Thr3e

Wilbert Rietman
18-01-2008

2.5

Thr3e (DVD)

Het verhaal begint met de moord op de broer van profiler Jennifer Peters (Justine Waddell). De dader is de zogenaamde Riddle Killer, ook wel bekend als RK. Drie maanden lang laat de moordenaar niets van zich horen, totdat zich een nieuw slachtoffer aandient. Eeuwige student Kevin Parson (Marc Blucas) is zijn nieuwe doelwit. Kevin krijgt puzzels die hij zo snel mogelijk dient op te lossen anders vallen er slachtoffers in zijn kennissenkring. Samen met Jennifer en jeugdvriendin Samantha (Laura Jordan) probeert Kevin de moordenaar te ontmaskeren. Het lijkt erop dat hij een oude bekende is van RK. Is hij bestand tegen deze schim uit het verleden?

Films over seriemoordenaars bestaan er in diverse vormen. Sinds enige tijd is daar de vertelling bijgekomen met een seriemoordenaar met een boodschap. Dit heeft alles te maken met het succes van Saw. De schrijver Ted Dekker had zo’n moordenaar geschapen in zijn boek Thr3e (in Nederland uitgebracht als Dri3). Deze man staat vooral bekend als schrijver van boeken met een religieuze boodschap. Ook Thr3e valt hieronder. In de hier besproken verfilming ervan valt het echter nauwelijks op tot driekwart van het einde als de boodschap wat duidelijker wordt. Het thema van de film draagt echter niet bij aan de kwaliteit die ondermaats te noemen is.
Het verhaal wordt traag verteld door regisseur Robby Henson. Het lijkt erop dat hij deze prent slechts als een vingeroefening zag voor het in 2007 verschenen House eveneens naar een boek van Ted Dekker. Deze laatstgenoemde is echter veel beter van kwaliteit en bovenal veel spannender. Bij het maken van een thriller in dit genre lijkt spanning toch echt wel een vereiste. Door het lage verteltempo ligt de spanning ook zeer laag. Dit komt het verhaal niet ten goede. Ook de special effects ogen vrij goedkoop en wel erg digitaal.
Ook het acteerwerk verdient zeker geen pluim. Het meeste werk rust op de schouders van Justine Waddell, die we voornamelijk kennen van B-films, en Marc Blucas. Deze laatste kennen we voornamelijk als Riley Finn, het vriendje van Buffy in de serie Buffy the Vampire Slayer en uit de matige thriller The Killing Floor. Beiden weten geen overtuigende prestatie neer te zetten. Met name voor zo’n complexe rol als die van Kevin Parson had men er beter aan gedaan een meer gelauwerde acteur in te huren. Wat rest is een film met een aardig idee, maar een slechte uitvoering. Misschien aardig voor diegenen die het boek hebben gelezen, anderen doen er goed aan de prent links te laten liggen.

Genre: Horror, Thriller
Speelduur: 101 min
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025510360

De film staat anamorf op de DVD in het formaat 1.78:1. Het originele formaat van de prent is echter 2.35:1. Door de film in dit formaat te presenteren valt er zowel links als rechts beeldinformatie weg, zie screenshots 1 en 2 voor een vergelijking. Verder valt op dat het beeld lang niet zo scherp is, als wat een recente productie als deze zou moeten zijn. Ook valt de detaillering erg tegen. Artefacten in de vorm van edge enhancement en met name filmgrain zijn aanwezig. Zaken als contrast en schaduwdetail lijken ook niet helemaal in orde. De kleuren ogen nogal flets, wat een bewuste keuze lijkt van de makers in vergelijking met het originele beeld. Het grote minpunt blijft echter het verkeerde formaat, waardoor er zelfs soms actie buiten het scherm afspeelt. Een eeuwige zonde. De prent is verdeeld in slechts 7 hoofdstukken en kent een optionele Nederlandse ondertiteling die op een juiste hoogte in het beeld geplaatst zijn.

Er zijn twee audiotracks aanwezig om de verfilming van geluid te voorzien en wel een Dolby Digital 5.1 track (448 kbit/s) en een Dolby Digital 2.0 track (224 kbit/s), beiden in de originele Engelse taal. Beiden tracks presteren zoals je ervan mag verwachten. De 2.0 track biedt een aardige stereotrack, maar de aandacht gaat uit naar de 5.1 track. Deze klinkt lekker ruimtelijk zonder echte diepte- of hoogtepunten. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker, waarbij de overige geluiden door de voorste kanalen worden weergegeven. De surrounds worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden en doen goed van zich spreken bij een aantal achtervolgingsscènes. Het LFE is ook af en toe actief met een goed gedoseerd laag. Een goede track met redelijk veel detail en die ruim voldoende is voor een film als deze.

Het statische menuscherm wordt zonder achtergrondgeluid weergegeven in de verhouding 1.78:1 anamorf. Slechts één extraatje is terug te vinden:

Trailer (1 min.)
De bioscooptrailer van de film. Eigenlijk laat deze trailer heel snel flitsen uit de film zien met enkele promotionele kreten. Frustrerend is het dat de trailer wel het juiste beeldformaat kent.

Thr3e is een matige thriller gebaseerd op een boek van de religieuze bestsellerschrijver Ted Dekker. Het resultaat stelt echter weinig voor. Het verhaal wordt te langzaam verteld, waardoor de nodige spanning verloren gaat. Ook het acteerwerk is niet om over naar huis te schrijven. Het lijkt erop dat regisseur Robby Henson deze film heeft aangegrepen als oefening voor een andere Ted Dekker verfilming, namelijk House die wel geslaagd is. Voor het beeldkwaliteit valt gelijk op dat de prent niet in zijn originele beeldverhouding op de DVD is gezet en zo veel informatie mist. Qua geluid zit het wel redelijk snor. Op de obligate trailer na zijn er geen noemenswaardige extra’s te bespeuren. Zeker geen aanrader deze Thr3e.