High Shool Musical 2 - Extended Edition

30-12-2007

4.3

High Shool Musical 2 - Extended Edition (DVD)

De studenten van East High School zomervakantie. De vriendenclub van het basketball team Wildcats probeert een vakantiebaantje te vinden. De nuffige Sharpay (Ashley Tisdale) is de hele zomer op de countryclub van haar ouders te vinden. Omdat ze Wildcats aanvoerder Troy (Zac Efron) graag de hele zomer wil zien regelt ze een baantje voor hem. Op zijn beurt regelt Troy echter ook een baantje voor de andere Wildcats en natuurlijk ook voor zijn grote liefde Gabriella (Vanessa Anne Hudgens). Daar is Sharpay helemaal niet blij mee. Ze wil eigenlijk Troy’s van Gabriella afpakken, maar door de aanwezigheid van Gabrielle en de Wildcats lukt dat niet. Als zij via haar vader regelt dat Troy misschien wel een studiebeurs kan krijgen, lijkt haar plannetje te lukken. Ze strikt Troy in deelname met haar aan de jaarlijkse talentenjacht op de countryclub. Tot haar ongenoegen willen de Wildcats en Gabriella ook meedoen.

De feel good dans- en muziekfilm High School Musical bleek een groot succes te zijn. De Walt Disney productie, speciaal gemaakt voor het Disney Channel televisie betaalkanaal, trok de avond van de eerste televisie-uitzending 7,7 miljoen kijkers. Daarmee is High School Musical één van Disney’s meest succesvolle televisiefilms van Disney. Ook op DVD bleek de film een groot succes. De hoofdrolspelers Zac Efron, die gestalte geeft aan de stoere Troy en Vanessa Anne Hudgens die de mooie en lieve Gabriella speelde, zijn uitgegroeid tot ware tieneridolen. En dus kon een vervolg niet uitblijven en verscheen High School Musical 2, met dezelfde cast als de eerste film. Het verhaal is weer geschreven door Peter Barsocchini. En wederom regisseerde Emmy Award winnaar Kenny Ortega de film en verzorgde hij de choreografie. Thematiek van de tweede film is vergelijkbaar met de eerste film. Wat dat betreft is ook High School Musical 2 weer een echte Disney film. Ook nu gaat het over het nastreven van je hartenwens of levensdroom. Maar niet ten koste van alles. In de geschetste idyllische wereld komt alles natuurlijk goed op zijn pootjes terecht. In High School Musical 2 wordt alles met een nog meer overdreven sausje neergezet. Het is allemaal erg glad, erg ideaal en erg mooi. Ook High School Musical 2 is perfect georkestreerd verhaal met een veel muziek, pakkende liedjes en romantiek. De muziek bestaat weer uit een groot aantal gemakkelijk in het gehoor liggende liedjes die de tienerjeugd goed aanspreekt. De film won in 2007 de Teen Choice Award. Wat succes betreft overtreft High School Musical 2 de eerste film met overtuigende cijfers. De première uitzending op het Amerikaanse Disney Channel trok maar liefst 17,6 miljoen kijkers. Een derde High School Musical film is voor 2008 aangekondigd. Dit derde deel zou dan voor bioscooprelease bedoeld zijn.

Genre: Muziekfilm, Romantiek
Speelduur: 106 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Spaans
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8717418147013

• Muziekvideo
  • Bloopers
  • Extra Scène
  • Dance Along
  • De repetities
  • High School Musical Karaoke
  • High School Musical Sing Along

De film is gemaakt voor televisie. Het oorspronkelijk beoogde beeldformaat is 1.78:1. De film staat echter op DVD in het ‘oude’ standaard televisie formaat van 1.33:1 en is een pan & scan versie. Dit betekent aan de beide zijkanten van het beeld informatie verloren is gegaan. Regelmatig valt ook op dat personen niet net helemaal in beeld passen of juist net buiten het beeld vallen. Ook de Amerikaanse regio 1 release heeft een beeldformaat van 1.33:1. De Amerikaanse reviews spreken dan van full frame, maar dat is dus niet het geval. Voor zover ons bekend bestaat er op dit moment geen DVD release met het juiste beeldformaat. De Amerikaanse Blu-ray Disc uitgave heeft wel het 1.78:1 beeldformaat. Op de cover staat trouwens onjuist een beeldformaat van 2.35:1 vermeld, op de slipcase staat wel correct 1.33:1 als beeldformaat genoteerd.
De kwaliteit van het beeld is ruim voldoende. Het beeld ziet er zeer kleurrijk uit. Een minpuntje kan zijn dat de kleuren wat te verzadigd lijken, maar dit kan ook zo bedoeld zijn. Scherpte en detaillering zijn ruim voldoende. Het beeld is interlaced, wat bij sommige weergevers tot het kameffect kan leiden. Edge enhancment is niet zichtbaar toegepast. Filmgrain is tot een minimum beperkt. Het beeld wordt af en toe geplaagd door compressiefoutjes. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk, ook de liedteksten zijn van Nederlandse ondertitels voorzien. Zoals gebruikelijk bij de Buena Vista releases, staat de ondertiteling hoog geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack is Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 384 kb/s). De Nederlandse nasynchronisatie is ook in Dolby Digital 5.1 surround (bitrate 384 kb/s). De Engelse soundtrack klinkt aangenaam. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De surround speakers geven de muziek een prima ruimtelijk geluidsbeeld. Verder worden ze gebruikt voor de sfeergeluiden. Het LFE-kanaal wordt nauwelijks aangesproken. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen uiteraard netjes uit de centerspeaker.
De Nederlandse nasynchronisatie is leuk voor de jongste kijkers die nog geen ondertiteling mee kunnen lezen. Bij animatiefilms werkt een nasynchronisatie altijd zeer goed, maar bij live action films klinkt de Nederlandse nasynchronisatie altijd gekunsteld en dat is hier niet anders. De liedjes blijven trouwens gewoon Engelstalig.

Uiteraard start de DVD met promotionele trailers, die je met de menutoets snel kunt overslaan. Het hoofdmenu is een geanimeerd breedbeeldscherm en voorzien van filmmuziek als achtergrondmuziek. De extra’s zijn allemaal, tenzij anders vermeld, in 4x3 beeldformaat met DD2.0 (192 kb/s) geluid en natuurlijk Nederlandstalige ondertiteld. De filmfragmenten zijn in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

Bloopers (4 min)
Een collectie foutjes bij de opnames.

Muziek en meer

”Huma Huma” Exclusieve Scène (5 min)
Een liedje dat ook in deze Extended DVD versie van de film zit. Mogelijk zat dit filmpjes niet in de oorspronkelijke televisie-uitzending. Maar hier dus ook nog eens los te bekijken is.

Muziekvideo’s
In dit onderdeel aandacht voor de vele internationale versies. Het liedje ‘You Are The Music In Me’ kun je hier in het Nederlands, het Spaans en het Portugees bekijken. Je ziet opnames met de stemacteurs die deze nasynchronisaties ingezongen hebben.

Zing mee met de film
Geeft je de mogelijkheid de twaalf liedjes in de film direct te selecteren, daarbij wordt een meezing (sing along) ondertiteling getoond.

High School Karaoke Teksten
Hiermee activeer je een andere ondertiteling, waarmee de liedteksten als meezingteksten te zien zijn tijdens de film.

Achter de schermen bij Disney

Repetitiecam (36 min)
Een leuk overzicht van de dansoefeningen voor de verschillende liedjes, waarbij je ook de uiteindelijke filmversie ziet. Met korte (enthousiaste) inleiding van regisseur, choreograaf en dansinstructeur Kenny Ortega.

Phineas and Ferb Vooruitblik
Korte indruk van een animatiefilm waarbij Ashley Tisdale de stem van de hoofdpersoon doet.

Hannah Montana Vooruitblik
Korte impressie van een tiener TV serie.

De DVD keepcase zit in een glanzende slipcase.

In High School Musical 2 hebben de Wildcats zomervakantie. De verwende Sharpay heeft haar zinnen gezet op Troy, die zelf tot over zijn oren verliefd is op Gabrielle. Sharpay manipuleert een vakantiebaantje voor Troy in een vakantieoord, zodat zij hem kan bespelen. Maar ook het hele Wildcats team en Gabrielle werken daar en dat was nu net niet de bedoeling. High School Musical 2 is gemaakt met dezelfde cast en crew en is weer een tienerverhaal met een veel muziek, pakkende liedjes en romantiek. De muziek bestaat weer uit gemakkelijk in het gehoor liggende liedjes, die de tienerjeugd goed aanspreekt. Het beeld is in 1.33:1 standaardformaat, dat is afwijkend ten opzichte van het originele 1.78:1 formaat met tot gevolg dat aan de zijkanten beeld mist. Het surroundgeluid is van prima kwaliteit. De toegevoegde extra’s zijn leuk voor de jeugd, waarbij de nadruk ligt op het meezingen.