King Arthur (DC)

13-02-2008

8.3

King Arthur (DC) (Blu-ray)

Brittannië, tegenwoordig bekend als Groot-Brittannië, is bezet door de Romeinen. Het land is opgedeeld in vele kleine staatjes, waaronder Sarmatia. Hier wordt Arthur (Clive Owen), net als vele anderen, als jonge man geronseld door het Romeinse leger. Uiteindelijk weet hij zich zelfs op te werken tot officier. Na 15 jaar trouwe dienst zit het er voor Arthur en zijn metgezellen bijna op. Voordat de mannen echter hun vrijheid terug krijgen, moeten zij nog één opdracht uitvoeren. Ze moeten een Romeinse familie Honorius en de mogelijke opvolger van de Paus, de jonge Alecto (Lorenzo De Angelis), naar Rome brengen voordat de Saksen hen afslachten . De Saksen, onder leiding van de wrede Cerdic (Stellan Skarsgård), hebben een hekel aan de Romeinen en willen de alleenheerschappij van Brittannië. Arthur en zijn zes medestrijders, Lancelot (Ioan Gruffudd), Tristan (Mads Mikkelsen), Gawain (Joel Edgerton), Galahad (Hugh Dancy), Bors (Ray Winstone) en Dagonet (Ray Stevenson) trekken richting het land van de Saksen. Eenmaal bij de nederzetting van Honorius aangekomen, blijkt deze de Guinevere (Keira Knightley) van de Woads gevangen te houden. Arthur bevrijdt haar en ondanks haar haat tegen de Romeinen gaat zij met hem mee. Al snel komt Arthur erachter dat hij de hulp van de Woads hard nodig heeft, wil hij de Saksen verslaan.

De legende over Koning Arthur en zijn ridders van de Ronde Tafel spreekt tot de verbeelding, getuige de vele films die over hen zijn gemaakt. De evenzo vele verfilmingen hebben ook evenzoveel interpretaties of specifieke aandachtspunten. De legende verfilmd als mysterieus verhaal met de magische krachten van het zwaard Excalibur. Of een meer romantische verfilming waarin de bijzondere relatie tussen Arthur, Guinevere en Lancelot meer centraal staat. De verfilming van Antione Fuqua heeft de nadruk meer liggen op historische accuratesse. Volgens de makers van deze verfilming van King Arthur is deze verfilming de enig juiste. Voordat de film begint, krijg je te lezen dat deze verfilming is gebaseerd op nieuwe, pas ontdekte feiten. Of dit waar is, staat natuurlijk te bezien. Feit is wel dat deze film een rauwer karakter heeft, zonder de bijzonder mystieke of romantische sfeer. Al zijn deze ingrediënten wel aanwezig. De mystiek in de aanwezigheid van de Woads, een volk dat in de wouden leeft. Het zwaard Excalibur wordt in een flashback terloops genoemd. Romantiek is er ook een beetje met de aanwezigheid van Guinevere. Belangrijkste element van de film is toch wel de actie en een spannend verhaal. Hier liggen parallellen met films als Gladiator en Braveheart. De parallel zit dan in het gevoel van authentieke verfilming en een held die tegen (bijna) alles is opgewassen. Ook al is Arthur een mooie verfilming met prachtig gefilmde scènes en zeer fraaie settings, als verhaal kan de film niet ten volle overtuigen. Deels komt dit doordat de aandacht teveel ligt op de actie en te weinig op de diepgang van verhaal, de karakters en hun motivering tot handelen. Dit heeft ook tot gevolg dat je iets minder betrokken bent bij de lotgevallen van de hoofdrolspeler(s). Toch is King Arthur wel een redelijke boeiend stukje actievermaak, gesitueerd in historisch perspectief. De hoofdrolspelers zetten een verdienstelijke rol neer. Clive Owen geeft toch enig statuur aan de persoon Arthur, Keira Nightley is een andere, vechtlustige Guinevere en Stellan Skarsgård is heerlijk gemeen als de Saksenleider Cerdic. Ook de overige acteurs die als ridders Arthur steunen door dik en dun spelen adequaat hun rol. Tezamen met de actiescènes, de fraaie en sfeervolle settings en de meeslepende muziek is King Arthur onderhoudend actievermaak.
Van de film is ook een langere Director’s Cut verschenen, die ook wel de Extended Unrated Version wordt genoemd. Deze verlengde versie geeft ongeveer een kwartier extra speeltijd, waarin de scènes met gevechten, afgehakte ledematen en rijkelijk vloeiend bloed de belangrijkste toevoegingen zijn. Deze toevoegingen versterken wel iets meer het realistische gevoel van de film.

King Arthur – Director’s Cut is enkele jaren geleden door Buena Vista op DVD uitgegeven als een ‘Special Edition’ uitgave. Buena Vista heeft deze verlengde versie van de film nu in High Definition kwaliteit op Blu-ray Disc uitgegeven. Op de cover van deze Blu-ray Disc staat onjuist een speeltijd van 125 minuten aangegeven, deze verlengde filmversie duurt 142 minuten. We bekijken in deze recensie deze Blu-ray Disc uitgave en vergelijken die met de eerdere DVD uitgave. Je kunt hier onze DVD recensie nog eens teruglezen.

Genre: Actie, Drama
Jaar: 2004
Speelduur: 142 min
  • DTS 5.1 - Spaans
  • PCM 5.1 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Walt Disney Studios Home Entertainment
EAN: 8717418120856

• Alternatief einde
  • Fotogalerij
  • Movie Showcase
  • Rondetafelgesprek met cast en filmmaker
  • Het epos van King Arthur

De Blu-ray Disc uitgave heeft het originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld heeft een resolutie van 1080p, dus 1080 beeldlijnen progressief. Het beeld heeft 1920*1080 beeldpunten, dat is vijf keer het aantal beeldpunten van de DVD uitvoering. Deze Blu-ray Disc uitgave is een 50 GB double layer disc. Voor de encoding van het beeld is gebruik gemaakt van H.264 / MPEG-4 AVC (Advanced Video Coding) compressiemethode. Zoals bij alle High Definition uitgaven van speelfilms heb je geen last van de vier procent versnelling, zoals die bij PAL DVD’s wordt toegepast.

Het High Definition beeld van King Arthur ziet er erg goed uit. De film heeft een aangepast donker en grauwachtig kleurenpalet, wat de rauwe sfeer van de film versterkt. De kleuren zien er goed uit. Helder en goed verzadigd op die momenten dat het beeld helder is, en weer meer ingetogen en donkerder als de sfeer daar om vraagt. De kleurrijkdom en de goede kleurverzadiging geven het beeld een fraai sfeervol aanzien. De scherpte en de detaillering van het beeld zijn beide bijzonder goed. Dit valt bijvoorbeeld heel goed op bij de scènes met een wijds overzicht. Maar ook bij close ups blijkt de goede detaillering van het beeld. Hierdoor heeft het beeld een fraaie diepte, dat gecombineerd met de kleurnuanceringen een mooi filmisch beeld oplevert. Het beeld volledig vrij van ongerechtigheden. Filmgrain is nog in lichte mate aanwezig, wat het rauwe karakter van de film juist benadrukt. Een fraaie High Definition beeldpresentatie, die de toch al zeer goede kwaliteit van de eerder DVD zonder meer overtreft. De optionele ondertiteling (wit) heeft een goed leesbaar, klein en scherp gelijnd lettertype. De ondertiteling staat geheel in het zichtbare filmvlak geplaatst.

In verband met copyright restricties kunnen we de Blu-ray Disc recensies (nog) niet van screenshots voorzien.

Bij deze Blu-ray Disc uitgave heb je voor de originele Engelstalige soundtrack keuze uit een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 640 kb/s) en een ongecomprimeerde PCM 5.1 surroundtrack (48 kHz / 16bit). Daarnaast zijn nog twee nasynchronisaties aanwezig – Frans en Spaans – beide in zowel Dolby Digital als in DTS surround geluid. Uiteraard beperken we onze bespreking tot de originele Engelse soundtrack.
King Arthur heeft een prachtige soundtrack met een mooie surround geluidsbeeld waarbij alle kanalen intensief worden gebruikt. De surroundspeakers worden in split-surround (stereo) gebruikt. Bij de actiescènes worden de surroundspeakers goed gebruikt en vliegen de pijlen je aan alle kanten om de oren. Hierdoor ontstaat een fraai ruimtelijk driedimensionaal aandoend geluidsbeeld met veel richtingsgevoel. De fraaie muziek van Hans Zimmer komt met een brede stereospreiding en veel detail uit beide frontspeakers. De surrounds voegen aan de muziek een natuurlijk klinkende ruimtelijke dimensie toe. Detaillering van het geluid is prima evenals de grote dynamiek. Ook het LFE kanaal wordt intensief gebruikt om extra laag aan de soundtrack te geven. Naast al dat actiegeweld kent de soundtrack ook rustige momenten die met subtiele details worden weergegeven. De dialogen blijven te allen tijde goed hoorbaar en komen, zoals ook gebruikelijk, netjes uit de centerspeaker. Als geheel is dit een zeer goed klinkende soundtrack met veel diepte en ruimtelijkheid. De hogere bitrate van de Blu-ray Disc soundtrack in vergelijking met de DVD doet de soundtrack veel goed. De ongecomprimeerde PCM 5.1 track klinkt het beste dankzij de betere detaillering, de grotere dynamiek en het stevige maar ook zeer gecontroleerde laag.

De Blu-ray Disc start met een promotietrailer voor de High Definition Blu-ray Disc uitgaven van Buena Vista. De Blu-ray Disc maakt gebruikt van een pop-up menu, dat getoond wordt zonder dat het afspelen van de film wordt onderbroken. Het menu ligt als een ‘overlay’ boven op het filmbeeld. Deze Blu-ray Disc uitgave biedt meer extra’s dan de eerdere Special Edition DVD uitgave. De extra’s hebben standaard (NTSC) 480i/p resolutie.

Uitgelichte scènes
Een extra dat te vinden is op elke Buena Vista Blu-ray Disc uitgave. Dit zijn enkele scènes uit de film die volgens de makers geselecteerd zijn om als voorbeeld voor HD te dienen. Beeld is 1080p HD resolutie.