License to Wed

25-01-2008

3.5

License to Wed (DVD)

Ben Murphy (John Krasinski) en zijn aanstaande bruid Sadie Jones (Mandy Moore) streven naar een lang en gelukkig leven. Sadie kan haar geluk niet op als Ben haar ten huwelijk vraagt, op de dag dat haar eigen ouders 30 jaar getrouwd zijn. Maar de familie van Sadie kent ook zo haar problemen. De oma van Sadie vindt dat het huwelijk ingezegend moet worden in de St. Augustine kerk door Dominee Frank (Robin Williams). Maar alvorens het zover is, moeten beide de gepatenteerde, "foolproof" huwelijkscursus van Dominee Frank volgen. Zolang ze niet zijn geslaagd voor deze cursus vindt er geen inzegening plaats. Dominee Frank is tevens een druk bezet man, maar de eerste mogelijkheid voor de inzegening is al over enkele weken. Dus er is haast geboden om de cursus met goed gevolg te ondergaan. Bijgestaan door Choir Boy (Josh Flitter) legt Dominee Frank het jonge stel de meest waanzinnige levenslessen en bizarre huistaken op, waarbij de privacy van het stel met voeten wordt getreden. De cursus stelt de relatie van Ben en Sadie zwaar op de proef.

Het huwelijk is een belangrijke stap in het leven, waarbij de wederzijdse gevoelens van liefde en genegenheid met een ‘ja, ik wil” worden omgezet in een belofte van eeuwige trouw. Of dit nu een kerkelijke inzegening is, een ambtelijk voltrekking of gewoon een vorm van samenlevingscontract, alles heeft tot doel een relatie op een of andere manier definitief te bestendigen. Nu is definitief een relatief begrip, want om tal van redenen wordt jaarlijks ongeveer 40% van de huwelijken weer ontbonden. Een aantal dat trouwens stijgende is. Misschien is hieruit ook wel het idee voor dit verhaal geboren. Nu is het idee van een “huwelijkvaardigheidstest” wel wat vreemd. Het gaat tenslotte om een gevoel. Maar het huwelijk is meer dan een goed gevoel, het vergt vele vormen van sociale vaardigheden en inspanning en dat niet alleen in goede tijden. Het huwelijk bij jonge mensen wordt veelal aangegaan als er nog warme, ideale gevoelens zijn. Maar als je jaren met elkaar lief en leed doorbrengt, word je ook geconfronteerd met moeilijke perioden. En juist die perioden doen een groot beroep op de souplesse van het huwelijk en de sociale vaardigheden van beide partners. En die moeilijke, minder ideale momenten is nu juist waar het om draait in deze komedie. Maar een ding vooropgesteld, alhoewel je het huwelijk als een serieuze aangelegenheid zou kunnen zien, is deze komedie dat absoluut niet. Je moet de film dus ook zeker niet zo bekijken. Het is luchtig, het is vermaak en is gekkigheid. De ondertoon daarentegen is zeker serieus, maar de uitwerking is dat niet. Goed, terug naar het verhaal. Het jonge stel wordt gespeeld door Mandy Moore en John Krasinski. Hun leven verliep dat tot nu toe rooskleurig en kende geen echte tegenslagen. En al gauw ze je als kijker dat het toch niet helemaal goed zit. En dat vind dominee Frank, een heerlijke rol van Robin Williams, nu ook. Hij legt juist de vinger op zere plekken. Momenten dat spanningen toenemen en dan juist een extra beslag leggen op het wederzijdse geloof en vertrouwen. Met robotbaby’s en afluisterpraktijken en volledige onthouding van seks voor het huwelijk en andere zaken legt Robin Williams het jonge stel op de pijnbank. Niet tot doel om ze uit elkaar te drijven, maar juist om hen bewust te maken van de momenten dat jhe als partners op een andere wijze beroep op elkaar doet. Wat dacht je van geblinddoekt door het drukke stadsverkeer rijden, terwijl je partner je aanwijzingen moet geven. Robin Williams legt het de beide tortelduifjes als opdracht op. Naast de drie hoofdrolspelers natuurlijk nog een groot aantal ondersteunende rollen met Peter Strauss, Roxanne Hart, Grace Zabriskie, Christine Taylor, Eric Christian Olsen en Josh Flitter. Vooral de laatste is als Choir Boy een leuke ondersteuning voor Robin Williams.
De rol die Robin Williams in License to Wed speelt, wordt niet door iedereen enthousiast ontvangen. Volgens sommigen maakt Williams met deze film, maar bijvoorbeeld ook met de film R.V.: Runaway Vehicle geen gelukkige rolkeuzen. Zelf ben ik het daar niet mee eens. Evenals in R.V.: Runaway Vehicle speelt Williams een leuke rol met leuke en flauwe grappen, maar ook een serieuze ondertoon. Voor mijn gevoel een geslaagde mix. Al is License to Wed zeker geen Oscar materiaal, toch biedt de film een komisch en romantische tussendoortje. En blijf na de film nog even naar de aftiteling kijken.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Speelduur: 88 min
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, En vele andere
EAN: 7321916139022

• Additionele scènes
  • Aks Choir Boy

De film staat in het beeldformaat van 2.40:1anamorf op de DVD. De kwaliteit van het beeld is zoals je die van een recente film mag verwachten zeer goed. Het filmbeeld ziet er mooi kleurrijk en contrastrijk uit en heeft goed verzadigde, natuurlijk ogende kleuren. Scherpte en detaillering zijn goed, al ziet het beeld er niet gestoken scherp uit. Het beeld is vrij van ongerechtigheden. De film is verdeeld in 24 chapterstops. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk en netjes, maar staat wel iets te hoog onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de schijf. Geen spectaculaire effecten, maar wel een soundtrack die goed wordt ondersteund door muziek en omgevingsgeluiden. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorkanalen. De achterkanalen geven de soundtrack een subtiel ruimtelijk geluidsbeeld. De surrounds worden eveneens subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden. De soundtrack heeft geen extreem laag, het LFE kanaal blijft nagenoeg de gehele film ongebruikt. De stemmen komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker en zijn goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes met achtergrondgeluid. De DVD start met een enkele reclametrailers.

Additional Scenes (12½ min)
Een vijftal niet gebruikte scènes. De scènes zijn optioneel voorzien van een toelichting van regisseur Ken Kwapis.

Ask Choir Boy
Een quasi interactieve maar ook erg flauw extraatje, waarbij het karakter Choir Boy aan bellers adviezen geeft. Je kunt hierbij met de afstandsbediening uit twaalf (van de zestien) lijnen kiezen. De gegeven adviezen zijn erg flauw en superkort en na een keer luisteren weet je het wel.

Robin Williams speelt in License to Wed een dominee die een jong stel dat wil graag trouwen een huwelijkscursus laat doorlopen. De cursus is niet vrijwillig en stelt de relatie van het jonge stel danig op de proef. Het jonge stel wordt gespeeld door Mandy Moore en John Karsinski. Deze romantische komedie is geregisseerd door Ken Kwapis. Deze uitgave van Warner heeft goede kwaliteit beeld en geluid. De extra’s stellen teleur, waarbij alleen de niet gebruikte scènes een beetje de moeite waard zijn.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.