National Treasure (SE)

08-02-2008

8

National Treasure (SE) (DVD)

Ben Gates (Nicholas Cage) krijgt op jonge leeftijd van zijn opa een familiegeheim te horen. Het zou een aanwijzing zijn voor het vinden van de verborgen schat van de Tempeliers, tegenwoordig ook wel Vrijmetselaars genoemd. De familie Gates wordt door de wanhopige zoektocht naar deze schat echter al jaren voor gek versleten. Zelfs de vader van Ben vind het allemaal maar onzin en ziet zijn zoon liever niet uitgroeien als schatzoeker. Eenmaal een volwassen man heeft Ben de 'goede' raad van zijn vader echter toch in de wind geslagen en gaat hij met een team mensen op zoek naar de schat. Als de 'schat' niets meer blijkt te zijn dan een volgende aanwijzing, die wijst naar een verborgen boodschap op de achterkant van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring, ontstaat er onenigheid in het team. Ben's compagnon Ian Howe (Sean Bean) wil het document stelen om het te kunnen onderzoeken, waar Ben het niet mee eens is. Gedreven door een zucht naar rijkdom doet Ian er vervolgens alles aan om deze schat te bemachtigen. Nu moet Ben, met de hulp van zijn vriend Riley Poole (Justin Bartha), een stokje zien te steken voor de plannen van Ian. Hij besluit zélf de Onafhankelijkheidsverklaring te stelen om het uit de handen van Ian te houden. Gates hoopt daardoor ook het raadsel van de schat te kunnen achterhalen en zo zijn familienaam te zuiveren.

National Treasure is een avonturenfilm over de zoektocht naar de schat van het genootschap van de Tempeliers. Dit geheime genootschap is rond 1100 na Christus opgericht, origineel bedoeld als dienaren van de Katholieke Kerk. De rijkdom en macht van de Tempeliers groeide echter explosief en hierdoor werd het genootschap bijna machtiger dan de kerk. Zelfs koningen, zoals Philip de Vierde (Philip de Schone) stonden diep in de schulden bij deze orde. Uiteindelijk, op vrijdag 13 oktober in het jaar 1307, liet Philip IV de meeste Tempeliers gevangen nemen en vermoorden. Hierdoor staat tot op de dag van vandaag vrijdag de 13e nog steeds bekend als ongeluksdag, al zijn de meeste mensen de betekenis hiervan vergeten. Enkele leden wisten de koning echter te ontvluchten en in Schotland richtten zij de orde van de Vrijmetselaars op. Tegenwoordig bestaat deze 'geheime' orde trouwens nog steeds en kent miljoenen leden over de hele wereld en in allerlei beroepsgroepen (ook in de filmbusiness zitten er een paar). Eén van de taken van de Vrijmetselaars zou zijn om het geheim van de rijkdommen van de Tempeliers goed te bewaren.
In National Treasure wordt verder ingegaan op deze geschiedenis, waarbij hier en daar wel een loopje met de feiten genomen wordt. Gelukkig wordt dat goed gemaakt met voldoende actievermaak en relativerende humor, waardoor National Treasure een uiterst vermakelijke avonturenfilm is geworden. De film is een soort combinatie van Da Vinci Code (de verfilmde bestseller van Dan Brown) en de geschiedkundige (schat)onderzoeker Indiana Jones. Verwacht in National Treasure geen religieuze toon met betekenissen of onthullingen. Producent Jerry Bruckheimer heeft patent op makkelijk verteerbaar vermaak voor 12 jaar en ouder. En daar kun je National Treasure ook onder scharen. Maar wat maakt het uit, de film biedt twee uur heerlijk vermaak. Nicholas Cage doet zijn status als “Bruckheimer-vehikel” weer eer aan. Tel tijdens de Bruckheimer trailer waarmee de DVD begint maar eens hoe vaak je Cage ziet langskomen. Cage wordt aangevuld door een sterke cast met rotten als Sean Bean, hier weer eens heerlijk ge-typecast is als verrader, en Jon Voight. Ook nieuwkomer Diane Kruger zorgt dat de mannen in het publiek ook wat leuks hebben om naar te kijken in haar rol van Abigail Chase. National Treasure is een semi-intellectuele actie/avonturenfilm met lekker voorspelbaar popcornvermaak.
Ondertussen is ook al een vervolg op National Treasure verschenen, genaamd National Treasure 2: Book of Secrets.

Walt Disney Studios Home Entertainment brengt National Treasure nu opnieuw uit op DVD in de vorm van een Special Edition uitgave. Wat deze uitgave meer biedt dan de eerdere single disc uitgave, kun je hieronder verder lezen. Onze recensie van de eerdere uitgave kun je hier nog eens teruglezen.

Jaar: 2004
Speelduur: 126 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
Uitgever: Buena Vista / Walt Disney
EAN: 8717418151010

• Alternatief einde
  • Animatics
  • National Treasure op Locatie
  • Op Pad met echte schatzoekers
  • Riley Poole's Decodeer het maar
  • De tempeliers
  • Filmweetjes
  • Geheimschrift, Codes en Codekrakers
  • Het stelen van een Nationaal Monument
  • Het opblazen van de Charlotte

Het oorspronkelijke filmbeeld met een beeldverhouding van 2.35:1 staat anamorf op deze DVD. Op de beeldkwaliteit is weinig aan te merken. Kleuren zijn goed verzadigd en ogen natuurlijk. Contrast en schaduwdetail zijn beide prima in orde. Zelfs de donkere scènes in de catacomben aan het eind van de film zijn uitermate goed weergegeven en kennen een prima detail in de schaduwen. Het beeld oogt voldoende scherp en gedetailleerd. Er is slechts een weinig filmgrain in het beeld aanwezig. Om de scherpte indruk te verhogen is minimaal gebruik gemaakt van edge-enhancement. Het beeld is verder vrij van ongerechtigheden. De film is opgedeeld in 19 chapterstops. De ondertiteling staat, zoals helaas gebruikelijk bij Buena Vista, volledig in het zichtbare filmvlak.
Ten opzichte van de eerdere DVD uitgave is geen verschil in beeldkwaliteit te zien.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Als geheel een prima klinkende surround soundtrack, waarbij alle speakers optimaal worden benut. De soundtrack heeft een natuurlijke nadruk op de voorste drie voorkanalen. De frontspeakers geven de filmmuziek met een zeer fraai breed stereobeeld weer. De achterkanalen worden daarbij effectief gebruikt om de filmmuziek een zeer ruimtelijk karakter te geven. Daarnaast worden de achterkanalen actief in split-surround (stereo) worden gebruikt voor de omgevingsgeluiden en effecten bij de actiescènes. Bij het actiegeweld doet de subwoofer, dankzij het ook aanwezige LFE kanaal actief mee. Als geheel heeft de soundtrack een goed gedetailleerd hoog. Het laag gaat goed diep door en is redelijk strak. De dialogen, die via het centerkanaal komen, zijn prima te volgen.
Ook wat betreft de geluidskwaliteit is deze heruitgave identiek aan de eerdere DVD uitgave.

De breedbeeld menuschermen zijn geanimeerd en voorzien van achtergrondgeluid. De DVD start uiteraard met de nodige reclametrailers, die eenvoudig zijn over te slaan. Deze Special Edition bestaat uit 2 DVD’s. De eerste DVD bevat de film en dezelfde extra’s als de eerdere losse DVD uitgave. De nieuwe extra’s staan allemaal op de tweede DVD. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld.

DVD-1

National Treasure op Locatie (11 min)
Een promotioneel bedoelde vooruitblik op de film met beelden van de set (het opblazen van het schip bijvoorbeeld) en interviewfragmenten en veel filmfragmenten.

Deleted Scenes (8 min)
Twee scènes die niet of korter in de film zitten. Volgens de introductie van de regisseur is er bijna twee uur aan materiaal verwijderd.

Animatic (3 min)
Een geanimeerd storyboard (animatic) van de originele (langere) opzet van de openingsscène.

Alternatief Einde (2 min)
Het originele einde van de film, dat gewijzigd werd omdat het testpubliek ten onrechte dacht dat de filmmakers de weg plaveiden voor een sequel.

Onderstaande extra's met een * zijn pas te kijken na het oplossen van puzzels, waarbij je bepaalde code voor ontgrendelen van de informatie krijgt. Je kunt ook hulp zoeken in het boekje dat bij de DVD zit, waarin informatie over de extra’s is opgenomen met de bijbehorende sleutels.

Op Pad Met Echte Schatzoekers* (9 min)
Interessante featurette over de enorme subcultuur van schatzoekers. Van professionele schatzoekers tot aan mensen die het doen als hobby. Het is erg leuk om te zien dat ook vandaag de dag nog veel mensen het een kick vinden om lang verborgen voorwerpen van uiteenlopende geldwaarde op te graven. Deze featurette is enkel te bekijken na het ontgrendelen van het eerste bonusniveau.

Riley Poole's Decodeer Het Maar* (7 min)
Een beknopte uitleg van sommige oude en geheime geschriften die in de geschiedenis gebruikt werden. Daarna eindigt de feature in een puzzel, waarmee je het laatste bonusniveau kunt ontgrendelen. Deze featurette is enkel te bekijken na het ontgrendelen van het eerste bonusniveau.

De Tempeliers* (5 min)
Een vrij korte informatieve featurette over de Tempeliers, de Schotse Vrijmetselaard en de schat die tot op heden mogelijk nog verborgen ligt. Deze featurette is enkel te bekijken na het ontgrendelen van het eerste bonusniveau.

Filmweetjes*
Na het oplossen van het laatste raadsel krijg je de optie om de film te kijken met weetjes. Via een apart ondertiteling krijg je op gezette momenten tijdens de film informatie over de film, achtergrondeninformatie, info over de acteurs en andere medewerkers. Een aardig alternatief voor het audiocommentaar.

DVD-2

Deleted Scenes (8 min)
Een vijftal niet gebruikte scènes met optioneel commentaar van de regisseur.

Geheimschrift, Codes & Codekrakers (12 min)
Een aardige featurette over geheimschrift en allerlei manieren om informatie te versleutelen.

Het opblazen van de Charlotte (6½ min)
Met meer informatie hoe een bepaalde scène gefilmd is.

Het stelen van een Nationaal Monument (6 min)
Hoe steel je het belangrijkste document van Amerika, de Onafhankelijkheidsverklaring?

Historische Locaties (6 min)
Met aandacht voor de historische locaties waar gefilmd is.

De 2- DVD set is voorzien van een boekje met tracklisting en informatie over de extra’s. De keepcase zit in een licht glanzende slipcase.

National Treasure is een onderhoudende avonturenfilm waarin een geheim genootschap en geschiedkunde de basis vormen. De film permitteert zich natuurlijk vrijheden als het gaat om geschiedkundige juistheid, maar dat mag de pret niet drukken. Goed beschouwd is dit Jerry Bruckheimer spektakel niets meer en niets minder dan onderhoudend luchtig actievermaak. In de hoofdrollen spelen Nicolas Cage, Sean Bean en Diane Kruger.
Deze heruitgave van Walt Disney Studios Home Entertainment biedt dezelfde kwaliteit beeld en geluid als de eerdere losse DVD uitgave. Op het gebied van de extra’s zijn de eerdere extra’s onveranderd overgenomen en is op een tweede DVD het nodige aanvullende materiaal geplaatst. Mocht je de film nog niet in je collectie hebben, dan is deze uitgave zeker aan te bevelen. Heb je de film al wel, dan is heraanschaf alleen interessant als je ook de extra’s belangrijk vindt.