Justin Timberlake – Futuresex/Loveshow: Live From Madison Square Garden

05-02-2008

5

Justin Timberlake – Futuresex/Loveshow: Live From Madison Square Garden (Blu-ray)

Eind 2006 bracht Justin Timberlake zijn tweede soloalbum uit, FutureSex/LoveSounds. Begin 2007 volgde een grootschalige wereldtournee ter promotie van het album. De show deed onder andere ook Nederland aan en nog vele landen in Europa en de rest van de wereld. Ter afsluiting van deze tournee gaf hij een optreden in het Madison Square Garden in New York City. De show werd opgenomen door de Amerikaanse zender HBO en later ook uitgezonden. De show is nu op Blu-ray Disc verkrijgbaar. De volgende nummers worden ten gehore gebracht:

- Futuresex/Lovesound
- Like I Love You
- My Love
- Senorita
- Sexy Ladies
- Until The End Of Time
- What Goes Around…Comes Around
- Chop Me Up
- Rock Your Body
- Gone (Medley)
- Take It From Here (Medley)
- Last Night (Medley)
- Damn Girl
- Summer Love
- Losing My Way
- Cry Me A River
- Lovestoned
- Sexyback
- (Another Song) All Over Again

Justin Randall Timberlake werd bij het grote publiek bekend toen hij lid werd van de boyband ’N Sync. Nadat de band uit elkaar gegaan was bracht hij in 2002 zijn eerste soloplaat uit, Justified. Het album was een groot succes en Timberlake liet zien ook als soloartiest aan de bak te kunnen. In 2007 kwam zijn tweede album uit en ook deze plaat was een groot succes. Zoals hierboven is te lezen begon hij aan een wereldtournee, met als afsluiter een show in het Madison Square Garden in New York. Deze show is op deze uitgave te vinden en de fans van Justin Timberlake zullen zich zeker vermaken. Je hoeft geen fan van de beste man te zijn om te zien dat hij een groot talent is op het gebied van zang, maar ook dans en pure entertainment. De show zit verder uitstekend in elkaar met een mooi podium, goede dansers en een goede begeleidingsband. Het aanwezige publiek, dat gezien het constante gegil waarschijnlijk vooral uit meisjes bestaat, heeft het dan ook goed naar de zin en de energie van het publiek is duidelijk voelbaar. Ook Timberlake zelf en zijn dansers en band hebben er duidelijk zin in en het geheel levert een show op die zowel muzikaal als organisatorisch goed in elkaar zit. Het optreden is vastgelegd met veel camera’s en het bijzondere ronde podium wordt uitstekend gebruikt. Qua zang laat Timberlake nog wel eens een steekje vallen, maar gezien het feit dat hij constant dansend en rennend over het podium raast, houden we hier niet al teveel rekening mee. Een goede registratie dus van een concert van Justin Timberlake. Het optreden zit goed in elkaar, zowel muzikaal als qua dans en entertainment. De fans van de zanger zullen zich sowieso wel vermaken met deze uitgave, iemand die niet houdt van zijn muziek zal logischerwijs ook niet veel plezier beleven aan dit concert.

Sony/BMG heeft het concert op zowel DVD als Blu-ray uitgebracht. Wij hebben niet de beschikking over de DVD uitgave, dus een vergelijking tussen beide uitgave zit er niet in. Deze uitgave bestaat uit twee schijven, een Blu-ray disc waarop het concert te vinden is en een gewone DVD schijf waarop de extra’s geplaatst zijn.

Regisseur

Marty Callner

Acteurs

Genre: Muziek
Speelduur: 134 min
Verpakking: Blu-ray Duo Keepcase
Resolutie: 1920 x 1080i
Beeldverhouding: 1.78:1 HD niet anamorf
  • PCM 2.0 - Engels
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Sony BMG Music Entertainment
EAN: 88697221799

• Making Of
  • Open Mic
  • 1 On 1 With JT
  • Under The Stage
  • Bonus Video

Het concert is in High Definition breedbeeld vastgelegd met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de Blu-ray Disc. Het concert staat in zijn geheel op één 50 GB dual layer disc. Het beeld heeft een resolutie van 1080i (1080 beeldlijnen interlaced). Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van Microsoft’s VC-1 compressiemethode.

Het beeld is mooi scherp, vooral bij close-ups. Het echte HD gevoel blijft helaas soms achterwege omdat het beeld de kenmerkende diepte mist. Dit wordt veroorzaakt door het feit dat overzichtshots erg donker zijn en alleen het podium verlicht is. Hier is alles goed zichtbaar, maar de echte diepte ontbreekt dus. De kleuren ogen natuurlijk en goed verzadigd. Soms komen de huidtinten wat onnatuurlijk over door de belichting. Contrast, zwartniveau en schaduwdetail zijn verder allemaal dik in orde. Filmgrain is soms zichtbaar maar leidt in het geheel niet af van de rest van het beeld. Andere artefacten zijn niet aanwezig. Een goede beeldkwaliteit die vooral bij close-ups duidelijk HD overkomt. Voor een uitgave zoals deze echter ruim voldoende.

In verband met copyright restricties is het op dit moment niet mogelijk van High Definition uitgaven screenshots te maken.

Het concert is te bekijken met drie audiotracks, namelijk een ongecomprimeerde PCM 5.1 track (24bit/48kHz), een Dolby Digital 5.1 track (640 kb/s) en een ongecomprimeerde PCM stereotrack (24bit/48kHz). Alle tracks klinken erg goed en geven een goed beeld van hoe het was om bij dit optreden aanwezig te zijn. Het geluid is natuurlijk gemixt, met alle instrumenten uit de frontspeakers en de zang grotendeels uit de centerspeaker. De surrounds worden gebruikt voor het weergeven van het aanwezige publiek. Hier is heel mooi split-surround toegepast zodat de linkerkant soms meer gejuich laat horen dan de rechter. Het LFE kanaal laat een mooi diep laag horen en dit geeft de muziek meer kracht en dynamiek. Beste track op deze uitgave is zonder twijfel de PCM 5.1 track. Hier is aanzienlijk meer detail te horen dan bij de Dolby Digital track en alle instrumenten komen prima tot hun recht. Ook de PCM 2.0 track is van goede kwaliteit, maar mist uiteraard de ruimtelijkheid die zijn grotere broer wel biedt. De Dolby Digital 5.1 track klinkt binnen de beperkingen van het formaat ook erg goed en voor de mensen die niet de mogelijkheid hebben de PCM track te beluisteren, valt er dus genoeg te genieten.

De Blu-ray Disc laat een fraai menu zien dat ook tijdens het afspelen van het concert op te roepen is. Het menu ligt dan als een soort overlay op het scherm en het optreden wordt hier niet voor onderbroken. De Bonus DVD heeft een menu met een 1.78:1 anamorf beeldformaat en Dolby Digital 2.0 (128 kb/s) geluid.
Zoals eerder vermeld zijn alle onderstaande extra’s op de Bonus DVD te vinden.

The Making Of Futuresex/Loveshow (12 min.)
Bij een grote show als deze komt heel wat kijken en hier is te zien hoe een productie als deze gemaakt wordt. De opbouw en ontwerp van het podium komt aan bod, maar ook de verschillende muzikanten, belichting en kostuums.
Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Open Mic (31 min.)
Justin Timberlake zit samen met zijn dansers en muzikanten in een kamer waar zij antwoord geven op verschillende vragen. De vragen gaan over de show en de tour van Justin maar ook enkele persoonlijke vragen worden beantwoord. Iedereen komt aan het woord, dus zeker niet alleen Justin Timberlake.

1 On 1 With JT (34 min.)
Deze keer wel alleen Justin Timberlake die een interview geeft. Hij gaat in op de afgelopen tour maar ook op de show die op deze uitgave te vinden is. Naast beelden van het interview zien we ook beelden uit de show voorbij komen.

Under The Stage (3 min.)
Het podium dat Justin Timberlake gebruikt is vrij bijzonder. Het staat midden in de zaal waardoor de mensen 360 graden zicht hebben op de voorstelling. Hier horen we hoe het ontwerp tot stand kwam en welke functies er allemaal inzitten. Ook kunnen we zien hoe het er onder het podium aan toegaat met mensen die zich verkleden en wisselen van instrument.

Bonus Video Track: “Lovestoned” – Justice Remix (4 min.)
Een remix van het nummer “Lovestoned” is hier te bekijken. Onder de muziek zijn beelden van de show te bekijken. Het beeld is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (224 kb/s).

Futuresex/Loveshow: Live From Madison Square Garden bevat een concert van popidool Justin Timberlake. De show was de laatste van zijn wereldtournee en vastgelegd door de zender HBO. Timberlake schotelt ons een strak georganiseerde show voor die ook muzikaal goed in elkaar zit. De muziek die de beste man maakt zal misschien niet ieders smaak zijn, maar hij heeft duidelijk talent op meerdere vlakken. Zijn zang blijft soms wat achter maar dat is niet zo verwonderlijk, gezien het feit dat hij constant dansend en rennend over het podium stuift. De beeldkwaliteit van deze Blu-ray Disc is voldoende voor een uitgave zoals deze, maar mist dat echte HD uiterlijk. Het beeld mist vooral aan diepte doordat de zaal vrij donker is. De close-ups zien er prima uit. Ook qua geluid is deze uitgave ruim voldoende en vooral de PCM 5.1 track maakt indruk. Er is een standaard DVD bij de uitgave te vinden met daarop wat extra’s.

HD DVD
Het concert is in HD alleen op Blu-ray Disc verschenen en dus niet op HD DVD.