Premonition

02-01-2008

6.3

Premonition (DVD)

Linda Hanson (Sandra Bullock) heeft een mooi leven. Een mooi huis, een lieve man en twee schatten van dochters. Op een dag krijgt ze te horen dat haar man Jim (Julian McMahon) is omgekomen bij een auto-ongeluk. Linda’s leven stort in en samen met haar dochters rouwt ze om het verlies van haar geliefde. Als ze de volgende dag wakker wordt, krijgt ze echter een schok te verwerken. Jim blijkt gewoon te leven en loopt vrolijk rond in huis. Ze begint te twijfelen aan zichzelf en of alles wat gebeurd is met haar man niet gewoon een droom was. Maar de komende dagen gebeuren er nog een aantal zaken en hierdoor kan Linda niet langer ontkennen dat er iets verschrikkelijks aan de hand is. Ze lijkt op willekeurige punten in de tijd wakker te worden en de ene keer leeft Jim nog en de andere keer is hij om het leven gekomen. Ze moet proberen uit te vinden wat er gaande is en wat ze moet doen om haar man te redden.

Sandra Bullock is al wat jaren actief in de filmwereld en heeft inmiddels een aardige staat van dienst opgebouwd. Ze viel voor het eerst echt op in Demolition Man uit 1993 en werd een ster met de film Speed. In de jaren hierna speelde ze onder andere in projecten als Miss Congeniality, Murder By Numbers, Crash en The Lake House. Het hier besproken Premonition is haar laatste project tot nu toe en helaas moeten we zeggen dat dit werk niet het niveau haalt van de eerder genoemde prenten. Bullock speelt een huisvrouw die een mooi leven lijdt samen met haar man en dochters. Op een dag krijgt ze te horen dat haar man is overleden, maar de volgende dag treft ze hem gewoon levend aan. De film is een mix van genres en haakt handig in op de reeks van projecten die een vorm van tijdreizen als onderwerp hebben. Het geheel is echter vrij voorspelbaar en bevat voor een thriller weinig spanning. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door het feit dat de makers teveel in het verhaal hebben gestopt en teveel willen meepikken uit verschillende genres. Zo bevat het verhaal ook veel drama, maar dit leidt weer af van de spannende momenten. Net wanneer het verhaal enigszins wil opschieten en je als kijker denkt, nu gaat er wat gebeuren, schakelt het geheel over. Hierdoor ontstaat er een onevenwichtig verhaal dat maar matig kan boeien. Ook is het einde erg clichématig en dit haalt het niveau nog verder naar beneden.
Zoals gezegd wordt de hoofdrol gespeeld door Sandra Bullock en zij zet een prima rol neer. Alle emoties komen overtuigend over en vooral de omschakeling van het verdriet van het verlies van haar man, tot het ongeloof en verwarring om het weer leven aan te treffen, zet ze prima neer. Julian McMahon, bekend van de serie Nip/Tuck, speelt de rol van haar man, maar zijn rol wordt niet genoeg uitgediept om er echt iets van te maken. Zijn spel voldoet voor een film zoals deze, maar meer ook niet. Dit gaat overigens ook op voor de rest van de cast, wiens rollen ondergeschikt zijn aan die van Bullock. Premonition is een wat matige film die teveel wil zijn. De makers hebben teveel genres in de film verwerkt en hierdoor ontstaat er een warrig verhaal dat niet echt kan boeien.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 92 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045212490

Premonition staat anamorf op de DVD in het formaat 2.40:1. De kwaliteit van het beeld is goed, alleen hebben de makers gekozen voor enkele aanpassingen en stijlkeuzes. Zo hebben ze gekozen voor een aanpassing van de kleuren in sommige scènes om de verschillen in tijd goed weer te geven. Ook zijn enkele scènes hierdoor minder scherp en bevatten ze minder detail door het gebruik van filmgrain. De transfer geeft deze verschillen echter goed weer en de ene keer zijn de kleuren mooi vol en de andere keer wat somber en uitgewassen. Het zwartniveau is prima, evenals het contrast en schaduwdetail. Naast de filmgrain is er soms nog wat edge enhancement te zien en wat lichte aliasing. Een prima transfer die goed bij de film past en de visuele stijl van de makers goed weergeeft.
De film is verdeeld in 10 hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is goed leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

Het geluid tijdens de film wordt verzorgd door een Dolby Digital 5.1 track (384 kb/s) in de originele Engelse taal. De track richt zich vrijwel alleen op de voorste kanalen, dit door de film zelf die bijna alleen uit dialoog bestaat. De surrounds worden een enkele keer gebruikt voor het weergeven van omgevingsgeluiden, maar dit is slechts een enkele keer. Het LFE kanaal is ook weinig actief, maar de track klinkt toch mooi vol en helder. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers geven de rest van het geluid weer en de soms aanwezige muziek. Hier is een breed stereogeluid te horen. De track bevat geen ruis of beschadigingen.

De DVD bevat geen menu’s en daarom ook geen extra’s. Na het invoeren van de schijf in je speler zijn er enkele trailers van andere RCV uitgaven te bekijken, waarna de film meteen begint. De ondertiteling is in te stellen met de afstandsbediening, evenals het overslaan van hoofdstukken.

Linda Hanson is een gelukkige huisvrouw met een lieve man, mooi dochters en een mooi huis. Haar leven wordt wreed verstoord door de boodschap dat haar man is omgekomen bij een ongeluk. Haar leven en dat van haar dochters stort dan ook in. De volgende dag treft ze hem gewoon weer levend aan en Linda gaat twijfelen aan zichzelf. Ze lijkt op steeds willekeurige punten in de tijd wakker te worden en ze moet proberen uit te vinden wat er aan de hand is, voor het te laat is. Premonition is een film die meerdere genres in één probeert te zijn. Het verhaal is een bovennatuurlijke thriller met ook drama elementen. Deze mix van stijlen zorgt ervoor dat het verhaal erg warrig overkomt en maar matig kan boeien. Het voorspelbare einde helpt verder ook niet echt. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit, maar extra’s zijn niet aanwezig. De schijf bevat niet eens een menu en er zijn alleen wat trailers van andere RCV uitgaven voor het begin van de film te zien.