noemen, maar de transfer spat nergens echt van het scherm. Dit komt vooral door het gebruikte kleurenpalet. De scènes in het oude China bevatten vrijwel alleen kleuren met bruine en donkere tinten. De hedendaagse scènes bevatten iets meer felle kleuren en de verzadiging is in beide gevallen prima. Het beeld is verder mooi scherp, hier en daar een soft moment. Ook contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn ruim voldoende te noemen. Edge enhancement is soms zichtbaar, evenals filmgrain. Dit verschilt per scène en ook de grofte van de korrel verschilt. Verder zijn er geen noemenswaardige artefacten aanwezig.
De film is verdeeld in 12 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De film is deels Fins gesproken en deels Mandarijn Chinees. De soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD. Net als het beeld is ook het geluid in orde en de track klinkt redelijk ruimtelijk. Dit is vooral het geval tijdens de actiescènes en hier worden de surrounds gebruikt voor het weergeven van effecten. Het LFE kanaal ondersteunt deze scènes met een goed gedoseerd laag. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en klinken mooi helder. De frontspeakers laten de muziek en overige geluiden horen. Hier is een mooi breed stereogeluid te horen met een goede scheiding van de kanalen. Een goede track die goed past bij de film.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Op de DVD zijn niet veel extra’s te vinden, alleen wat trailers. Onder andere van de hier besproken film en verder nog van drie andere films die op het Asiamania label verschenen zijn.

Jade Warrior is een Finse film die zich deels afspeelt in het hedendaagse Finland en deels in het oude China. De film combineert oude Chinese verhalen met het nationale epos de Kalevala. Het verhaal draait om een jongen die erachter komt dat hij in een vorig leven een Chinese krijger was. Zaken die gebeurd zijn in dat leven hebben nog steeds invloed op zijn huidige bestaan en daarom besluit hij uit te vinden wat er gebeurd is in zijn vorige leven. De film springt heen en weer tussen deze twee perioden en dit werkt soms afleidend. De karakters weten verder ook niet echt te boeien en blijven te afstandelijk. De cast speelt hun rollen naar behoren en halen het maximale uit het script. Visueel ziet de film er goed uit en de vechtscènes zijn goed verzorgd. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit, maar er zijn nauwelijks extra’s aanwezig.