Inspector Dalgliesh - A Taste For Death

05-03-2008

5.8

Inspector Dalgliesh - A Taste For Death (DVD)

Inspecteur Adam Dalgliesh (Roy Marsden) van Scotland Yard is een nieuw politieteam aan het opzetten die politiek gevoelige misdaden zal gaan onderzoeken. Adjudant Miskin (Penny Downie) is de eerste detective die in zijn team wordt aangenomen. Onderminister Sir Paul Berowne neemt contact op met Dalgliesh omdat hij anonieme brieven ontvangt. Het zijn geen dreigbrieven, maar de toon en met name de kennis van details over het leven van de minister, de dood van zijn eerste vrouw en over zijn huwelijk met zijn tweede vrouw baren hem zorgen. Dalgliesh kan nog weinig doen maar vat wel sympathie op voor de minister. Lady Berowne, de tweede vrouw van de onderminister, heeft ondertussen een verhouding met haar neef en een zeer vriendschappelijke relatie met haar broer en blijkt dan ook nog eens zwanger.
Tijdens een picknick op Lady Berowne’s verjaardag verdrinkt Diana, het vriendinnetje van haar broer. Het lijkt een ongeluk, maar dan wordt in een kerk het levenloze lichaam gevonden van Sir Berowne en een zwerver. Was het zelfmoord of moord, wat heeft de verdrinking van Diana hiermee te maken en wie is de schrijver van de anonieme brieven? Adam Dalgliesh en zijn adjudant leggen het familieleven van de familie Berowne op de snijtafel en ontdekken een aantal interessante intriges.

De verhalen van Inspector Dalgliesh zijn gebaseerd op de boeken van schrijfster P.D. James, ondermeer ook schrijfster van Children of Men. A Taste For Death is het zevende boek in de reeks met Inspector Dalgliesh en het verhaal zit goed in elkaar. Het is verfilmd voor de Britse televisie in 1988 en onderverdeeld in 6 afleveringen van ieder zo’n 50 minuten. Er komen steeds nieuwe lijnen in het verhaal bij, maar uiteindelijk blijkt wel dat degene die je denkt dat erachter zou zitten het ook gedaan heeft. Het verhaal is op zich niet zo heel verrassend en kabbelt voor het grootste gedeelte voort, maar het is wel goed gemaakt. Pas in de allerlaatste aflevering wordt het echt spannend met een gijzeling en wordt het ook persoonlijk dramatisch voor adjudant Miskin. De eerste vijf afleveringen zijn wel interessant, maar niet spectaculair, gewoon gedegen Engels misdaaddrama dat zeker niet teleurstelt. Het boek wordt bijna letterlijk overgezet naar film, waardoor diegene die de boeken kent zich zeker zal kunnen vinden in deze serie. Ondanks dat A Taste For Death het zevende deel is uit de serie, wordt het als eerste deel in Nederland op DVD uitgebracht. In deze serie speelt de Britse acteur Roy Marsden een overtuigende inspecteur Dalgliesh, die altijd precies en grondig te werk gaat. Marsden speelde in de eerste serie verfilmingen van deze serie vanaf 1983 t/m 1998. Daarna zij er nieuwe afleveringen gemaakt, maar dan met Martin Shaw (Judge John Deed) als inspecteur Dalgliesh. Maar volgens de liefhebbers is de eerste serie de beste.

Genre: Misdaad, TV
Jaar: 1988
Speelduur: 300 min
Verpakking: Boxset
  • Dolby Digital 5.1 - Engels (unwrapped)
Uitgever: Just Entertainment
EAN: 8717344733182

Het beeld van de DVD is 1.33:1, wat overeenkomt met het originele formaat. Het is een voor televisie gemaakte serie die liep vanaf 1983 t/m 1998. Het beeld komt erg gedateerd over. Het heeft een matige scherpte, waarbij de continue toegepaste edge-enhancement redelijke verbetering brengt. Maar de detaillering laat sterk te wensen over. Het zwartniveau is redelijk in orde, maar van schaduwdetail is nauwelijks sprake. De kleuren zijn flets en het beeld bevat behoorlijk wat ruis. Daarnaast zijn er ook nog wat convergentieproblemen te zien, die een groene rand laat zien (zie screenshot 4). Elke aflevering is onderverdeeld in 6 hoofdstukken. De ondertiteling is goed verzorgd en staat op de juiste hoogte in beeld geplaatst.

Het geluid van de DVD is Dolby Digital 5.1, maar het betreft hier een unwrapped versie. Het oorspronkelijke geluid is mono en het enige wat gedaan is om een 5.1 versie te krijgen is alle kanalen van hetzelfde signaal te voorzien. Bij de eerste aflevering is dat nog in orde, daar krijgt het geluid een ruimtelijk beeld. Maar vanaf aflevering twee gaat het volledig mis. Het geluid is daar volledig uit fase. Het ‘zweeft’ van hot naar haar waardoor het werkelijk niet om aan te horen is. Er is duidelijk iets misgegaan bij het verwerken van het audiosignaal. En er is geen alternatief, want het DD 5.1 signaal is het enige wat aangeboden wordt. Door het originele mono signaal ook op de DVD te zetten had dit probleem minder dramatisch kunnen uitpakken. Maar nog beter was geweest om de DVD te controleren en de fout te herstellen voordat deze werd uitgebracht.
Op de eerste DVD is het geluid nog wel goed te beoordelen en dan blijkt dat het een redelijke geluidstrack betreft, die wel gedateerd klinkt, maar schoon is van ruis en onzuiverheden. Het klinkt wat schel en ontbeert de nodige body. Het is voor het merendeel afkomstig van het directe setgeluid. Er is niet veel extra’s aan toegevoegd, behalve wat atmosfeergeluiden en muziek. Dat geeft een redelijk kaal beeld, maar volstaat voor een dergelijke serie. Maar de rest van het geluid vergalt je kijkplezier.

De DVD’s hebben een statisch menuscherm in 1.33:1 beeldformaat en DD 2.0 geluid. Het betreft de themamuziek van de serie. Er zijn verder geen extra’s aanwezig op deze box.

Inspecteur Dalgliesh hoort van een bevriende onderminister dat er anonieme brieven naar hem gestuurd worden. Als hij even later vermoord wordt gevonden moet Dalgliesh op onderzoek uit en stuit op verschillende intriges binnen diens familie.
Inspector Dalgliesh – A Taste For Death is een degelijke misdaadserie die wel vrij traag is en waarbij de spanning voornamelijk in het laatste deel zit. Maar liefhebbers zullen qua uitvoering zeker niet teleurgesteld zijn. Dat kan niet gezegd worden van het beeld en geluid. Het beeld is vrij matig, maar het geluid is na de eerste aflevering zeer slecht verzorgd vanwege grote fasefouten in de decodering. Het is niet om aan te horen en doet afbreuk aan het kijkgenot. Extra’s heeft deze box niet, die bestaat uit drie losse DVD’s in een keepcase