Brave One, The

11-02-2008

8.4

Brave One, The (DVD)

Erica (Jodie Foster) is een populaire radiopresentatrice in ‘downtown’ New York. Een programma waarin zij het centrum van New York, waarin ze woont, vanaf een ander perspectief belicht. Ze is verloofd met de verpleger David Kirmani (Naveen Andrews) en beide treffen de voorbereidingen voor een aanstaand huwelijk. ’s Avonds na het werk laten ze in een nabijgelegen park hun hond uit. In het park wordt het tweetal overvallen en zwaar mishandeld. Drie weken later ontwaakt Erica uit haar coma. Ze hoort tot grote ontzetting dat David aan de verwondingen overleden is en ook al begraven is. Als Erica na enige tijd voldoende is opgeknapt, verlaat zij als een verbitterde vrouw het ziekenhuis. De politie staat machteloos als Erica zich niet voldoende van de mishandeling kan herinneren en het onderzoek levert niets op. Erica koopt een vuurwapen om zichzelf te kunnen beschermen. Als ze later bij een overval in een winkel uit zelfverdediging een man doodt, overschrijdt ze een emotionele grens die het haar steeds makkelijker maakt het wapen te gebruiken. Detectives Mercer (Terrence Howard) en Vitale (Nicky Katt) onderzoeken de schietpartij en na een tweede schietpartij denken ze dat een onbekende man ogenschijnlijk korte metten maakt met het gespuis op straat. Via haar werk komt Erica in contact met Mercer, die geenszins vermoedt dat een vrouw achter de schietpartijen zit.

Ogenschijnlijk is The Brave One een misdaadfilm met wraak als belangrijkste ingrediënt. Maar schijn bedriegt. Zeker, wraakgevoelens zijn een belangrijk element in de film. Maar The Brave One is vooral een karakterstudie van een vrouw die na een mishandeling emotioneel beschadigd is en probeert haar leven weer zin te geven. Die zin is in eerste instantie ver te zoeken. Omwille van een gevoel van veiligheid koopt ze een wapen. Als ze daarna bij een schietpartij per ongeluk een man dood, geeft haar dat weer een gevoel van macht. Ondanks dat ze hiermee een emotionele lijn overschrijdt en daarna ogenschijnlijk gemakkelijker het wapen weer gebruikt, blijft de getergde vrouw last hebben van haar geweten. Het gebruik van het wapen geeft haar weer het gevoel van macht en controle terug, maar tegelijkertijd beseft ze ook dat ze zichzelf in de geweldsspiraal verliest. Ze klampt zich daarbij vast aan de politiedetective, bij wie ze enige vorm van sympathie voelt. Regisseur Neil Jordan is er met The Brave One in geslaagd niet te verzanden in een ‘Chuck Norris’ type film waarin met explosief geweld wraak wordt genomen. Jodie Foster speelt overtuigend de mishandelde vrouw die haar leven weer zin probeert te geven, die kampt met verwarde emoties en die beseft dat ze met het geweld zichzelf steeds verder verliest en afglijdt tot een persoon die ze niet wil zijn. Terrence Howard geeft als politiedetective Mercer uitstekende tegenspel. Oorspronkelijk was de rol van Erica Bains bedoeld voor actrice Nicole Kidman, maar gelukkig heeft Jodie Foster de rol aangenomen. Want is het toch met name Jodie Foster die de film dankzij intens spel bijna geheel draagt. Jodie Foster is voor deze rol genomineerd voor een Golden Globe. Al eerder speelde Jodie Foster in een film waarin zij slachtoffer werd van geweld. In 1988 speelde zij in de film The Accused de rol van een vrouw die verkracht werd. De beide films verschillen wel heel sterk in de verdere verwerking van het geweld. The Brave One is een spannende misdaadthriller met een diepe, emotionele kracht.

Genre: Drama, Thriller
Speelduur: 117 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Portugees, Spaans
EAN: 7321916139299

• Extra scènes
  • I Walk The City

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.40:1 anamorf op deze DVD. De film speelt grotendeels ’s nachts af waardoor het beeld een overwegend donker aanzien heeft. Bij deze donkere scènes oogt het beeld een beetje blauwgroen, als gevolg van het gebruik van filters. De dagscènes ziet het beeld er mooi helder en kleurrijk uit. Contrast van het beeld is goed, waarbij ook bij de donkere scènes het detailniveau goed is. Scherpte en detaillering zijn goed. In lichte mate is in het beeld filmgrain te zien. De film is verdeeld in 31 chapterstops. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk en netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de schijf. De soundtrack is afwisselend heel rustig of juist dynamisch. Op deze wijze versterkt de soundtrack de spannende momenten in de film en de momenten van overwegingen en zelfreflectie. De rustige momenten ligt de nadruk vooral op de voorste drie kanalen en dan met name de centerspeaker. Muziek wordt spaarzaam gebruikt in de film. Het geluidsbeeld bestaat dan vooral uit subtiele omgevingsgeluiden en dialoog. Bij de spannende scènes klinkt de soundtrack meer ruimtelijk, vooral dankzij de muziek. De surrounds worden heel subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden. Het laag dat via het LFE kanaal aanwezig is, is vooral een aanvulling op de muziek. De stemmen komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker en zijn goed te volgen.

De menuschermen zijn statisch en voorzien van filmmuziek. De extra’s zij in 1.78:1 niet anamorf beeldformaat en Nederlands ondertiteld.

I Walk the City (21½ min)
Een making of featurette met interviewfragmenten met onder andere regisseur Antoine Fuqua en Jodie Foster, opnames op de set en veel filmfragmenten.

Deleted Scenes (6½ min)
Enkele niet gebruikte scènes, zonder commentaar over het hoe en wat van laten vervallen.

The Brave One is vooral een karakterstudie van een vrouw die na een mishandeling emotioneel beschadigd is en probeert haar leven weer zin te geven. Jodie Foster speelt en radiopresentatrice die op een avond ernstig wordt mishandeld. Hierbij komt haar vriend om het leven. De zin voor het leven lijkt weg te zijn. Het gebruik van het wapen uit zelfverdediging geeft haar het gevoel van macht en controle terug, maar tegelijkertijd beseft ze ook dat ze zich verliest in een geweldsspiraal. The Brave One van regisseur Neil Jordan is een spannende misdaadthriller met een diepe, emotionele kracht. De film staat met goede beeld- en geluidskwaliteit op DVD. Slechts een making of en enkele niet gebruikte scènes vormt het enige extra materiaal.