Rescue Dawn (SE)

26-02-2008

6.8

Rescue Dawn (SE) (DVD)

Aan het begin van de Vietnamoorlog is Dieter Dengler (Christian Bale) piloot bij de Amerikaanse luchtmacht. Tijdens zijn eerste vlucht boven Laos wordt hij direct neergehaald en komt midden in vijandelijk gebied terecht. Hij weet zich nog korte tijd te verbergen, maar wordt uiteindelijk toch door de Vietcong gevangen genomen. Na enkele heftige vernederingen en martelingen ten overstaan van de plaatselijke bevolking komt hij in een gevangenkamp terecht. Daar zijn reeds vijf andere gevangenen aanwezig, die al jaren opgesloten zitten. Dengler werpt zich al snel op als de leider van de groep die grote ontberingen moet doorstaan. Het voedsel is schaars en Dengler raakt er steeds meer van overtuigd dat als hij dit wil overleven hij maar één ding kan doen: ontsnappen.

Rescue Dawn is de verfilming van het waargebeurde relaas van Dieter Dengler, van oorsprong Duitser, die na de Tweede Wereldoorlog naar Amerika is verhuisd en daar bij de luchtmacht is gegaan. Op zijn eerste missie werd hij al neergehaald en kwam hij in vijandelijk gebied terecht. Regisseur Werner Herzog maakte over Dengler in 1997 al de documentaire Little Dieter Needs To Fly, waarin hij met de echte Dieter Dengler zijn herinneringen aan de escapades in de Vietnamese jungle terug haalt. Rescue Dawn is de fictieve vertelling van dit verhaal. Doordat Dengler zich niet helemaal had blootgegeven in de documentaire en dit pas later aan Herzog bekende, ontstond bij de regisseur het plan om er dan een speelfilm van te maken. Herzog, die zich normaal gesproken meer bezig houdt met documentaire in plaats van fictie, is bekend met filmen in de weidse en soms ontoegankelijke natuur (Grizzly Man, The White Diamond) en weet die kennis ook voor Rescue Dawn goed te gebruiken. Recht voor z’n raap gefilmd, zonder opsmuk weet Herzog een realistische sfeer neer te zetten. Door de lange opsluiting, het gebrek aan (goed) eten en het niet weten wat de toekomst gaat brengen raken de gevangenen langzaam in een psychisch labiele toestand. Het zijn geen helden en eigenlijk heeft alleen Dengler zelf de behoefte om te ontsnappen. Christan Bale laat zien dat hij een groot acteur is, die zich erg goed weet in te leven in zijn rollen. Net als in The Machinist heeft Bale zich weer goed voorbereid op een karakter dat er mager en ingevallen uit ziet. Hij viel 25 kilo af voor zijn rol. Ook de rest van de acteurs waren flink wat kilo’s kwijtgeraakt voor hun rollen en uit loyaliteit heeft Werner Herzog meegedaan met het dieet. De film werd in omgekeerde volgorde opgenomen, zodat de acteurs tijdens de opnames al aan konden komen. De opnames waren dan nog zwaar, iets wat vaak voorkomt op een set van Herzog. Er was geen enkele vorm van luxe voor de cast en crew. Ze moesten zichzelf met zeer weinig middelen zien te redden. Iets wat ook z’n invloed heeft gehad op de film. De tochten door de jungle komen daardoor ook natuurgetrouw over. Het is een moeilijke strijd met de elementen. Waar in veel van dit soort films dat gegeven nauwelijks aan bod komt, weet Herzog juist deze strijd op waarde te schatten. Zo’n tocht is moeizaam en kost veel kracht en tijd. In de film wordt dat ook duidelijk weergegeven.
Niet alle scènes zijn even sterk. Soms vervalt de film in cliché’s (de beginscènes op een vliegdekschip), of maakt Herzog zich schuldig aan Hollywood-achtig patriottisme (de eindscènes op datzelfde vliegdekschip), maar over het algemeen is het een sterke film. Wie zich wil verdiepen in het verhaal van Dieter Dengler zou dan ook zeker de hiervoor genoemde documentaire Little Dieter Needs To Fly moeten gaan zien. Deze is verkrijgbaar op DVD in een Regio 1 versie.

De film is in zowel een 2disc Special Edition als in een single disc versie uitgebracht. De hier besproken versie is de 2disc.

Genre: Drama, Oorlog
Speelduur: 120 min
Verpakking: Steelbook
  • DTS 5.1 - Engels
EAN: 8715664049952

• Behind the Scenes
  • Fotogalerie
  • Interviews Cast & Crew
  • Also Available
  • Liner Notes
  • Filmclips

De film staat in het 1.78:1 beeldformaat anamorf op de DVD (de hoes maakt melding van 1.85:1). De kwaliteit van de print is goed, zonder beschadigingen of vuiltjes. De scherpte oogt ook goed. Het contrast is over het algemeen vrij laag, het beeld ziet er vrij vlak uit. Dat komt mede door de manier van belichten en het gebrek aan felle kleuren. Over het geheel hebben de kleuren een vrij onnatuurlijke tint, het neigt naar het oranje/rood toe. Het tweede deel van de film is dat al een stuk beter. Het zwartniveau is goed net als de detaillering, behalve in een aantal erg donkere scènes, maar het beeld is verder goed te volgen.
De film is onderverdeeld in 13 hoofdstukken, die ook via het menu zijn te selecteren. De ondertiteling bestaat uit een helder, goed leesbaar, lettertype en staat op een goede hoogte in beeld geplaatst.

De DVD heeft zowel een Dolby Digital 5.1 (448 kb/s) als een DTS (754 kb/s) geluidstrack. Het geluid concentreert zich echter vooral op de centerspeaker. De overige kanalen worden wel degelijk gebruikt, maar deze staan een stuk zachter in de mix. Dialogen en geluidseffecten komen voornamelijk uit het centerkanaal en de overige kanalen worden gebruikt voor atmosferen en de muziek, met hier en daar een incidenteel geluidseffect. Het geluid klinkt erg naturel, hoewel de dialogen ook wat dun en soms dof zijn. Er wordt veel gefluisterd in de film, waardoor spraak soms lastig te volgen is. De gevangenkamp scènes hebben een verstilde sfeer, met weinig atmosfeer en de zachte dialogen.
De muziek is van Klaus Badelt (Pirates of the Caribbean) en is weer erg mooi en sfeervol.
Er is weinig verschil tussen het DD 5.1 en het DTS geluid, maar het DD 5.1 klinkt net iets helderder dan het DTS geluid. Daardoor komen de details in het DD 5.1 geluid ook iets beter over.

De DVD heeft statische menuschermen in 1.78:1 anamorf beeldformaat. De achtergrondmuziek is het hoofdthema van de filmmuziek en is in Dolby Digital 2.0. Behalve enkele promotietrailers staan alle extra’s op de tweede disc. Alle extra’s zijn Nederlands ondertiteld of geschreven.

DVD 1

Also Available
De DVD begint met enkele promotietrailers, die makkelijk te skippen zijn via de afstandsbediening. Via het menu zijn deze trailers ook te selecteren.

DVD 2

Trailer (2 min)
De trailer van de film in 1.85:1 letterboxed beeldformaat.

Liner Notes
9 pagina’s statische tekst, zonder geluid of commentaar, met informatie en achtergronden over de film.

Fotogalerie
10 foto’s met beelden uit de film, zonder geluid.

Interviews cast & crew (16 min)
Regisseur Werner Herzog en de hoofdrolspelers Christian Bale, Steve Zahn en Jeremy Davies verwoorden hun gedachtes over de film. Herzog geeft duidelijk aan dat hij een eigen manier van filmen heeft, die afwijkt van de standaard Hollywood manier. De acteurs vonden het allemaal een enerverende belevenis, om twee maanden in de jungle door te brengen, zonder enige vorm van comfort. Ook vertellen ze over de inhoud van hun rol.

Filmclips (8 min)
9 fragmenten uit de film zijn hier afzonderlijk te bekijken in 1.85:1 letterboxed beeldformaat en Dolby Digital 2.0 geluid.

Behind the scenes (11 min)
Beelden van de set in de jungle in Thailand. Hierin zien we dat het een kleine crew is en dat Werner Herzog niet te beroerd is om zelf het clapperboard te bedienen.
Er zit geen commentaar bij, het zijn losse, aan elkaar gemonteerde, fragmenten in 1.33:1 beeldformaat.

Also Available
Promotietrailers van vijf andere DFW uitgaves op DVD.

Dieter Dengler is piloot bij de Amerikaanse luchtmacht. Tijdens zijn eerste vlucht wordt hij neergehaald en door de vijand gevangen genomen, waarna hij wordt opgesloten in een gevangenkamp. Daar zitten al vijf mannen gevangen. Vanaf de eerste dag is Dengler bezig met maar één ding: ontsnappen.
Rescue Dawn is de verfilming van het waargebeurde verhaal van Dieter Dengler. Regisseur is Werner Herzog, die in 1997 al een documentaire over dit onderwerp maakte. Rescue Dawn is een aangrijpende film, die goed weergeeft onder wat voor erbarmelijke omstandigheden de gevangenen geleefd moeten hebben. De beeld- en geluidskwaliteit van de DVD zijn goed verzorgd. De extra’s zijn zoals we ze bij Dutch Filmworks wel vaker tegenkomen. Kwantiteit staat nog niet garant voor kwaliteit. De interviews zijn nog het meest interessant. Deze Special Edition is een steelbook uitgave, maar er is ook een 1 disc versie, zonder de extra’s.