Reign of Fire

05-01-2008

7.6

Reign of Fire (Blu-ray)

De jonge Quinn zoekt na schooltijd zijn moeder op, die werkzaam is bij de aanleg van tunnels in Londen. Op het moment dat Quinn bij zijn moeder is, ontdekt men een vreemde holte. Quinn wordt gevraagd in de nauwe ruimte een kijkje te gaan nemen. Vanaf dat moment breekt de hel los, als een vuurspuwend monster tevoorschijn komt. Bij hun vluchtpoging wordt Quinn’s moeder gedood.
Twintig jaar later is de aarde als gevolg van de strijd tegen de in aantallen toenemende vuurspuwende vliegende draken, bijna totaal verwoest. Mede als gevolg van de meest verschrikkelijk wapens die zijn ingezet, maar geen resultaat hadden. Quinn (Christian Bale) is de leider van een kleine gemeenschap die zich in een oud kasteel probeert in leven te houden. Het voedsel is schaars, omdat oogsten ervan buiten het kasteel levensgevaarlijk is. Een groep die op eigen houtje verder wil, wordt direct slachtoffer van een aanval van de draken. Dan staat op een dag de Amerikaanse militair Denton Van Zan (Matthew McConaughey) met tanks en een helikopter, gevlogen door de pilote Alex (Izabella Scorupco) voor de poorten van de gemeenschap. Ze vragen tijdelijk onderdak. Van Zan blijkt een drakenjager die als succesvol draken heeft gedood. Van Zan wil naar Londen om daar af te rekenen met de grootste draak. Tussen Quinn en Van Zan ontaardt een kleine machtstrijd, maar Quinn moet in Van Zan zijn meerdere erkennen. En zo gaat Van Zan met de beste mannen uit de gemeenschap van Quinn op pad naar Londen. Maar al snel blijkt dat Van Zan en Quinn elkaar nodig hebben in de strijd tegen de grote draak in Londen.

Reign of Fire is een sciencefiction actiespektakel van regisseur Rob Bowman. Het is een van Bowman’s weinig uitstapjes naar een bioscoopformaat film, het merendeel van zijn regiewerk is voor televisie. Bowman is onder andere bekend van afleveringen van X-Files, Star Trek Next Generation en losse afleveringen uit verschillende Amerikaanse televisieseries. Met Reign of Fire levert Bowman een aardig actiespektakel af, met een fantasievol sciencefiction element. Zoals bij meer films wordt ons een donkere apocalyptisch toekomstbeeld geschetst. Een toekomstbeeld van een grauwe wereld waarin het nauwelijks meer leven is. Een toekomst waarin het voortbestaan van de mensheid wordt bedreigd door een groot gevaar. Het gevaar in deze film zijn de vuurspuwende draken. De intensiteit van de vuurspuwers doet denken aan de Vietnam napalmbommen. Het verhaal heeft eerst de nadruk liggen op overleven in een gevaarlijke, helse omgeving. Daarna verandert het karakter en wordt het een actiefilm waarin de aanval op de draken centraal staat. Het is vooral een film waarbij die je gedachteloos moet bekijken. Logica en juistheid zijn geen termen die je bij deze film moet zoeken. Want met tal van zaken wordt omwille van het verhaal met spanning en actie een loopje met de natuurwetten genomen. Hoofdrolspelers zijn Matthew McConaughey, Christian Bale en Izabella Scorupco. Gedrieën bepalen ze in hoge mate de film. Ze zetten een adequate rol neer, die past in de sfeer van de film. Opvallend is natuurlijk de verschijning van McCounaughey die hier een rauwe, volledig kale militair speelt. Een film als deze moet het natuurlijk hebben van de special effects. Hier heeft Bowman niet hoeven beknibbelen op het budget. De vuurspuwende draken zien er overtuigend genoeg uit. Ook het creëren van een volledig verwoeste wereld, met daarbij de nadruk natuurlijk op Londen, ziet er overtuigend genoeg uit. De film is trouwens grotendeels opgenomen in de bergen van Ierland. De film is in 2003 genomineerd als beste fantasy film voor de Saturn Award. Kortom, ben je in de mood voor een fantasy actiespektakel met ruim 1½ actie en spanning, dan ben je bij Reign of Fire aan het goed adres.

Buena Vista heeft Reign of Fire nu in High Definition uitgebracht op Blu-ray Disc (BD). Omdat we geen bespreking hebben van de eerdere DVD uitgave van Reign of Fire beperken we ons tot het van de kwaliteit van deze Blu-ray Disc uitgave en maken we geen vergelijking met de DVD uitgave.

Genre: Actie, Science fiction
Jaar: 2002
Speelduur: 101 min
  • DTS 5.1 - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418147174

• Uitgelichte scènes
  • Leven blazen in de terreur - het creëren van de draken
  • Pyrokinetische featurette
  • Gesprekken met de regisseur

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het High Definition beeld heeft een 1080/24p resolutie. Dit betekent dat het beeld progressief is opgebouwd uit 1920 * 1080 beeldpunten en dat de beeldsnelheid 24 beelden per seconde is (de originele filmsnelheid). Dit laatste houdt in dat er geen PAL versnelling is toegepast. De speelduur van de film op Blu-ray is 101 minuten tegenover 98 minuten op de PAL DVD uitgave. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode.

De algehele beeldkwaliteit van het High Defintion beeld is zeer goed. De film heeft een sterk aangepast kleurenpalet, waarbij alles er grauw en koel uitziet, wat de rauwe apocalyptische sfeer van de film uitstekend weergeeft. Het kleurenpalet is voornamelijk grijsblauw. De huidtinten zien er natuurlijk uit. De kleurverzadiging is prima. Belangrijk bij een film als deze is de weergave van de verschillende zwart/grijs tinten. Ook dat is prima in orde. Het beeld heeft een goed contrast met een goed zwartniveau. Scherpte en detaillering zijn erg goed, waarbij ook de achtergronden goed gedetailleerd zijn. In de donkere scènes blijven details goed te onderscheiden. Een lichte mate van filmgrain verhoogt de rauwe sfeer van de beelden. Het beeld oogt zuiver en is volkomen vrij van ongerechtigheden. De optionele ondertiteling heeft een goed leesbaar klein lettertype. De ondertiteling staat geheel in het zichtbare filmvlak geplaatst.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De soundtrack op deze Blu-ray Disc kun je naar keuze beluisteren door middel van de Engelstalige Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) of door middel van de ongecomprimeerde PCM 5.1 soundtrack (16 bit, 48 kHz). Uiteraard profiteert een actierijke soundtrack als bij deze film van de ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack. En wat dat betreft stelt deze uitgave niet teleur. De sfeerverhogende en effectvolle filmgeluiden worden door alle speakers weergegeven, wat een goed klinkend driedimensionaal geluidsbeeld geeft. Vooral de achterkanalen worden frequent en zeer duidelijk in split-surround (zeg maar stereo) gebruikt. Het strijdgeweld tegen de draken komt je van alle kanten tegemoet. Je hoort de draken op deze wijze ook echt rondvliegen. De filmmuziek heeft een goed klinkend stereobeeld, waarbij de nadruk op de voorste kanalen ligt. De surrounds geven de muziek een prima klinkend ruimtelijk geluid. Bij al het actiegeweld blijven de dialogen goed te volgen. De dialogen komen zoals gebruikelijk via de centerspeaker. De Dolby Digital soundtrack klinkt dankzij de hoge bitrate en de afwezigheid van de PAL speedup lekker vol. De ongecomprimeerde PCM5.1 surround klinkt zeer goed, dankzij een prima detaillering, een grote dynamiek en een goed klinkend laag. Bij de PCM 5.1 track profiteert van de overtuigende impact van deze actierijke soundtrack.

Na de keuze voor de menutaal, moet je film starten met een tweede keuzescherm. Uiteraard wordt eerst een reclametrailer getoond voor de Blu-ray Disc uitgaven van Buena Vista. Bij Blu-ray Disc wordt gebruik gemaakt van pop-up menuschermen, waarbij het menu wordt weergegeven zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Op het gebied van de extra’s is deze Blu-ray Disc nagenoeg gelijk aan de DVD uitgave. De extra’s zijn deels in 480 i/p NTSC resolutie, tenzij anders aangegeven. De extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

Uitgelichte scènes
Een extra dat te vinden is op elke Buena Vista Blu-ray Disc uitgave. Dit zijn enkele scènes uit de film die volgens de makers geselecteerd zijn om als voorbeeld voor HD te dienen. Beeld is 1080p HD resolutie.

Leven blazen in de terreur – het creëren van de draken (9 min)
Feitelijk een soort featurette die onderdeel is van de EPK (Electronic Press Kit). Dit is een promotieachtige vooruitblik op de film met interviews en filmfragmenten. Het begin van de fearurette heeft grote overlap met de trailer van de film.

Als het je te warm wordt: pyrokinetische featurette (14 min)
Een aardige featurette waarin special effects supervisor Dave Gautheir meer vertelt over de sepciale effecten met het vuur.

Gesprekken met regisseur Rob Bowman (12 min)
Interview met regisseur Rob Bowman die redelijk interessant is. Bowman geeft op een luchtige wijze de nodige achtergrondinformatie bij de film

Bioscooptrailer (2 min)
De originele bioscooptrailer in 1080p HD resolutie.

In Reign of Fire schetst regisseur Rob Bowman een apocalyptische wereld, waarin de mensheid strijd tegen vuurspuwende draken. Christian Bale is leider van een woongemeenschap die haar best doet te overleven. Op een dag staat de Amerikaanse militieleider Matthew McConaughey voor zijn neus. Uiteindelijk worden beide gedwongen samen te werken tegen de verzengende hitte van de vuurspuwende vliegende draken. Reign of Fire is een sciencefiction actiespektakel waarin de fantasy het niet zo nauw neemt met de geloofwaardigheid. Beeld en geluid van deze Buena Vista Blu-ray Disc uitgave zijn uitstekend. Vooral de ongecomprimeerde PCM5.1 surroundtrack klinkt uitstekend. De extra’s zijn overgenomen van de eerdere DVD uitgave.

HD DVD
Reign of Fire is niet uitgebracht op HD DVD.