‘Allo ‘Allo! – Serie 2

09-01-2008

5.9

‘Allo ‘Allo! – Serie 2 (DVD)

Er is veel gebeurd in het Franse dorpje Nouvian. Het dorp is bezet door de Duitsers en dit brengt allerlei problemen met zich mee voor de inwoners. Ook de baas van het plaatselijke café, René Artois (Gorden Kaye), heeft het nodige te stellen met de bezetter. Zo zaten er enige tijd twee Britse piloten verborgen in zijn huis, had hij vrijwel dagelijkse ontmoetingen met het verzet en was iedereen op zoek naar een schilderij, “The Fallen Madonna With The Big Boobies” van Van Klomp. Inmiddels moet René zich voordoen als zijn tweelingbroer, aangezien hij zelf is neergeschoten door de Duitsers, zijn de twee piloten naar een klooster overgebracht en is het schilderij in handen van Herr Flick. De rust lijkt dus teruggekeerd in Nouvian, maar de schijn bedriegt en al snel zit René weer tot zijn oren in de problemen.

Na onze bespreking van het eerste seizoen van 'Allo 'Allo! konden we snel aan de slag met het tweede. Wat direct opvalt, is dat de show zijn hoge kwaliteit van humor moeiteloos vast weet te houden. Op enkele vlakken is dit tweede seizoen zelfs nog wat beter dan het eerste. De makers lijken hun richting compleet gevonden te hebben en de dialogen zijn goed geschreven en erg grappig. Veel van de humor is vrijwel gelijk en komt vooral voor uit steeds terugkerende momenten of dialogen. Veel veranderingen zijn er dan ook niet waar te nemen, behalve dan het feit dat hoofdpersoon René zich moet voordoen als zijn broer. Dit brengt enkele leuke situaties met zich mee en vooral de strijd van René met zijn eigen weduwe is erg leuk om te volgen. Hij moet dan ook serieus een keuze maken tussen één van zijn meisjes of zijn vrouw die dreigt met al zijn bezittingen er vandoor te gaan. Ook maken we dit seizoen kennis met een nieuw karakter en dat is Officer Crabtree. Hij is een Engelsman die is gezonden door de Britse spionagedienst en hij gaat undercover als politieagent in Nouvian. De man spreekt echter vrij slecht Frans en zijn “goodmeuning” is bekend bij veel mensen. Dit karakter is een goede toevoeging aan de toch al leuke cast van karakters. Verder keren alle bekende personages terug en brengen ze allemaal weer hun typische leuke momenten met zich mee. Ook de Engelse piloten keren weer terug, evenals de verwikkelingen rondom het schilderij. Een feest van herkenning dus wederom.
Het tweede seizoen bestaat uit slechts zes afleveringen en je bent dan ook vrij snel klaar met het kijken van de DVD. Dit is toch wel jammer want het ’Allo ‘Allo! is en blijft gewoon een hele leuke serie. De zes afleveringen staan op één schijf en deze uitgave is voor de fans uiteraard weer verplichte kost.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 1985
Speelduur: 180 min
EAN: 7321932029895

Net als bij uitgave van het eerste seizoen staan de afleveringen in hun originele formaat van 1.33:1 op de DVD. Ook de kwaliteit van het beeld is gelijk en dit betekent vrij goede transfers, iets beter dan hoe ze op televisie te zien waren. Het beeld oogt redelijk scherp, maar softe momenten komen regelmatig voor. De kleuren komen soms wat uitgewassen over en ook het zwartniveau laat soms een steekje vallen. Het contrast en schaduwdetail zijn verder in orde. Beeldruis komt regelmatig voorbij en soms zijn er wat lichte beschadigingen waar te nemen. Een beeldkwaliteit die nog altijd een voldoende scoort, maar waaruit wel blijkt dat de serie inmiddels al vele jaren oud is.
De afleveringen zijn verdeeld in zeven hoofdstukken en de optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk te lezen en staat op een goede hoogte in het beeld.

Ook het geluid is, net als het beeld, vergelijkbaar met de uitgave van het eerste seizoen. Het originele Engelstalige geluid staat in Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) op de DVD en is mono gecodeerd. Het geluid maakt daarom niet echt veel indruk, maar is voor een show zoals deze voldoende. Het geluid bestaat grotendeels uit dialoog en dit wordt goed weergegeven. De tracks klinken verder mooi helder en ruis is vrijwel niet aanwezig. Verder bevat het geluid weinig laag, waardoor sommige momenten wat flets kunnen overkomen. Geen knallend geluid dus, maar voor een uitgave zoals deze nog altijd voldoende.

De menu’s worden weergegeven in het formaat 1.33:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Deze uitgave bevat geen extra’s.

De hier besproken uitgave bevat het complete tweede seizoen van de bekende komedieserie ’Allo ‘Allo!, dat overigens maar uit zes afleveringen bestaat. De bekende humor is weer aanwezig en alle leuke typetjes keren weer terug. De humor is dan ook erg bekend inmiddels, maar blijft toch nog altijd erg aanstekelijk. We maken bovendien kennis met een gedenkwaardig personage, Officer Crabtree. Hij is een goede toevoeging aan de toch al leuke cast van personages. Voor de fans van de serie is dit een verplichte aankoop, voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten. De DVD heeft een beeld en geluidskwaliteit die voor een show zoals deze voldoende is, maar wederom zijn er geen extra’s aanwezig.