Doe Maar! – De Popmusical

06-03-2008

6.2

Doe Maar! – De Popmusical (DVD)

Hé, er is geen bal op de tv, alleen een film met Doris Day, met deze eerste regels uit de Doe Maar hit ‘Doris Day’ begint de popmusical Doe Maar!. Deze musical is geheel opgebouwd rond de vele bekende hitliedjes van één van de meest populaire Nederlandse popgroepen: Doe Maar. In de jaren ’80 was Doe Maar de populairste popgroep in Nederland. Henny Vrienten en Ernst Jansz vormden het muzikale hart van deze popgroep en creëerden met specifieke ritmes een zeer herkenbare eigen stijl. Met louter Nederlandstalige liedjes wist de popgroep in de jaren ’80 de hitlijsten aan te voeren en menig tienerhart te veroveren.
Het verhaal van de popmusical Doe Maar! speelt zich af in het Nederland van de jaren tachtig. De twee vriendinnen Janis en Alice (Kim-Lian van der Meij en Dorien Haan) staan op het punt volwassen te worden. Ze ontmoeten de stoere bink Rits (Daniel Bossevain) en tussen Janis en Rits slaat direct een vonk over. Rits woont alleen met zijn broer Tommie (Rein Hofman). Ze hebben nog maar net hun moeder begraven, zijn vader heeft hen jaren geleden verlaten. De ouders van Alice (Annick Boer en Jan Elbertse) hebben een huwelijk met ouderwetse rolpatronen en waarvan de vlam is uitgedoofd. Flora, de moeder van Janis (Lenette van Dongen), is alleenstaand en heeft meer aandacht voor het organiseren van protestmarsen dan voor Janis. Janis staat al bijna op het punt om bij Rits in trekken, als plots Rits’ vader (Jan Rot) weer opduikt. Zijn aanwezigheid brengt niet alleen bij Rits oude herinneringen naar boven.

Meer dan 100.000 mensen bezochten in 2007 in de Nederlandse theaters de popmusical Doe Maar!. Pers en publiek waren laaiend enthousiast over deze musical, die bekroond is met vijf John Kraaijkamp Musical Awards. De aanvankelijk geplande reeks van 90 voorstellingen groeide uit topt een succestournee van 200 voorstellingen. De laatste jaren mag de musical zich in Nederland in steeds grotere belangstelling verheugen. Producent Joop van den Ende brengt al velen jaren succesvol grote buitenlandse musicalproducties in Nederland, met in Nederlands vertaalde teksten. Denk hierbij aan musical als Cats, Les Miserables, Miss Saigon en Tarzan, om slechts een paar te noemen. Het grote en nog steeds toenemende succes van de musical in Nederland, geeft ook andere producenten de ruimte om met productie te komen. Daarbij heeft de laatste jaren ook een ander soort musical haar entree gemaakt. Traditioneel is een musical een bestaand verhaal dat via gezongen muziek wordt verteld. De laatste paar jaren verschijnen er musicals met de muziek van één bepaalde artiest op popgroep als uitgangspunt. Denk hierbij aan Mama Mia, gebaseerd op de muziek van Abba en We Will Rock You, gebaseerd op de muziek van Queen. Zo ook de Nederlandse musical Doe Maar!, die geheel bestaat uit liedjes van Doe Maar. Pieter van de Waterbeemd schreef het script voor Doe Maar!, waar de hitliedjes van Henny Vrienten en Enst Jansz naadloos zijn ingebracht. Liedjes als Doris Day, Sinds Een Dag Of Twee, 1 Nacht Alleen, Is Dit Alles, Smoorverliefd en vele andere hits van Doe Maar passeren de revue. Totaal zitten er 26 liedjes in deze musical. De liedjes van Doe Maar zijn tekstueel als een rode draad verweven door het verhaal van de musical. Een verhaal dat luchtig begint, maar gaandeweg steeds serieuzer van toon wordt. De liedjes worden gebracht door een topcast met uitstekende vertolkingen van de hits. De cast bestaat uit Daniël Boissevain, Kim-Lian van der Meij, Lenette van Dongen, Jan Rot, Annick Boer, Jan Elbertse, Dorien Haan en Rein Hofman. Tezamen met de muzikanten maken zij het verrassende script tot een onvergetelijke show. En zoals het NRC schreef “geen van hen steelt de show, omdat ze allemaal de show stelen”. Een uitstekende beschrijving van de cast die de onverslijtbare hits met de tijd van toen in het nu weer laat herleven.

Eerder werd de registratie van de musical uitgezonden op televisie en kreeg ruim één miljoen kijkers. Universal Music heeft deze registratie nu uitgebracht op DVD. Deze uitgave bevat ook een CD met bijna alle liedjes uit de musical.

Genre: Muziek, Muziekfilm
Speelduur: 134 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Universal Music
EAN: 0602517600928

• Inlay
  • CD

Het registratie van de musical is in breedbeeld vastgelegd en staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is zeer goed, waarbij het beeld mooi scherp oogt met een prima detaillering. De kleuren van de belichting worden goed weergegeven, waarbij het contrast en het zwartniveau ook beide prima in orde zijn. Het beeld oogt mooi helder en de kleuren zien er goed verzadigd en natuurlijk uit. Incidenteel is wat aliasing en moiré in het beeld te zien. Verder is het beeld vrij van ongerechtigheden. Bijkomend minpuntje van de zeer goede beeldkwaliteit is dat je bij enkele zangers duidelijk de geplakte microfoon op het voorhoofd ziet zitten. Elk song heeft een chapterstop gekregen, waardoor de verschillende songs snel te selecteren zijn. Een ondertiteling is niet aanwezig.

De DVD is voorzien van een Nederlandstalige Dolby Digital 2.0 stereotrack (bitrate 224 kb/s), een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en een DTS 5.1 surroundtrack (bitrate 754 kb/s). De beide 5.1 tracks bieden uitstekende geluidskwaliteit. De DD2.0 stereotrack heeft een redelijk goed klinkend, gedetailleerd stereogeluid.
Bij de beide 5.1 surroundtracks blijft de nadruk van het geluidsbeeld op de beide frontspeakers liggen. Dus ook nu eigenlijk een goed klinkend stereogeluid. Dankzij de surroundspeakers klinkt de muziek nu iets meer ruimtelijk met een subtiel surroundgevoel. De zangpartij wordt voornamelijk via de centerspeaker weergegeven. De achterkanalen worden voornamelijk gebruikt voor de geluiden van het applaudisserende publiek. De muziek heeft bij beide surrondtracks ook een prima stereospreiding en ook een goede detaillering. Het LFE geeft gepast ondersteuning in het lage frequentiegebied. Beide 5.1 zijn zeer goed klinkende tracks waar het aangenaam naar luisteren is. Tussen de DD en de DTS track zit geen echt hoorbaar kwaliteitsverschil.

De DVD heeft statische menuschermen met achtergrondgeluid. Op de DVD staan geen extra’s. Enig extraatje is een bijgesloten CD met daarop bijna alle (24 van de 27) liedjes van de musical track. Speelduur van de CD is 71½ min. Bij de set zit ook nog een 8 pagina’s tellend boekje met overzicht tracks, een kort overzicht van de acht spelers, een inleiding van producenten Albert Verlinde en Roel Vente en een overzicht van alle betrokkenen.

Hé, er is geen bal op de tv, alleen een film met Doris Day, met deze eerste regels uit de Doe Maar hit ‘Doris Day’ begint de popmusical Doe Maar!. Deze musical is geheel opgebouwd rond de vele bekende hitliedjes van één van de meest populaire Nederlandse popgroepen: Doe Maar. De liedjes van Doe Maar zijn als een rode draad verweven door het verhaal van de musical. De liedjes worden gebracht door een topcast met onder andere Daniel Bossevain, Lenette van Dongen, Kim-Lian van der Meij en Jan Rot, die een uitstekende vertolking geven van de Doe Maar hits. Universal Music heeft de televisieregistratie van deze show op DVD uitgebracht met prima kwaliteit beeld en geluid. Als extra nog een CD met daarop bijna alle liedjes uit de show. Een nette DVD van een schitterende Nederlandse musical, die ik van harte kan aanbevelen.