Thirteen Ghosts

04-02-2008

3.8

Thirteen Ghosts (Blu-ray)

Arthur Kriticos (Tony Shalhoub) woont samen met zijn dochter Kathy (Shannon Elizabeth) en zoon Robert (Alec Roberts). Arthur’s vrouw, en de moeder van zijn kinderen, is onlangs overleden en het gezin heeft het er behoorlijk moeilijk mee. Ze proberen er het beste van te maken en dan krijgen ze ineens goed nieuws. Het blijkt dat een ander familielid is overleden. Dit is echter niet het goede nieuws, maar wel het feit dat Arthur zijn huis erft. Dit blijkt een flinke villa te zijn, gemaakt van glas en staal. Het gezin gaat dan ook meteen kijken en hun monden vallen open van verbazing. Het huis ziet er bizar uit en al snel blijkt dat het huis ook enkele geheimen met zich mee draagt. Volgens Dennis (Matthew Lillard), die zichzelf op slimme wijze toegang heeft verleend tot het huis, zitten er enkele geesten opgesloten in het pand. Arthur gelooft er natuurlijk niks van, maar wanneer de muren beginnen te verschuiven en zoon Robert vermist raakt, blijkt er toch iets mis te zijn.

Thirteen Ghosts is een remake van de gelijknamige film uit 1960, geregisseerd door William Castle. Net als in het origineel gaat het verhaal over een huis waarin enkele geesten zitten opgesloten. Deze keer erft een gezin het huis en beetje bij beetje komen ze erachter dat er meer aan de hand is. De film kan gezien worden als een horror, maar echt eng wordt het allemaal niet. Er zijn enkele goed geplaatste schrikmomenten, maar deze zijn te spaarzaam om van een echt enge film te spreken. Wat overblijft kan meer gezien worden als een thriller met veel actie. Echt subtiel gaan de makers hier niet te werk en Thirteen Ghosts is een luide en vooral drukke film. Het verhaal laat helaas veel te wensen over. Het script rammelt aan alle kanten en karakters gedragen zich ongeloofwaardig. Ook met de continuïteit houden de makers weinig rekening en tenslotte worden ook de karakters nauwelijks uitgewerkt. Dit zou allemaal niet zo’n probleem zijn als de film maar spannend genoeg was en vooral ook eng. Zoals we al eerder zeiden, dat is dus niet het geval. Iets dat wel dik in orde is, is het uiterlijk van de film. Het huis in kwestie ziet er erg goed uit en is goed gemaakt. Het is gemaakt van glas en staal en wanneer het gezin eenmaal binnen is, schuiven de wanden uit positie en komen de geesten vrij. Ook de geesten zien er goed uit en de make-up, verzorgd door de mannen van de KNB Effects Group, is prima gedaan. Dit geeft enkele van de geesten iets engs en vooral ook iets dreigends. De cast bestaat uit enkele bekende gezichten en zij doen hun werk naar behoren. Verwacht geen Oscar winnende prestaties, maar voor een film zoals deze voldoet het allemaal prima. We zien onder andere Tony Shalhoub (bekend van de serie Monk), Shannon Elizabeth (American Pie, Scary Movie), Matthew Lillard (Scream, Scooby-Doo) en F. Murray Abraham (Amadeus) voorbij komen.
Thirteen Ghosts is een wat tegenvallende horror die helaas nergens echt eng wordt. Er komen enkele schrikmomenten voorbij, maar deze zijn te spaarzaam. De geesten zien er goed uit en ook het huis is goed gemaakt. Dit is echter niet genoeg om de film te redden en daarom is de prent leuk om een keer te kijken, maar meer ook niet.

Sony Pictures heeft Thirteen Ghosts al eerder op DVD uitgebracht en nu dus op Blu-ray Disc. Wij hebben niet de beschikking over de DVD uitgave, dus we maken in deze recensie geen vergelijking met deze eerdere uitgave.

Genre: Horror, Thriller
Jaar: 2001
Speelduur: 87 min
Beeldverhouding: 1.85:1 HD niet anamorf
  • PCM 5.1 - Engels
  • PCM 5.1 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Engels, Frans, En vele andere
EAN: 8712609678154

• Making Of
  • Ghost Stories

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 1.85:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van de H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms is de beeldsnelheid 24 beelden per seconde, wat overeenkomt met de originele filmsnelheid. Bij deze HD uitgave heb je geen last meer van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

De kwaliteit van het beeld is voldoende, maar er had duidelijk meer ingezeten. Het eerste wat opvalt is de wat tegenvallende scherpte. Hoewel de transfer duidelijk High Definition is, lijkt er op sommige momenten een soort grijze waas over het beeld te hangen. Dit is vooral duidelijk in de donkere scènes en die zijn in deze film volop aanwezig. Het schaduwdetail is dik in orde en hierdoor zijn alle scènes prima te volgen. Het zwartniveau heeft ook duidelijk te lijden onder de eerder genoemde waas. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd. Het beeld mist verder de diepte die een High Definition transfer kan brengen, maar close-ups laten veel detail zien. Filmgrain is regelmatig zichtbaar en vooral tijdens de donkere momenten. Dit kan soms wel eens storend werken. Verder zijn er geen artefacten aanwezig. Een transfer die dus duidelijk High Definition is, maar op enkele punten tekort schiet. Vooral de rokerige waas werkt soms storend en samen met de filmgrain zorgt dit ervoor dat het detail achterblijft.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

De originele Engelstalige soundtrack staat in twee smaken op de schijf, namelijk een ongecomprimeerde LPCM 5.1 (16 bit / 48kHz – 4.6 Mb/s) track en een Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s). Beide tracks maken gebruik van alle aanwezige kanalen en feitelijk is er constant geluid te horen uit alle speakers. Het geluid komt wat onnatuurlijk over door de verdeling van het geluid en de makers hebben er alles aan gedaan dit een hele luide soundtrack te maken. De surrounds laten het geluid horen in split-surround en de dialogen komen netjes uit de centerspeaker. Deze zijn prima te volgen tussen al het overige geweld. De frontspeakers laten de muziek horen en overige geluiden. Hier is een breed stereogeluid te horen. Het LFE kanaal ondersteunt het geheel met een diep en goed gedoseerd laag. De subwoofer krijgt een flinke workout tijdens het bekijken van deze film en ook hier is het soms allemaal wat teveel van het goede. De tracks klinken verder mooi helder en beschadigingen of ruis zijn niet aanwezig. Twee prima tracks die erg dynamisch en ruimtelijk klinken. Leuk om je buren mee te pesten. De PCM 5.1 track krijgt de voorkeur aangezien het geluid hier meer detail bevat en als geheel veel dynamischer klinkt.

Na het invoeren van de disc in je speler, kom je direct in het hoofdmenu van de film terecht. Tijdens het bekijken van de film is dit menu op te roepen, zonder dat de film onderbroken wordt. Bij Blu-ray Disc wordt gebruik gemaakt van pop-up menuschermen, waarbij het menu als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld ligt. Alle extra’s hebben een 480p beeldresolutie.

Production Designer Sean Hargreaves, Howard Berger van de KNB Effects Group en regisseur Steve Beck leveren commentaar tijdens de film. Ze gaan alle drie in op hun rol tijdens het maken van de film en hoe het was om de film te maken. Interessants om te horen is hoe het huis gemaakt is en hoe de speciale effecten in de film tot stand zijn gekomen.

Ghost Stories (13 min.)
Hier is voor elke geest in de film een kort filmpje te bekijken. Er wordt verteld hoe de geest in kwestie zo is geworden en welke gruwelheden deze op zijn of haar naam heeft staan.

The Making Of Thirteen Ghosts (18 min.)
Een wat standaard making of van de film waarin we te horen krijgen hoe het verhaal van de film is aangepast ten opzichte van het origineel en hoe het huis en de effecten tot stand zijn gekomen. De cast en crew komen aan het woord en we zien wat beelden van achter de schermen.

Arthur erft van een rijk familielid een huis en dit lijkt een nieuw begin voor de man die onlangs zijn vrouw verloor. Samen met zijn zoon en dochter gaat hij het huis bekijken en het blijkt een bizar vormgegeven huis te zijn, gemaakt van glas. Al snel komen ze erachter dat het huis meer verrassingen bevat dan ze lief is. In de vele kamers van het huis zitten enkele moordlustige geesten opgesloten en deze zijn er op uit Arthur en zijn gezin onderdeel te maken van de geestenwereld. Thirteen Ghosts is een remake van de gelijknamige film uit 1960. De prent moet doorgaan voor een horror, maar is helaas niet eng genoeg. Wat overblijft is een actiefilm met enkele thrillerelementen. Het script is verder wat rommelig en zit vol met fouten. Het huis en de effecten zien er echter prima uit. De beeldkwaliteit van deze schijf valt ook wat tegen. Het is duidelijk dat we hier te maken hebben met een High Definition transfer, maar hier had veel meer ingezeten. Het geluid is hard en vooral erg dynamisch, maar soms ook wat onnatuurlijk.

HD DVD
Thirteen Ghosts is niet op HD DVD uitgebracht.