Bourne Ultimatum, The

01-02-2008

8.4

Bourne Ultimatum, The (DVD)

Jason Bourne (Matt Damon) heeft zijn zaken in Moskou afgerond en reist naar Parijs om de broer van zijn vriendin op de hoogte te brengen van haar overlijden. Hoewel haar dood alweer enige tijd geleden is, is Jason er nog lang niet klaar mee. Hij beloofd haar broer dat hij de daders zal straffen. Hij komt in contact met een Engelse journalist die informatie heeft rond een geheim project, genaamd Blackbriar. Dit project is de opvolger van Treadstone en de journalist kan wel eens antwoorden hebben waar Jason al lang naar op zoek is. Om nu eindelijk erachter te komen wie hij is, moet hij weer de halve wereld rondreizen en in de tussentijd uit de handen zien te blijven van allerlei huurmoordenaars. Jason krijgt hulp van Nicky Parsons (Julia Stiles), die hij al eerder tegenkwam in Berlijn. Zij gelooft in zijn onschuld en besluit hem te helpen. Samen gaan ze de strijd aan met de CIA en in het bijzonder Noah Vosen (David Strathairn). Deze is vastberaden Bourne te stoppen, maar zoals als vele voor hem te weten kwamen, dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

The Bourne Ultimatum is het (voorlopig?) laatste deel in de trilogie rond geheim agent Jason Bourne. De serie is erg succesvol gebleken en legde de lat voor rauwe, realistische actie steeds een trede hoger. Het verhaal is wederom gebaseerd op de boeken van Robert Ludlum, hoewel met elk verschenen deel meer en meer van de boeken afgeweken werd. Dit derde deel is wederom goed gemaakt en zit vol met flitsende actiescènes. Het verhaal oogt enigszins dun en feitelijk zien we niet veel nieuws voorbijkomen. We krijgen dan wel eindelijk de antwoorden op de vele vragen die Jason Bourne al tijden stelt, maar feitelijk had dit ook in het vorige deel plaats kunnen vinden. De film doet wederom aan als één lange achtervolging en dat weet het dunne verhaal enigszins te maskeren. Als kijker krijg je weinig tijd om adem te halen en de ene na de andere actiescène wordt op je afgevuurd. Deze scènes zijn van hoog niveau en vooral de achtervolging door de straten van Tanger is er één om van te genieten. Dat het hier gaat om een achtervolging te voet, maakt deze scène alleen maar beter. De makers willen ons doen geloven dat Jason Bourne een soort Superman is en hij overleeft werkelijk de meeste bizarre ongelukken en situaties. Wanneer je dit even wilt accepteren, dan biedt The Bourne Ultimatum veel vermaak. De film is, net als deel twee, geregisseerd door Paul Greengrass en hij staat bekend om zijn kenmerkende stijl van filmen. Hij geeft de voorkeur aan het schieten met handheld camera’s. In het vorige deel schoot hij hier enigszins mee door en waren veel van de actiescènes moeilijk te volgen. Deze keer houdt hij zich gelukkig wat in en zijn deze momenten wat beter te bekijken. Zijn kenmerkende stijl is echter nog volop aanwezig en geeft de film een zekere uitstraling mee van authenticiteit en rauwheid. Uiteraard kruipt Matt Damon voor de derde keer in de huid van Jason Bourne en hij is inmiddels onlosmakelijk met het personage verbonden. Hij komt zeker van zijn zaak over, dreigend en vooral erg gevaarlijk. Veel mensen twijfelen aan de acteertalenten van deze acteur, maar in de Bourne films laat hij zien uitstekend met dit genre overweg te kunnen. Verder zien we nog enkele bekende karakters die ook in de vorige films te zien waren. Julia Stiles speelt wederom de rol van Nicky Parsons en deze keer helpt ze Bourne op zijn zoektocht naar antwoorden. Ook Joan Allen is weer te zien als CIA official Pamela Landy. Deze keer moet zij samenwerken met ene Noah Vosen, een man die erop gebrand is Jason Bourne het zwijgen op te leggen. Landy is minder hard en ziet in dat Bourne een slachtoffer van de situatie is geworden.
The Bourne Ultimatum is een waardige afsluiter van de trilogie en vooral de actiescènes maken deze film. Het verhaal is soms wat aan de magere kant, maar er wordt heel veel goed gemaakt door de vakkundig gemaakte stunts en achtervolgingen. Fans van de eerste twee delen zullen zich zeker vermaken met deze film en eindelijk enkele antwoorden te horen krijgen, hoewel deze minder schokkend zijn dan eerst gedacht.

The Bourne Ultimatum is op DVD door Universal uitgebracht in twee uitgaven. Een 2 Disc Special Edition en de hier besproken 1 Disc versie. De Special Edition bevat iets meer extra’s dan de 1 Disc versie, maar veel is dit niet.

Genre: Actie, Thriller
Speelduur: 110 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Duits, Engels, En vele andere
EAN: 5050582510256

• Man Op De Vlucht
  • Achtervolging Over De Daken
  • Het Plannen Van De Vechtscènes
  • Rijschool
  • Achtervolging In New York

The Bourne Ultimatum is op de DVD gezet met een anamorfe transfer in het originele formaat van 2.40:1. De kwaliteit van het beeld is ruim voldoende. De transfer oogt mooi scherp, edge enhancement is niet aanwezig. Het kleurenpalet oogt soms wat soft, maar dit komt geheel door de gebruikte kleuren. De makers willen het geheel koel en realistisch over laten komen, vandaar dat er geen felle kleuren gebruikt worden. De huidtinten zien er verder natuurlijk uit en prima verzadigd. Ook het zwartniveau is van goede kwaliteit, evenals het contrast en schaduwdetail. Filmgrain is vrijwel constant aanwezig, maar is met opzet gedaan door regisseur Paul Greengrass. Hij filmt vrijwel altijd zo en dit is ook weer gedaan om die typische sfeer neer te zetten. Een prima transfer die goed past bij de sfeer van de film.
De film is verdeeld in 20 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk leesbaar en staat op een goede hoogte in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 formaat (448 kb/s) op de DVD. De track klinkt erg dynamisch en erg ruimtelijk. Alle aanwezige kanalen worden benut om zo een open geluidsbeeld te creëren. Zo worden de surrounds regelmatig bij het geheel betrokken door het weergeven van omgevingsgeluiden, bijvoorbeeld in de straten van de verschillende steden die Bourne aandoet. Tijdens de actiescènes komen ze pas echt tot leven en laten ze de verschillende effecten horen in split-surround. De dialogen zijn goed te volgen tijdens al dit geweld en komen netjes uit de centerspeaker. De frontspeakers laten een breed stereogeluid horen met een goede scheiding van de kanalen. De muziek klinkt verder ook prima. Het LFE kanaal laat een mooi diep laag horen en dit geeft de track behoorlijk meer impact. Een goede track zoals we die graag horen bij films zoals deze.

De menu’s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Deleted Scenes (12 min.)
Enkele scènes die de uiteindelijke film niet gehaald hebben. De scènes komen achter elkaar voorbij. Het beeld is 2.40:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Man Op De Vlucht: Jason Bourne (23 min.)
Hier krijgen we te horen en te zien op welke locaties de film is opgenomen. De featurette is verdeeld in vijf hoofdstukken, één voor elke locatie. We horen de cast en crew vertellen hoe het is om op locatie te filmen en welke uitdagingen hierbij komen kijken. We zien ook nog wat beelden van achter de schermen tijdens de opnames.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Achtervolging Over De Daken (5 min.)
In de film zit een spannende achtervolging over de daken van Tanger en hier krijgen we te zien hoe deze scènes gemaakt zijn. Vooral het moment waarbij Bourne van een dak door een raam een verdieping lager springt, krijgt veel aandacht.

Het Plannen Van De Vechtscènes (4 min.)
De naam zegt het al, een featurette over het schieten van de vechtscènes. We krijgen eigenlijk maar één scene te zien en dat is die van Bourne tegen collega hitman Desh. Deze scene is dan ook erg goed gemaakt en de makers vertellen wat ze wilden bereiken. Ook Matt Damon komt aan het woord en vertelt hoe het was deze scènes te filmen.

Rijschool (3 min.)
De Bourne films staan bekend om hun goed gemaakte achtervolgingen en hier zien we hoe deze scènes gerepeteerd werden en uiteindelijk opgenomen.

Achtervolging In New York (10 min.)
Een kijkje achter de schermen tijdens de achtervolging door New York City. We zien hoe de stunts voorbereidt worden en uiteindelijk op film opgenomen. Er komt veel kijken bij het maken van deze scènes en dat wordt wel duidelijk na het bekijken van deze extra.

Een commentaar tijdens de film van regisseur Paul Greengrass. Hij reageert voornamelijk op wat er op het scherm te zien is en vertelt wat leuke feitjes en weetjes over het maken van de film. Niet een erg goed of verrassend commentaar, maar nog altijd leuk genoeg om naar te luisteren.

Jason Bourne is nog altijd op de vlucht en wederom brengt hem dit naar vele delen van de wereld. Hij komt op het spoor van een geheim project dat de opvolger is van Treadstone. De mensen achter dit project zouden wel eens meer kunnen weten over zijn verleden en daarom gaat hij weer op pad. Hij wordt achterna gezeten door verschillende medewerkers van de CIA en enkele huurmoordenaars. Bourne zal echter niet stoppen voordat hij de waarheid boven tafel heeft. The Bourne Ultimatum is het derde en laatste deel in de serie rond geheim agent Jason Bourne. Ook dit deel zit weer goed in elkaar en is feitelijk één grote actiescène. Het verhaal is wat mager hier en daar maar de actie maakt veel goed. De DVD heeft een goede beeld en geluidskwaliteit. Er zijn enkele interessante extra’s aanwezig die ons een kijkje achter de schermen geven tijdens het maken van de film.